menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Papaver klaprozen

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hallo is de ruimte waar het boomschors ligt ruim genoeg voor wat planten en of bloemen te zetten. Ik wou hier klaprozen zetten of is dit af te raden?

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 26 maart 2019 - 17:55
Tuinprins

Tuinprins

Klaprozen hebben volle zon nodig om het goed te doen. Kan zo niet beoordelen of de plek geschikt is qua ligging t.o.v. de zon.

Klaprozen heb je in veel verschillende soorten. Van eenjarigen tot de vaste plant papaver. De eenjarigen handhaven zich door uitzaaien en doen dit misschien ook op plekken waar je ze niet wil hebben. Papavers bloeien in de regel kort en ik gebruik ze als tussendoorplant in de border. Op de plek die jij op de foto laat zien zou ik iets anders planten wat langer bloeit of iets met opvallend blad.


Gegroet, de tuinprins

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 26 maart 2019 - 21:25
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hey ik heb hier volle zon rondom de middag. Wat zou ik dan eventueel kunnen zetten?
woensdag 27 maart 2019 - 10:51
Verena Kerkhofs

Tekst aangepast

Verena Kerkhofs

Ik heb dit pakketje gekocht gehad kan ik hier iets van gebruiken ik heb ook zonnebloem gisteren gezaaid binnenshuis maar die heb ik liever niet aan de straat kant.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 27 maart 2019 - 10:54
leerling

Leerling

Dit lijkt me een te smal stuk om veldbloemen ter hoogte van papaver of korenbloem te zetten. Het minste beetje wind gaat die op de oprit of op de witte kiezel duwen.

(De plaats waar de witte kiezel ligt zou waarschijnlijk wel geschikt zijn voor een bloemenwei.)

Ik zou hier een paar lage (of laag te houden) struikjes, afgewisseld met lage bodembedekkers zetten, met eventueel wat bloembollen tussen.
Welke hangt af van de grond (zand/leem/klei, droog/normaal/vochtig, zurig/neutraal/alkalisch...)
woensdag 27 maart 2019 - 11:33
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Welk soort grond er is heb ik geen idee van. Want ik ga de schors weghalen en dan compost bijzetten met mest. De witte kiezel is eigenlijk extra oprit.. De schors ligt ook rondom de witte kiezel afgebakend. Zou het spiegeleitje kunne van de afbeelding hierboven? Deze zijn redelijk laag.
woensdag 27 maart 2019 - 11:37
leerling

Leerling

De hoogte is goed, maar Limnanthes douglasii is een moerasplantje en heeft een vochtige bodem nodig.

Kan nog altijd. Ik heb hier ook een moerasplantje in een bak staan. Die kan ik bij droogte regelmatig water geven, zonder dat de grond er rond met het vocht gaat lopen. Als je geen vochtige grond hebt, zou je een of een paar bakken kunnen ingraven. Als de rand van de bakken ongeveer gelijk komt met de grond, zie je er niets meer van.

Limnanthes douglasii is een eenjarige. Die ga je dus elk jaar opnieuw moeten zaaien.

Verder bloeit die best lang (afhankelijk van de bron juli tot september/oktober of van mei tot september), maar dat wil toch zeggen dat je een flink deel van het jaar op kale grond of blad zal kijken.


woensdag 27 maart 2019 - 17:40
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Limnanthes douglasii kan ook op gewone tuingrond. Bloeit alleen kort en soms ook maar matig.

De zaden van de echte klaproos kiemen soms matig. Raar als je ziet dat ze op verstoorde grond massaal planten verschijnen.


De enthousiaste nieuweling kan soms ook wat naïef zijn. Teleurstelling ligt dan vaak op de loer.


Als je rechtstreeks in de volle grond zaait kan het opkomstpercentage laag zijn. Beter is het om binnenshuis voor te zaaien maar jonge zaailingen moeten daarna verder opgekweekt worden in een kas of op een vorstvrije beschutte lichte plek buiten. Als je ze binnen te warm houdt krijg je van de slappe en slungelige planten. Oppassen voor slakken en luizen. Heb je hiervoor niet de ruimte of de tijd dan kun je beter het onderstaande doen.

Plant na de Ijsheiligen (half mei) jonge afgeharde planten van bijvoorbeeld laagblijvende Cosmos. Als het weer fatsoenlijk is groeien deze snel verder en heb je redelijk snel bloemen. Bij direct zaaien in de volle grond valt het resultaat vaak tegen. Bij de grote tuincentra heb je doorgaans een standaard sortiment van eenjarigen maar in veel regio's heb je vaak ook meer particuliere verkooppunten die een wat ander soortig sortiment hebben. Verder kun je ook nog online zoeken naar aanbieders van eenjarige planten.


Gegroet, de tuinprins


donderdag 28 maart 2019 - 06:32
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Oké bedankt... Ik weet perfect wat ik ga doen nu. De klaprozen en korenbloem laat ik voor wat het is. Het spiegeleitje zet ik mooi in mijn eigen tuintje neer in bloembakjes mss zo wel met aan de muur wat je veel op pinterest ziet.. En dan maar eens langs een tuincentra en daar goed advies vragen zodat ik wat meer kleur krijg.. Bedankt allemaal
donderdag 28 maart 2019 - 13:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon