menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Champignonkwekers & tuinliefhebbers

maarten champignonkweker

Tekst aangepast

Maarten champignonkweker

Hallo,

Graag wil ik u het volgende onder de aandacht brengen. Een champignonkwekerij heeft veel reststromen die erg nuttig kunnen zijn voor tuinieren. Het beste voorbeeld is Champost: een bodemverbeteraar die het gebruik van kunstmest kan reduceren of zelfs kan vervangen. Champost is de voedingsbodem waarop champignons groeien en 1000 kg bevat gemiddeld:

• 340 kg droge stof
• 200 kg organische stof
• 45 kg calcium
• 6,7 kg stikstof
• 3,6 kg fosfaat
• 9 kg kalium
• 2,5 kg magnesium

Bijkomend voordeel is dat het geen enkele sporen van onkruid bevat.

Een ander voorbeeld zijn worteldoeken. De champost ligt op worteldoeken en wordt vervangen door het worteldoek d.m.v. een trek-lier op te rollen. De worteldoeken zijn dan dus onderhevig aan zeer zware krachten en worden daarom preventief vervangen. (als het worteldoek scheurt tijdens het verversen van champost kost dat veel werk)

Regelmatig word ik voor zowel de champost als de worteldoeken opgebeld door tuinier-liefhebbers. Het volume van die aanvragen is vaak erg laag en daarom heb ik mij er in het verleden niet op gericht. Nu heb ik een verkoopstructuur opgezet en een verpakking gezocht (Big-Bags) om het afvoeren van worteldoeken en champost te stroomlijnen. Ik heb ruimte op het bedrijf gereserveerd om een voorraad aan te houden(overdekt) en gezorgd dat er een heftruck beschikbaar is om de Big Bags op te laden.

Kortom: Wilt u graag champost of worteldoeken? Dat kan nu handig en zonder problemen, voel je vrij mij een privé bericht te sturen voor meer informatie. Op het 'aangeboden' gedeelte van dit forum heb ik een topic gemaakt met meer informatie en een directe link naar de advertentie. https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/24/planten-tuinbenodigdheden/65968/champost-worteldoeken

We gebruiken 100% Nederlandse groene stroom en warmte in onze kwekerij.

Groetjes,

Maarten Knoops
Champignonkwekerij Bercvenne, Lierop (Noord-Brabant)
maandag 10 december 2018 - 16:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon