menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Graag advies welk apparaat voor deze klus!

Ga naar meest recente reactie

Liesjansen

Liesjansen

Hallo tuin liefhebbers,

Ik als absolute leek ben radeloos wat betreft de wildgroei tussen de naden van de steentjes.
Als alles weg is zie je een leuk rondje kleine steentjes liggen maar dat is nog zover weg als ik alles met de hand ga doen...
Dus lieve mensen; weten jullie welk apparaat hier geschikt voor is???
Groetjes,
Lies

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 april 2018 - 12:46
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Met een handig brandertje kun je dit proberen. Zout strooien en azijn kan ook. Niet goed voor de planten. Laat de grasjes niet in bloei komen. Dan werk je voor..........niets.
maandag 23 april 2018 - 18:19
pplakke

Pplakke

ik denk dat er ooit al eens met javel of azijn is gewerkt. zie je aan de lichtere stukken klinker.

als je ergens een trimmer kan lenen of zo kan je het al eens kort afmaaien.dan eens goed afkeren en dan is het uitzicht al terug vrij proper.dan afgieten met een gieter met broes om de wortels doden.mijn gieter is 6 liter doe daar 4 liter azijn in + 2 liter water.

of de onkruiden nu in bloem komen of niet er komt altijd opnieuw onkruid.ik heb jaren zapper gebruikt in de late lente.en dat onderdrukt 6 maanden de kieming.en het jaar nadien kiemden er toch nog steeds onkruid.dit waait van kilometers ver aan zie maar grote markten in de steden.daar bestrijd men ook streng is dus geen zaadvorming en ook geen velden vlak bij.maar toch keert dit daar ook steeds terug.
maandag 23 april 2018 - 21:13
leerling

Leerling

Zout, javel, azijn, gif... zijn dodelijk voor de miljarden diertjes die in de wijde omtrek in de bodem en/of het water leven en die de omgeving gezond helpen houden.

Misschien eens afvragen hoeveel steentjes je echt nodig hebt en de rest eruit halen om plaats te maken voor gewenste planten?

Dat kan stukje bij beetje, zelfs met lage bodembedekkertjes als kruiptijm, kluwenklokje, stekelnootje...

De plantengids op deze website https://www.tuinadvies.be/plantengids helpt je wellicht op de goede weg.
dinsdag 24 april 2018 - 02:15
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

eruit halen is waarschijnlijk de beste optie op lange termijn.maar als je de toestand ziet is het waarschijnlijk een huurhuis.een koophuis zouden ze nooit in die toestand te koop plaatsen.als
het toch een koophuis is moet er natuurlijk ook budget zijn.om de steenpuin fundering en stabilise en klinkers weg te halen.want gratis is dit niet natuurlijk.


maar dit is tenminste een realistisch beeld van hoe klinkers worden .als het zand na jaren weg is en vervangen door aangewaaide aarde.dit is echt een ramp zonder hulp van producten of je moet het trimmen als ik.maar dat doet niemand op een aantal weken is het er opnieuw.
dinsdag 24 april 2018 - 05:21
Polplastron

Polplastron

Ik zou hier een aantal keer schroeien met een brander. Als dit een stuk bestrating is dat je vaak beloopt, zal je merken dat de hoeveelheid onkruid eigenlijk best meevalt; enkel aan de randen van ons tuinpad groeit nog wat grasachtig spul en dat blijf eigenlijk ook laag zonder enig onderhoud. Enkel in het voorjaar schroei ik hier een keer.

Op delen tuinpad en op de oprit is het een andere zaak; daar moet ik minstens twee keer per jaar met de brander over.

Je kan dus de vraag stellen of dit een intensief gebruikt stuk bestrating is, of dat het eigenlijk overbodig is. In het laatste geval zou je het misschien beter kunnen opbreken en er een stukje gras kunnen zaaien dat je eens per week even maait ...

Groeten,
Pol
dinsdag 24 april 2018 - 09:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon