menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droge zomers

Ga naar meest recente reactie

remoras

Remoras

Het heeft nu al weken niet geregend en mijn regenwaterton is leeg. Wat doen jullie als er een verbod is op sproeien? Gewoon uw gazon laten doodgaan?

Ik heb nu al dode plekken en ben er daarnet met een verticuteerhark doorgegaan om het dood gras eruit te harken.

Ik kan nu ook niet zaaien want het is veel te warm en veel te droog. Dus ik vrees dat ik de zomer een gazon ga hebben met gaten. Hoe lossen jullie dit op?
dinsdag 3 juli 2018 - 23:57
leerling

Leerling

Niet.

Wij hebben voor zo'n 3000 liter opslagcapaciteit voor hemelwater.
Kraantjeswater gebruiken we in de tuin alleen om drink-/badwater aan te bieden aan dieren.

En dan is het keuzes maken.
Planten waar we emotionele banden mee hebben, hebben voorrang. Daarna komen sleutelplanten: bomen/hagen/struiken die de structuur van de tuin bepalen.
De rest is wat afhankelijk van de periode van droogte die we kunnen voorzien.
Momenteel krijgen de groenten in de vierkantemeterbakken nog water. Dat gaat zuiniger dan voor groenten in volle grond.

Gras staat voor ons absoluut op het allerlaagste niveau. Het is momenteel grotendeels verdord. Als het niet terug wil opschieten wanneer het nog eens voldoende wil regenen, kost het hoogstens een paar maand om een nieuw grasveld te laten groeien, mochten we dat nog willen.
Climate change. Ik ben op zoek naar planten die zowel natte, koude winters als droge, hete zomers verdragen .

Zowel in de keuken als in de badkamer staan ondertussen teiltjes onder de kranen en emmers in de buurt. We gebruiken eco-zepen. Het meeste water dat we gebruiken kan op zijn minst naar sierplanten.
woensdag 4 juli 2018 - 01:16
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

gras is nog het minste door de droogte vorig jaar hebben mijn vele hazelaars vele dode takken.en nu op de moment beginnen er weer gele bladeren te komen.dit wil zeggen dat het liedje opnieuw begint. op een paar jaar tijd is het klimaat zo verandert dat alle planten die niet diep wortelen.zo hard afzien dat ze op het punt staan om dood te gaan.sparren in het bos achter de tuin zijn er verschillende dood gegaan na de droogte vorig jaar.nu voor gras bestaan er soorten als barenbrug low maintenance(barkoel) en barenbrug water saver (rietzwenkgras).ze wortelen dieper dan engels raaigras en kunnen dus beter tegen de droogte.op die manier kan je zonder water geven wat extra langer groen gras hebben.maar als het echt weer tot half november droog blijft.dan is is het een ramp die niet te overzien zal zijn in de tuin.en ook ons eten want geen gras betekent dat de koeien al aan hun wintervoorraad moeten zitten en ze in de winter dan weer te kort gaan hebben.





woensdag 4 juli 2018 - 05:14
Roeli

Roeli

Ja hoor, gewoon laten "dood " gaan. De planten zijn belangrijker. En, wanneer ? er weer regen valt herstelt het gras zich meestal wel weer.
Daarbij, graszaad is een stuk goedkoper dan nieuwe planten.

Wat de koeien betreft.... dank zei het mooie voorjaar is het gras heel hard gegroeid en is heel vaak gemaaid. Voor kuil, maar dit jaar zelfs voor hooi.
Hier bij ons tenminste.
woensdag 4 juli 2018 - 07:39
Wannus

Wannus

Gras hersteld .
Voor ondiep wortelende struik - en bomen kunnen we mulchen .
Bladeren , houthaksel , schors enz.....
Half verteerde bladeren oppervlakkig inwerken waar het kan houd
ook de grond langer vochtig . Maar beter is daar vroegtijdig mee
beginnen en niet wachten tot de planten beginnen af te zien .
woensdag 4 juli 2018 - 07:39
Patrikc

Patrikc

Gras gaat niet dood van droogte en hitte, het wordt dor, wat een natuurlijke beschermingsreactie is. Zodra het terug voldoende geregend heeft wordt het al vlug terug groen.

Je moet het ook niet gaan verticuteren, het enige wat je daarmee doet is een perfect zaaibed voor onkruidzaden maken, en die beginnen na de droogte vlugger terug te groeien dan je gras.

Gewoon genieten van enkele weken zonder maaien !
woensdag 4 juli 2018 - 08:12
remoras

Remoras

Ok, bedankt voor de reacties. Ik dacht dat dor gras dood was. Want voelt aan als stro en grond is kurkdroog
woensdag 4 juli 2018 - 13:33
Carib

Carib

wij hebben een groot opzetzwembad (gaan nooit op vakantie) en daarnaast liggen op het gras solarmatten. Daaronder is door de hitte en droogte het gras al snel dor. Als na maanden deze matten worden opgeruimd lijkt het gras eronder volkomen dood. Na twee weken is het weer volledig groen.
woensdag 4 juli 2018 - 13:53
leerling

Leerling

Zit ik hier te luisteren naar druppels hemelwater op het dak van onze veranda. Buienradar voorpelt dat het van heel korte duur zal zijn.
Alle ramen met horren staan open. De temperatuur zakt even een paar graden.

Blij dat het nacht is en het water niet meteen verdampt onder de nieuwe zon.
donderdag 5 juli 2018 - 00:32
Patrikc

Patrikc

Volgens buienradar en meteovista is het hier aan het regenen.
Ik zit in een parallel universum, want het blijft hier droog.
donderdag 5 juli 2018 - 01:09
Tuinprins

Tuinprins

Een buitje is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Het moet 3 weken regenen om het neerslagtekort op te heffen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 5 juli 2018 - 06:27
Roeli

Roeli

Dan toch alleen 's nachts , hè Tuinprins
donderdag 5 juli 2018 - 08:22
leerling

Leerling

Nee!!! Ik wil sterren kunnen kijken!

donderdag 5 juli 2018 - 12:14
krissie

Krissie

@ leerling ,
ik wou dat ik ook naar de regendruppels had kunnen luisteren .
Hier is geen druppel gevallen al woon ik in het dorp naast het uwe .
donderdag 5 juli 2018 - 20:28
remoras

Remoras

Ik heb nog nooit zo verlangd naar regen hahaha
sinds ik met mijn gazon bezig ben, wil ik meer regen. En vroeger was er altijd te veel regen. De wereld op z'n kop
donderdag 5 juli 2018 - 22:45
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Krissie
Ik begrijp je volkomen. Bij de droogte vorig jaar waren er in de buurt af en toe lokale buien die ons ook elke keer op een paar (k)m misten. Ik herinner me een keer dat er plassen stonden aan het begin van de straat terwijl er bij ons geen druppel was gevallen. Heel frustrerend.

Tuinprins heeft gelijk dat zo'n buitje van minder dan een kwartier niks uitmaakt voor de natuur. Maar ik voelde me toch even wat getroost door het geluid en het beetje koelte dat het bracht.

@Remoras
Zo gaat dat. Denk je dat je een eenvoudig gazonnetje zaait, krijg je er een hele wereldvisie bij.
donderdag 5 juli 2018 - 23:11
pplakke

Pplakke

hier kan je zien hoeveel neerslag er word verwacht door de weercomputer tot 120 uur ver.er word niet veel verwacht hier maar zo kan je toch al wat dagen vooruit zien.
http://www1.wetter3.de/highres_icon_dt.html
bij modelle stel je in op icon dan bij parameter akkumulierter niederschlag en dan onderaan hoeveel uur vooruit (max 120).



donderdag 5 juli 2018 - 23:21
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

http://www.agripress.be/start/artikel/606887/nl
https://www.vandersat.com/blog/in-nederland-is-het-momenteel-tot-wel-30-droger-dan-normaal



volgens deze info zou het in nederland nu 30 procent droger zijn dan normaal.vorig jaar was het in deze periode maar 20 procent droger dan normaal.word met satellieten berekent.en er is duidelijk te zien dat de hoge gronden harder lijden. omdat zij van regen afhankelijk zijn lage gronden zitten dichter op het grondwater.we zitten dus niet op de goede weg het kan nog keren.maar duurt het weer tot half november eer er echte regen komt.dan word het zelfs nog erger dan vorig jaar.en toen was augustus de maand dat de zichtbare schade te voorschijn kwam aan de hazelaars hier.je zou bijna aan een regendans gaan denken alleen spijtig dat dit niet gaat helpen.


vrijdag 6 juli 2018 - 05:26
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

er zou gevaar zijn voor vallende takken door de droogte ook van levende takken.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/19/gevaar-voor-vallende-takken-door-droogte/


nog een video over bomen en droogte en mogelijke dramatische gevolgen er van.
https://nos.nl/video/2242252-bomen-lijden-onder-droogte.html

vissen in beekjes liggen te stikken in laatste restjes vocht .
https://www.destentor.nl/epe/waterschap-haalt-vanwege-droogte-vissen-uit-beek-bij-epe~a28952c9/


en het blijft maar gaan de droogte deze afbeelding vond ik op twitter.het is gewoon droger hier dan in zuid europa.


deze gif laat de evolutie zien tot 8 juli .
https://twitter.com/i/status/1016286651486818304


donderdag 19 juli 2018 - 20:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon