menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe leg je borders aan?

KarinD

KarinD

We zijn absoluut nog niet toe aan het aanpakken van de tuin maar ik wil me vast gaan orrienteren. We willen borders en daar heb ik een aantal vragen over.
Onze tuin bestaat nu uit tegels van 40 cm en langs de buitenrand zo'n 50 cm kleine steentjes met daarachter een hek. We willen sowieso de kleine steentjes vervangen door borders, behalve de rand tegen de schuur aan. Waarschijnlijk komt daar grind.
Is er een minimum of optimale breedte voor borders? Kan 50 cm of is dat te smal?
Moet je een border aan de rand afbakenen, en zo ja waarmee? Moet dat met worteldoek of is een smal muurtje genoeg?
Hoe diep moet het zand worden uitgegraven om te vervangen door tuinaarde?
Wat is de beste tijd om ze aan te leggen en de planten erin te zetten. Niet als het bloedheet is neem ik aan. Ook niet in de winter denk ik. Maar moet dat perse in het vroege voorjaar of mogen de planten ook in de zomer of de vroege herfst de volle grond in?
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
zondag 5 mei 2019 - 15:13
Tuinprins

Tuinprins

Een breedte van 50 cm noem ik geen border maar een randje ... Echte borders zijn 1 tot 3 meter diep (wat jij breedte noemt). 50 cm is voor de meerderheid van struiken te smal. Vaste planten hebben minder ruimte nodig maar 50 cm vind ik persoonlijk te krap, zie liever 1.00 tot 1.50 meter.

Afgraven van gele grond: belangrijk is eerst te weten hoeveel gele grond er onder de tegels zit. Verder wortelen struiken dieper dan vaste planten. Voor vaste planten moet je rekenen op 40--50 cm zwarte grond, struiken graag meer maar is ook afhankelijk van wat je precies wilt gaan planten. Sommige planten stellen hogere eisen aan de grond dan andere.

Aanleg: Late zomer/begin herfst is een goede tijd mits de weersomstandigheden goed zijn. Als de grond zeer nat of droog is kun je beter wachten. Voordeel van planten in de vroege herfst is dat planten nog vast wortelen voor de winter en zo een voorsprong hebben in het voorjaar. Overigens kun je heel de winter gewoon planten mits het niet vriest, er geen sneeuw ligt, of de grond niet zeer nat is. Hoveniers planten gewoon heel de winter door. Het enige wat ik niet in het najaar maar in het voorjaar zou planten zijn planten die slecht tegen vocht in de winter kunnen of planten die wat minder winterhard zijn.


Gegroet, de tuinprins
zondag 5 mei 2019 - 19:58
KarinD

KarinD

Dank je voor je reactie.
Heel veel dieper dan dit gaan mijn "strookjes" niet worden. Ik zou best aan beide kanten een rij tegels willen weghalen maar mijn man wil dat niet. Daarbij heb ik ook geen heel grote tuin, 5x5 meter. Er komen dus sowieso geen flinke struiken in. Meer wat laag spul.

Maar met deze maat bordertjes kan ik waarschijnlijk de laurierkers en de olijf beter in hun potten laten staan denk ik?

Hoe baken ik de grond af van het terras?
maandag 6 mei 2019 - 19:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon