menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaanleg/kleigrond/onkruid

Ga naar meest recente reactie

NickS

Tekst aangepast

NickS

Kennis die zich waande als goede grondwerker/tuinier.
Veel bla bla weinig boem boem.
Kleigrond als aangevoerde grond (60kuub ongeveer) aangevoerd mid juli
Nu ik weet hoe ik deze moet verbeteren (met rijnzand 0/6) de fruitboeren hier in de buurt hebben dit ook gedaan om de grond beter waterdoorlatend te maken en met succes.
Heb dat daarstraks geprobeerd met enkele zakken uit de winkel en omgespit en lijkt meteen beter bewerkbaar.
De echte vraag ik heb veel onkruid nu en moet nog wel wat aanvullen hier en daar en binnenkort rijnzand laten leveren. Ik dacht dit aan te voeren omfrezen voor de winter en na de winter compost frezen en enkele weekjes later grasmatten leggen. Wat doe ik in tussentijd met het onkruid? Bij het frezen voor de winter gewoon mee omfrezen of doodspuiten of beide? Tips voor de verdere aanpak en wat wanneer is altijd welkom. Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 8 september 2018 - 20:55
leerling

Leerling

Ik las ooit ergens dat kleigrond verbeteren met rijnzand op langere termijn niet het gewenste resultaat geeft. De regen zou de grond wegspoelen tussen de steentjes, zodat je na een tijd een gelaagde structuur hebt met bovenaan een arme grond, die grotendeels bestaat uit die steentjes.
Nu grove compost onder mengen en (als je voor gras kiest) nadien een paar keer per jaar een dun laagje compost uitstrooien zal je bodem op een gezondere manier verbeteren.
Wil je toch verder gaan met rijnzand, dan kijk je best na of er niet te veel rotzooi in dat rijnzand zit. Onze rivieren zijn lang sterk vervuild geweest...

Je schrijft dat je veel onkruid hebt, wat betekent dat je grond vol zit met onkruidzaden. Als je gaat spuiten, doodt je de planten (en een stuk van het bodemleven dat je grond gezond moet maken en gezond moet houden, waarschijnlijk ook een boel insecten die we nodig hebben en misschien zelfs wat vogels die van die insecten leven). Maar de zaden die in je grond zitten gaan niet dood. Die wachten gewoon tot de omstandigheden gunstig zijn om te gaan kiemen. Die vinden het prima dat je gaat freezen, want dan komen ze meer aan de oppervlakte, waar de kans groot/groter is om succesvol op te groeien. Grasmatten gaan die kiemen niet tegenhouden.

Nadat je de grond hebt klaar gemaakt, kan je de grond een week of wat laten rusten, tot het onkruid begint te groeien. Dan alles wegwieden of schoffelen. Weer even wachten, enz. Als je merkt dat er nauwelijks nog onkruid op komt, zijn de zaden in de bovenste laag grotendeels verdwenen en kan je zaaien of matten leggen. (Wel zoveel mogelijk vermijden dat je de grond verder verstoort, want dan breng je weer dieper gelegen zaden naar boven.)
Er zullen altijd nieuwe zaden komen aanwaaien, dus is het zelf wat kijken wanneer je het aanvaardbaar vindt.

Waarom wil je wachten met gras tot na de winter? Grasmatten kan je leggen van maart tot eind oktober.
zondag 9 september 2018 - 00:36
NickS

NickS

Bedankt voor de info!
Ik wacht omdat de grond nog zakt, en dat doet die zeker na elke stevige regenbui.
Achteraan is er een meter grond opgevoerd (keerwand)
Ik had gelezen bij pas opgevoerde grond dat er best een winter ovegaat omdat het vriezen de kleigrond verkruimeld.
Kleigrond is zo moeilijk bewerkbaar. Basaltmeel zou dit beter maken maar ik heb hier geen ervaring mee, volgens de productinfo heb je 1 zak nodig voor 100m2 dan denk ik bij mezelf wat een wondermiddel moet dat zijn? Mijn tuin loopt wel schuin naar achter maar ik wil toch plasvorming vermijden door de zware kleigrond.
Enkel vind ik je uitleg over het onkruid niet helemaal duidelijk (zondag morgen en nog niet zo lang wakker ????????), wat onderneem ik nu net wanneer met het onkruid?
zondag 9 september 2018 - 08:18
WiPe

WiPe

Behalve het feit dat die kleigrond geen goed idee was, stel ik me nu de vraag hoe het ophogen is gebeurd.
Is de ondergrond gebroken geweest voor je bent beginnen ophogen? Als je gaat ophogen op een bestaande grasmat, dan verstikt die en vormt dat een harde, ondoordringbare laag. In de winter kan het regenwater niet de grond in trekken en in de zomer kan het grondwater niet opstijgen. Dan krijg je wisselnatte grond, die in de winter kletsnat is en in de zomer poederdroog wordt en keihard zal zijn. Dat in combinatie met klei (Hoewel het op de foto eerder een zware leemgrond lijkt) is alles behalve een goede uitgangssituatie.
Ik zou een spade nemen en kijken hoe de situatie is ter hoogte van het oude maaiveld. Als die aansluiting met de oorspronkelijke bodem niet goed is, kun je een graafmachine laten komen en de oude toplaag naar boven laten halen en boven over de opgehoogde grond laten uitspreiden.

Wat nazakken betreft moet je op een vol jaar rekenen. Minstens. Twee is beter. En zorg voor humus in de vorm van compost. Veel humus, dat is veel beter dan zand.
zondag 9 september 2018 - 09:01
NickS

NickS

De oude graslaag is niet omgefreesd voor het leggen van de grond, wel kapot gespoten door mij op aanbevelen van hem.
Volgens de man in kwestie moest dat helemaal niet omgedaan worden als het kapot gespoten werd. Het was ook wel heeel dor het verpulverde als ik eraan kwam.
Ivm. het verzakken, ik kan toch geen 2 jaar zonder gras in de tuin zitten?... Ik geloof je wel als je hier en daar nog een klein putje zal krijgen. Maar 2 jaar zonder gras is toch niet te doen, een kind van 14 maand oud en een hond.
zondag 9 september 2018 - 10:15
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Neem een spade en graaf, dan zie je hoe het zit met dat oude maaiveld.
Mijn ouders hebben destijds hun tuin ook opgehoogd. Onmiddellijk gras gezaaid en twee jaar later alles gefreesd en opnieuw gezaaid. Twee jaar naakte grond lijkt me om verschillende redenen geen goed idee.
zondag 9 september 2018 - 10:49
pplakke

Pplakke

Die harde laag moet je inderdaad mee opletten. Zelfs gewoon met zware machines er over rijden kan het al doen dichtslaan. Of zand langdurig iets doet denk ik ook niet echt. Aan 1 kant van de tuin grens ik aan een oprit 50 meter. En daar zijn de eerste jaren dat die er lag hopen zand onder uit gespoeld. Vermoedelijk een dikke vlijlaag van zand. Maar nu is er van dat zand niets meer te zien . Of wel is dit met de wind vervlogen of wel zeer diep in de ondergrond gezakt geen idee. Om de boel sneller te laten inklinken kan je altijd langdurig water sproeien. Dan laten drogen en nog een paar keer herhalen maar als je geen grondwater hebt. Dan gaat dit een flinke rekening worden. Onkruid weghalen gewoon weg hakken .

zondag 9 september 2018 - 11:06
NickS

NickS

Compost in frezen voor of na de winter?
woensdag 12 september 2018 - 21:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon