menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trampoline uitgraven

Ga naar meest recente reactie

Michael25

Michael25

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een huis gekocht met een achtertuin, waarin een trampoline ligt ingegraven in de grond. Ik wil deze verwijderen en van het gat in de grond een moestuin maken. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan moet pakken? Ik neem aan dat er iets van een "bassin" in het gat geplaatst moet worden, waarin vervolgens grond gestort kan worden. Alvast bedankt voor de tips, ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
donderdag 6 december 2018 - 10:02
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Waarom zou je een bassin gaan ingraven waardoor water niet wegkan? Tenzij je 'moerasgroenten' wil gaan telen Met de info die je geeft lijkt het mij meer opportuun om het gat op te vullen met aanvulgrond. Als je daarna nog de nodige bodemverbetering toevoegt (compost bvb.) lijk je me een meer solide basis te hebben voor de aanleg van je moestuin.
donderdag 6 december 2018 - 11:12
Patrikc

Patrikc

Met aanvulgrond kan je in dit geval niks doen, zelfs niet als die gemengd wordt met compost.
Een typische houding van tuinarchitecten, die denken dat je van slechte grond goede kan maken door er bepaalde dingen in te mengen, maar dat werkt niet.

Je moet het gat opvullen met teelaarde, de bovenste vruchtbare laag van tuinen of akkers.

('aanvulgrond' komt uit diepere grondlagen die bij bepaalde werken weggegraven wordt, meestal niet vruchtbaar en meestal ongeschikt om iets in te laten groeien).

Maar inderdaad wel gewoon de put vullen, niks bassin...

Misschien ligt de uitgegraven grond wel ergens op een hoop...

donderdag 6 december 2018 - 16:04
pplakke

Pplakke

Ik snap ook niet goed wat met een bassin bedoeld word. Of het moet zijn dat er een beton plaat gegoten is onderaan in die put ter ondersteuning (dan haal je dit best weg). Maar als dit niet is gewoon eens bodem los maken (spade steken en wrikken om harde laag te breken) in de put en opvullen met zwarte grond.
donderdag 6 december 2018 - 21:12
Michael25

Michael25

Bedankt voor de tips allemaal! Met een bassin bedoelde ik niet iets waardoor het water niet weg kan, maar meer een soort grote bak waarin je alles plant. Vergelijkbaar met een houten bak met aarde, zoals ik die nu op mijn balkon heb. Maar zo te lezen is dit niet nodig en kan ik dus direct teelaarde in het gat storten.
Of er een betonnen plaat ter ondersteuning ligt weet ik niet, maar dat zien we vanzelf wel tijdens het beunen!
vrijdag 7 december 2018 - 09:13
pplakke

Pplakke

Een bak is meer voor mensen die niet zo goed meer laag aan de grond kunnen, of omdat dit mooier oogt kan ook. Verder droogt een bak net sneller op omdat die hoger hangt. In natte grond klei, leem liggen groenten daarom op gewenten.
Maar met de droogtes van tegenwoordig denk ik niet dat dit nog echt nodig is.

vrijdag 7 december 2018 - 15:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon