menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke haag zetten

Ga naar meest recente reactie

goelespren18

Goelespren18

Hallo,


Vanachter in onze tuin is een draad met lelijk plastic door.
Graag wil ik daar een haag planten maar ik heb geen enkele tuinervaring.
Wat kunnen jullie aanraden?
Graag iets waar niet teveel onderhoud aan is, en altijd groen is. Indien mogelijk.


Alvast bedankt.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 26 januari 2019 - 13:46
leerling

Leerling

Fijn dat je voor wat meer leven in je tuin gaat zorgen.

Wat voor grond heb je? (Zand/leem/klei..., droog/normaal/nat...)?

Wat bedoel je met 'niet teveel onderhoud'?

Vind je stekelige planten een probleem?
zaterdag 26 januari 2019 - 14:04
goelespren18

Goelespren18

Een zandgrond, en in het voorjaar staat er altijd water in de kruipkelder dus ik vermoed nat?
Met niet teveel onderhoud bedoel ik dat hij geen speciale meststoffen of dergelijke nodig heeft. Snoeien enzo is vanzelfsprekend natuurlijk.
Liefst geen stekels maar dat zou niet per se een probleem zijn.
zaterdag 26 januari 2019 - 19:30
Dany

Tekst aangepast

Dany

Ik zou dan voor Taxus gaan, blijft groen niet te veel snoeiwerk maar wel giftig of een rij Hortensia's mooie bloemen gans de zomer en pas terug snoeien in het vroege voorjaar.
zaterdag 26 januari 2019 - 19:48
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Groenblijvend, maar zonder stekels dan heb je behalve Taxus ook Ilex aquifolium 'J.C. Van Tol' een ongestekelde hulst, de Portugese laurierkers of liguster.
zaterdag 26 januari 2019 - 20:34
leerling

Leerling

Er is een tikfoutje geslopen in de naam van de ongestekelde hulst die WiPe voorstelt. Dat had Ilex aquifolium 'J.C. Van Tol' moeten zijn.

Liguster is een prima plant, zeker ook geliefd door bijen en vogels.
Maar het is een snelle groeier (lees: als je een strakkere haag wil zal je meerdere keren per jaar moeten snoeien) en ik vind de geur van de bloemen niet aangenaam.
Misschien in juni eens een ligusterhaag in bloei zoeken om daar zelf over te oordelen.

Taxus houdt niet van natte voeten, zeker niet in de winter. Dat lijkt me geen aanrader.

Nog mogelijkheden zijn Viburnum 'Pragense' (sneeuwbal) of Cotoneaster lacteus (grootbladige glansmispel). Als je daar geen te strakke haag van maakt, ga je met die laatste o.a. merels blij maken.

Als de draad nog in goed staat is, zou je de plastic eruit kunnen halen en de draad gebruiken om er klimplanten tegen en tussen te laten groeien. Groenblijvende klimmers zijn o.a. een gewone klimop, of bosranken zoals Clematis x cartmanii 'Avalanche', Lonicera henryi 'Copper Beauty'.
Mijn grootvader had ook klimrozen tussen zijn klimop groeien. Die roken heerlijk (maar hebben natuurlijk wel stekels).
(Best eerst wel polsen bij de buren, want ook aan hun kant zal er dan wat onderhoud nodig zijn. Al dan niet door jou uitgevoerd.)

Dany's voorstel om Hortensia's te planten zou ook het snoeiwerk beperken.
En daarop verder denkend: je vraagt om wintergroene planten. Meestal wil men daarmee inkijk tegen gaan. Is dat ook voor jou zo?
Je tuin lijkt me diep genoeg om een dikkere, losse groep struiken, eventueel gemengd met lagere (fruit)bomen te planten. Door een massa takken zie je ook niets meer. En onder de struiken kan je het maaisel van je grasveld kwijt.
Dan komen er heel wat meer planten in aanmerking: vlinderstruik, krentenboompje, japanse kwee, kardinaalsmuts, forsythia, mispel, weigelia, vlier, sering, pruim, kers, appel....

Best ook nog even opzoeken wat de lokale regels zijn i.v.m. hagen.
Een gemeenschappelijke haag (opnieuw: af te spreken met de buren) kan op de scheidingslijn, maar daar maak je best duidelijke afspraken over, zelfs als jij die helemaal betaalt.
Hier moet een eigen haag op minstens een halve meter van de perceelgrens. Hou er wel rekening mee dat je dan voor jezelf genoeg ruimte laat om ze langs de twee kanten te kunnen scheren.
zondag 27 januari 2019 - 00:29
jdcoster

Jdcoster

Als u zoveel plaats hebt en er toch niets mee doet, neemt u misschien beter een brede gemengde heg van een drietal beter breed met zowat allerlei struiken erin : liguster, hulst, sleedoorn, meidoorn, vlierbessen, Gelderse roos, ... . Een beetje zoals de achterburen maar dan beter en meer streekeigen.
dat bloeit, trekt insecten en vogels aan, is mooi om naar te kijken, goed voor onze biodiversiteit en misschien, heel misschien krijgt u nog wel meer zin in tuinieren en maakt u er op de duur nog een paradijsje van.
zondag 27 januari 2019 - 08:17
Folium

Tekst aangepast

Folium

Dag Goeles, wijzelf kozen als haagplant voor de THUJA PLICATA 'ATROVIRENS'
Deze conifeer is groenblijvend, compact dichtgroeiend, en is absoluut niet moeilijk wat de grondsoort betreft.
Hij is snelgroeiend waardoor ze in korte tijd zichtdicht zijn.
In tegenstelling tot de leylandii conifeer groeit hij echter niet zo snel waardoor je levenslang 3 tot 4 maal per jaar moet snoeien .
Bij onze haag volstaat het om 1 maal per jaar mooi in vorm terug te snoeien en dit doen we meestal in september/oktober.
Voor kinderen en huisdieren is de plant in tegenstelling tot taxus bijvoorbeeld niet giftig, en in vergelijking met buxus valt er ook geen vraat te vrezen hebben wij vastgesteld, in de twintig jaar dat wij ze hebben, hebben we ook geen overmatige gevoeligheid opgemerkt aan bepaalde ziekten. Enkel in heel donkere plaatsen laten ze het wat afweten.
Eenmaal dichtgegroeid vormt de haag ook een mooie contrasterende donkergroene achtergrond voor borderplanten die je er later eventueel zou voorplaatsen.
Al bij al een zorgeloze en gemakkelijke haagplant vinden wij.
zondag 27 januari 2019 - 09:25
goelespren18

Tekst aangepast

Goelespren18

Bedankt allemaal voor de leuke voorstellen!
Zoals enkele hier voorgesteld hebben, lijkt het ons een leuk idee om af te stappen van enkel een haag en wat meer verschillende planten te kiezen.

De hoge planten zouden we vanachter willen plaatsen (met nog voldoende plaats tussen de planten en de draad). Daarvoor dan de lagere planten. Het gaat over een lengte van 10m.
Deze planten leken ons wel wat:
Meidoorn
liguster
gewone vlier
vlinderstruik
Krentenboompje
Japanse Kwee

We dachten aan vanachter meidoorn, gewone vlier en een krentenboompje? En daarvoor dan vlinderstruik + japanse kwee + hortensias (zouden soms wel in volle zon staan ..). Daartussen zouden we wat liguster plaatsen.

Denken jullie dat dit een goed idee is of is het een te grote mengelmoes? In dat geval zouden we misschien de achterste rij volledig uit krentenboompjes laten bestaan.
zondag 27 januari 2019 - 20:57
Dany

Dany

Je hebt ook vlier met donkere bladeren zoals black beauty, black lace en black tower kwestie wat kleur verschil in het bladerdek
zondag 27 januari 2019 - 22:27
jdcoster

Jdcoster

Dat is in elk geval al veel mooier dan een strak te scheren haag
maandag 28 januari 2019 - 01:34
leerling

Leerling

Je hebt een mooie mix gekozen, die ook heel wat diertjes gaat lokken en ondersteunen.

Ik zou er, uit het voorstel van Jdcoster, sleedoorn aan toevoegen, omdat die, vroeg in 't jaar, zo'n mooie bloesems heeft, die voor de eerste hommels (koninginnen!) zo belangrijk zijn. In de vroege winter leveren de bessen extra eten voor vogels (of voor een eigen likeurtje).

Sleedoorn en krentenboompje kleuren mooi in de herfst. Je zou, zoals Dany aangeeft, ook in de zomer wat extra kleur kunnen toevoegen, bv. met die donkerbladige vlierstruiken.

Een al dan niet stekelige hulst, zoals WiPe voorstelde, voegt in de winter een extra groen accent toe. Maar als je stekelige planten geen probleem meer vindt, zou ik onze streekeigen hulst (Ilex aquifolium) aanbevelen.

't Is een kwestie van smaak, maar als je stapsgewijs de hoge planten achteraan zet en de lage vooraan, krijg je een wat beklemmend amfitheater gevoel.
Zelf vind ik het mooier wanneer de hoogte zowel in de diepte als in de breedte varieert. Dat oogt ook veel natuurlijker.

Als je de hoge planten achteraan zet, weet dan dat het veldwetboek bepaalt dat hoogstammen minstens op 2 meter van de perceelgrens moeten staan. (Je eigen gemeente kan strengere normen opleggen.) Meidoorn kan zo'n 10m hoog worden...
En misschien wil je wel een hogere, bredere boom vooraan. De zomers dreigen warm te worden. Wat schaduw van bv. een kers om onder te zitten is dan mooi mee genomen.

Heb je de Plantengids hier al gevonden (https://www.tuinadvies.nl/plantengids)? Daar kun je gemakkelijk wat meer info opzoeken over de planten die je voorkeur hebben. O.a. dus ook hoe hoog ze kunnen worden.

Volwassen bomen en struiken zullen een pak breder zijn dan jonge plantjes die je koopt. Niet te dicht bij elkaar planten, dus.
Al zou je sommige planten, zoals de japanse kwee, de liguster of de sleedoorn en hulst, net wel in een dichtere groep kunnen planten. Dan worden het ideale nestplaatsen voor vogels, maar ook bv. vlinders zullen er graag gaan schuilen.

Ook leuk is een kronkelpaadje, bv. van het tuinhuis naar de hoek links. Daar zou je bv. een composthoop kunnen maken.
Als genoeg buren een paar gaten (+15cm hoog x +15 cm breed) in de omheining maken, krijg je misschien zelfs een egeltje op bezoek.

Allemaal uiteraard maar ideeën en suggesties. Jouw tuin is de jouwe.

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Vervolgfoto's zijn zeker welkom.
dinsdag 29 januari 2019 - 00:59
goelespren18

Tekst aangepast

Goelespren18

Super reacties, waarvoor dank!


We hebben 2 honden dus ik heb ook nog even rekening gehouden met of de planten giftig zijn.
Ik heb wat info verzameld en daarna een plannetje getekend.
De binnenste zijden staan op 2m van de grens af, de lange zijden zijn beiden ongeveer 8 m, de linkse zijde 1 m en de rechtse zijde 2,5 m.

Als er nadien blijkt dat er nog wat veel lege plaats is wou ik deze opvullen met bolhortensia's of siergras.
Lijkt dit oke zo of sla ik de bal volledig mis?

De excel is niet zo duidelijk, bij deze een lijst:
vlinderstruik - Buddleja davidii 'BUZZ Midnight'
Rosa - struikrozen
Berberis media 'Red Jewel' 
Pluimhortensia - Hydrangea paniculata 'White Lady' 
Chaenomeles Cathayensis - japanse kwee
Krentenboompje
Meidoorn - Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet Hamlet' 

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 29 januari 2019 - 14:46
goelespren18

Goelespren18

Niemand een mening?
vrijdag 1 februari 2019 - 10:46
Dany

Dany

Persoonlijk zou ik geen Berberis zetten, ik heb dat nog gehad en snoeien is geen pretje het zijn enorm venijnige stekels.
Ik vind het wel een mooie plant maar ik zie hem het liefst staan bij de buren of 2 huizen verder.
Dat is mijn persoonlijke mening.
vrijdag 1 februari 2019 - 10:54
jdcoster

Jdcoster


Geen zin in bladhoudende struiken? Een hulst ?
Nog veel gras over ook... Nu ook nog een flinke solitaire boom overwegen? Een linde of een Japanse honingboom? De keuze werd een beetje ingegeven doordat ik imker ben natuurlijk
vrijdag 1 februari 2019 - 13:45
WiPe

WiPe

Ik zou niet voor Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet Hamlet' wegens steriele bloemen. Er zijn andere en betere variëteiten. Eigenlijk is een gewone witte meidoorn ideaal, maar die zijn lastig te vinden in boomvorm.
zaterdag 2 februari 2019 - 09:17
Dunya

Dunya

Ik heb viburnum staan. Tweemaal per jaar snoeien en bloeit in de winter.Alleen het viburnum haantje kan het plezier verpesten.
zondag 3 februari 2019 - 08:45
leerling

Leerling

Niet te veel zorgen maken in giftigheid van planten. Ja, er zijn planten die giftig zijn voor honden (denk bv. ook aan ui en knoflook). Maar niet alle delen van giftige planten zijn giftig. En of honden er ook spontaan van zouden eten?

Een berberishaag snoeien is inderdaad lastig, maar ik had de indruk dat hier gekozen werd voor een groep losse planten.
De Berberis media 'Red Jewel' wordt maar een 1,5m hoog en heeft als struik weinig snoeiwerk nodig.
Wel wat onderhoudssnoei (weghalen van dode takken of van takken die tegen elkaar schuren ), net zoals andere struiken.
'k Heb al een paar keer een oogletsel gehad (niet eens van stekelige planten) en als ik nu op 'gevaarlijkere' plaatsen (lees: dichtere begroeiing) snoei, zet ik een veiligheidsbril op.

'k Heb de indruk dat je de breedte van sommige planten onderschat. Bij ons staat een groepje van een drietal Chaenomeles dicht bij elkaar en die zijn ruim breder dan de 1 meter die je links voozien hebt. Pluimhortensia's kunnen gemakkelijk 2 meter breed worden. Buddleja wordt zo'n 1,5m. Rozen komen in heel veel varieteiten met elk hun eigen behoeften aan ruimte.

En ook van mij nog eens een pleidooi voor een paar struiken hulst (liefst inheemse):
Wintergroen.
Met een beetje geluk zowel mannelijke als vrouwelijke struikens. Bessen, dus. Leuk om rond kerst je huiskamer mee te versieren. Hier zijn er een paar merels die de struiken onlangs hebben leeg gegeten.
De compactere struiken bieden schuil- en nestplaats aan vogels.

Misschien ook nadenken over bodembedekking?
zondag 3 februari 2019 - 23:46
goelespren18

Goelespren18

Oke ik heb enkele adviezen opgevolgd, enkele niet, zoals hulst vind ik echt niet mooi. Wel heb ik wat erop gelet om toch wat meer wintergroen erin te krijgen. En een steriele meidoorn vind ik niet zo erg.
Berberis heb ik eruit gedaan en in de plaats Skimmia gezet.
Ook heb ik wat minder planten genomen om zo de onderlinge afstand wat te vergroten.

Ik heb nu:
vlinderstruik - Buddleja davidii 'black knight'
Rosa - struikrozen White Symphony
Pluimhortensia - Hydrangea paniculata 'Pinky Winky'
Chaenomeles x superba 'Nicoline'
Krentenboompje 'amelanchier lamarckii 'ballerina'
Meidoorn - Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet Hamlet' 
Skimmia (Skimmia japonica 'Rubella')

Bodembedekking heb ik tot nu toe nog niet aan gedacht (dit moet voor het onkruid neem ik aan?). Ook twijfel ik nog een om een deel siergras te nemen maar dit kan sowieso nog wachten tot erna. Eerst zien of dit allemaal goed gaat komen
woensdag 13 februari 2019 - 21:11
leerling

Leerling

Van haag naar een bredere begroeiing. Heel mooi.

Een beetje jammer dat je de berberis hebt weggelaten. Voor kleine vogels biedt die struik een goede schuilplaats.

Mocht je Amelanchier ovalis vinden, dat is het europees krentenboompje.
donderdag 14 februari 2019 - 01:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon