menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grondlaagdiepte

Frank Hermans

Frank Hermans

Graag had ik willen weten hoe diep de grond, waarin hagen of fruitbomen gepland worden, moet zijn om te kunnen overleven. Ik wil nml. in een verharde omgeving (betonnen binnenkoer opgevuld met dikke laag bouwpuin) een haag planten. Vergelijkbaar met verharde winkelstraten waarin een boomgat gemaakt wordt om bomen te zetten. Hoe diep moet die aardelaag zijn?
woensdag 30 januari 2019 - 19:45
jdcoster

Jdcoster

Vergeet niet dat de bomen in 'verharde' winkelstraten meestal wel toegang hebben tot de diepere grondlagen en als de aanplanting professioneel aangepakt werd, er ook nogal wat bodemverbeteraar en een drainagebuis werd toegevoegd in het plantgat.
Daar is dus moeilijk een simpel antwoord op te geven. U vertelt niet welke soort haag, welk volume aan groen u daarvan verwacht en ook niet of hoe de planten aan water zullen komen of hoe het overtollige water kan afgevoerd worden.
De vorige zomer heeft ons nog maar eens geleerd dat planten die niet diep en ver kunnen wortelen, het eerst afsterven tijdens een droge periode met er boven op, een hittegolf.
Ik zou er in elk geval naar streven dat, om het even welke haag, toegang heeft naar de diepere lagen en naar grondwater.
donderdag 31 januari 2019 - 09:54
WiPe

WiPe

Als je bomen in winkestraten als uitgangspunt neemt, zou je wel eens bedrogen kunnen uitkomen. Die redden het alleen wanneer de verharding gefundeerd is met een funderingslaag die beworteling toelaat. Maar meestal, is die ondergrond niet geschikt om een boom in te laten groeien.
Dat bouwpuin is op zoch nog niet zo slecht wanneer er grond tussen die brokken zit. Het probleem is dat beton. Dat zorgt er voor dat de haag bij regen veel te nat staat en dat de planten bij droogte gaan uitdrogen. Je kan ds maar beter zorgen dat je beton weghaalt tot onder de fudering van dat beton.
donderdag 31 januari 2019 - 15:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon