menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laurier (prunus caucasica) in plantenbak

Ga naar meest recente reactie

gerardlems18

Gerardlems18

Dag allemaal,

Ik wil een haag maken van prunus caucasica in een verhoogde stenen plantenbak. De bak is 500cm bij 44cm en heeft een hoogte van 25cm. Ik lees dat de prunus caucasica minimaal een breedte van 50cm nodig heeft om een hoogte van 2mtr+ te kunnen bereiken. De bak is daar dus niet breed genoeg voor.

Ik weet nu niet zo goed wat ik moet. Planten en maar kijken welke hoogte de haag krijgt, of is dat niet verstandig? Wat is jullie advies?
maandag 22 april 2019 - 20:38
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou meer letten op de diepte van de plantenbak. Die is naar mijn mening veel te ondiep bij jou. Prunus laurocerasus maakt snel een grote wortelmassa. De wortels hebben de ruimte nodig. Als je die niet hebt zou ik geen laurierkers planten.

Gegroet, de tuinprins
maandag 22 april 2019 - 22:14
gerardlems18

Tekst aangepast

Gerardlems18

Bedankt voor je reactie. De plantenbak is op de volle grond geplaatst. De wortels kunnen dus dieper gaan dan de 25cm van de plantenbak. Dit heb ik niet duidelijk aangeven

Je geeft alleen iets aan over de diepte. zeg je daarmee dat de breedte niet een probleem is?

Ter verduidelijking, ik heb een plantenbak geplaatst om het op te kunnen hogen. De grond is namelijk erg vochtig en door te verhogen hoop ik daar van af te zijn.
maandag 22 april 2019 - 22:29
Tuinprins

Tuinprins

Die breedte van 44 cm is de eerste paar jaar voldoende, daarna wordt het krap aan. Ik heb ze weleens in een bakken van 1 meter bij 1 meter gezien en na 6 jaar begonnen de planten te lijden. Als je ooit wat grotere laurierkersen hebt gerooid dan weet je dat die in de volle grond veel wortelmassa hebben.

Jij hebt in de lengte meer ruimte dus hopelijk zoeken de wortels van de laurierkers het daar.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 april 2019 - 06:05
gerardlems18

Gerardlems18

Ik heb de ruimte om de bak 100cm breed te maken. Op basis van jouw advies ga ik dat dus ook doen. Dan heb ik in ieder geval meer zekerheid dat de planten voldoende ruimte hebben. De bak wordt dan 500x100x25. Bedankt voor het meedenken.
dinsdag 23 april 2019 - 10:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon