menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe een duin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

tijs&isabelle

Tijs&isabelle

Wie heeft er ervaring met een duin aanleggen in een zandloze gemeente?
Wij dachten eerst aarde 0.50 cm hoogte, dan gronddoek erop, dan zand erop en grassen...
Zal het zand zo blijven liggen? Hoe dik/hoog moeten we het zand leggen? Welke grassen kunnen we gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Tijs&Isabelle
donderdag 27 december 2018 - 15:17
leerling

Leerling

Geen ervaring, wel een bedenking.
Ik vermoed dat je die gronddoek wil gebruiken om de duin te stabiliseren? Maar dat zouden op termijn de planten moeten doen. M.i. gebruik je dan best een materiaal dat relatief snel vergaat, zoals jute, zodat de wortels niet gehinderd worden.
vrijdag 28 december 2018 - 14:34
zuurtje

Zuurtje

Ik zou er ook puin (steenresten ed) onder/in doen.

Ineke
vrijdag 28 december 2018 - 16:23
Patrikc

Patrikc

Ik zou er ook puin (steenresten ed) onder/in doen. Ineke

Waarom ?
vrijdag 28 december 2018 - 17:59
zuurtje

Zuurtje

Voor stevigte en volume.
Ineke
vrijdag 28 december 2018 - 20:58
pplakke

Pplakke

Ik stel mij daar iets schuin aflopend bij voor, zand gaat gewoon afregenen en vervliegen van die doek. Als je de duin beplant met een carex met witte randen, krijg je ook een beetje een wit duin effect. https://www.tuinadvies.be/plantengids/1779/carex-oshimensis-everest
Het is natuurlijk niet gans het zelfde witte fijne split zou misschien ook gaan blijft beter liggen, maar dit verkleurd dan weer.
zaterdag 29 december 2018 - 11:42
leerling

Leerling

Zelf geen voorstander van steen of puin. Zowel in de vorige tuin als hier blijf ik die rotzooi 'wieden'.

Het voortuintje hier zat vol met wortels van struiken die vorige eigenaars weggezaagd hadden. Ik heb die er allemaal uitgehaald, en daarbij is heel dat stuk 60 tot 100 cm omgewoeld. Alle stenen die ik daarbij vond heb ik eruit gehaald - buiten de kiezel, daar was geen beginnen aan. En toch komen er hier nog elk jaar stenen aan de oppervlakte.
zaterdag 29 december 2018 - 12:59
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Leerling:
Dit vind ik andere situatie dan wat de topic starters voor ogen hebben
Ineke
zaterdag 29 december 2018 - 13:54
leerling

Tekst aangepast

Leerling



zaterdag 29 december 2018 - 14:13
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Oke, ik geef mij over, jij hebt er ervaring mee.
Ineke :
zaterdag 29 december 2018 - 19:10
tijs&isabelle

Tijs&isabelle

ok bedankt voor de reacties! De gronddoek is om te vermijden dat er onkruid door het zand groeit. De grassen zouden boven de "heuvel" komen maar we vrezen vooral dat het zand zou wegwaaien of zou "afregenen"...
zondag 30 december 2018 - 23:21
leerling

Leerling

Zou je toch iets meer kunnen vertellen over jullie project?

Wat bedoel je met 'een zandloze gemeente'? Op wat voor ondergrond komt dat duin?

Bedoel je met 'duin' een heuveltje, of wil je daar echt een zeeduin van maken?

Hoe breed wil je dat duin maken?

...
maandag 31 december 2018 - 00:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon