menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Voorbeelden van tuinen zonder grasveldje?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Ik tuinier graag, maar heb een grondige hekel aan gras. Grasmaaisel is handig om onkruid onder hagen en struiken te onderdrukken (de hoofdreden waarom de mulcher hier meestal op stal blijft), maar verder vind ik graspartijen vooral saai, behoorlijk arbeidsintensief en weinig interessant voor het dierenleven dat een gezond ruggesteuntje kan gebruiken.

Dus ben ik op zoek naar voorbeelden hoe het ook zonder grasperken kan.

Zoektermen als "tuinieren zonder gras" leveren helaas veel grind, steen en beton op, wat absoluut niet de bedoeling is.

Heeft iemand betere verwijzingen/suggesties/tips...?
donderdag 19 april 2018 - 02:07
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Niet interessant voor dierenleven ? Moet jij zien hoeveel merels hier altijd rondscharrelen op het gras. Druk gravend en pikkend naar alle torretjes en weet ik veel die ze er onder weg halen.
donderdag 19 april 2018 - 07:33
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Ik had mijn tuin (100m2) volgezet met allerlei soorten planten die ik mooi vind en al het gras omgespit.
Dit resulteerde in een tuin die overweldigend groen is en er was altijd wel wat te zien.
Met als bijkomend voordeel 4 uurtjes per maand aan onderhoud.
Heb een foto gevonden, maar de tuin heb ik net gesloopt omdat ik ga verhuizen.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 19 april 2018 - 07:35
deHaan

DeHaan

Een foto van de voortuin

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 19 april 2018 - 07:39
svoffel

Svoffel

@ DeHaan,

Wat is dat mooi, zul je toch wel missen vrees ik.


groetjes
donderdag 19 april 2018 - 08:28
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Gras in in de wintermaanden wel mooi. Maar ik heb ook geen gras. Tuin van 9m breed en 14 meter diep. Wat je niet ziet is het terras waar ook nog de nodige potten staan. In het begin was de rechter kant nog groente tuin.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 19 april 2018 - 09:54
Ken M

Ken M

Zoek op 'foodforest' daar vind je genoeg voorbeelden hoe het kan zonder gras.

Beetje bij beetje ben ik onze tuin hiernaar aan het omvormen.

Prachtig Joukje!

Een voorbeeld

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 19 april 2018 - 13:27
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Mooi allemaal !!!

@DeHaan, je hebt je tuin 'gesloopt', ik hoop dat dat betekent dat je de planten meegenomen hebt naar je nieuwe woonst ?

Bij mij toch nog een relatief groot grasperk, extensief beheerd, chemie-vrij en vol met spontane bebloeming, zeker niet saai, zeker niet arbeidsintensief en zeker niet oninteressant voor ongewervelden en dus ook zoals Roeli zegt voor de vogels e.a. die zich er mee voeden... Wordt gemulchd of af en toe indien er elders in de tuin behoefte is aan grasmulch gemaaid met opvang. Eigenlijk is mulchen verkeerd uitgedrukt omdat er veel te veel tijd zit tussen 2 maaibeurten, eigenlijk is het maaien zonder grasopvang

Interessant om vast te stellen is dat er helemaal geen probleem is met engerlingen, terwijl de gedurende 50 jaar intensief chemisch beheerde graswoestijn van de buurman daar erg onder lijdt
donderdag 19 april 2018 - 13:52
pplakke

Pplakke

gras hoeft tegenwoordig ook niet veel tijd te kosten.hier 3 huizen verder hebben ze een huis dat verkocht is.met tuin van 34 are alles er uit gezwierd staat nog 1 boom.nu rijd daar zo een maai robot .en op die manier is er een enorm gazon zonder ook maar een zucht werk.
donderdag 19 april 2018 - 15:35
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ken M ik zal eens gaan kijken. Leuk zo al die rondjes. Kun je er ook handig bij.
donderdag 19 april 2018 - 20:40
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Patrikc, ik heb een paar planten achter moeten laten die niet te verplanten waren.
Waar ik naar toe ga is zeker een halve hectare gras wat grotendeels door schapen wordt beheerd.
donderdag 19 april 2018 - 21:49
LT

LT

Toen ik hier kwam wonen, was er alleen maar gras....Nu GEEN gras meer...Zie de volgende foto's.

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 19 april 2018 - 23:55
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:56
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:56
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:56
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:57
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:57
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:57
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:58
LT
donderdag 19 april 2018 - 23:58
Patrikc
vrijdag 20 april 2018 - 00:25
leerling

Leerling

@Roeli
Hier niet veel merels meer. Het Usutu-virus heeft hier lelijk huisgehouden. Ik hoop maar dat de wintergasten het niet mee naar het noorden hebben genomen.
En je hebt gelijk: een grasveld is geen woestijn, maar struiken en bloemen lijken mij nog altijd meer leven aan te trekken dan een grasveld.

@Pplakke
Jaren geleden eens naar robotmaaiers gekeken. Ik weet niet hoe ze ondertussen verder ontwikkeld zijn.
Toen moest je de zone waarbinnen ze konden maaien afspannen met een draad, zodat ze wisten tot waar ze 'mochten' maaien. Misschien doenbaar als je een rechthoek/vierkant hebt waar het zijn gang kan gaan.
Die dingen hadden een prijskaartje om U tegen te zeggen, dus dieven waren een probleem.
En ik heb geen idee hoe ze het hier zouden doen met het kraterveld dat onze woelbeesten hebben gemaakt.

@DeHaan
In België verkoop je een huis met tuin en toebehoren, wat betekent dat je de planten moet laten staan. Vreemd dat je een tuin in Nederland mag slopen.
4 uur/maand onderhoud klinkt mooi. Op zijn minst een tip aan al die grasmaaiers dat het ook anders kan.

@Ken
Een food forest is hier te hoog gegrepen. Onze tuin is heel langerekt en op een deel ervan staan vrij oude eiken die we niet willen rooien.
Permacultuur klinkt aanlokkelijk, maar we zijn er nog niet uit. Ik heb een aantal boeken van Plants For A Future gekocht, maar uiteindelijk zijn er maar een beperkt aantal planten die op onze grond in aanmerking komen. Het is bovendien uitkijken met hun adviezen, omdat ze er geen probleem mee schijnen te hebben om invasieve exoten op hun lijst te zetten, zonder verdere waarschuwing.
Als je goede links/boeken kent, mag je altijd doorgeven.

@allen
Heel erg bedankt voor de inspirerende foto's.
zondag 22 april 2018 - 13:04
deHaan

DeHaan

Leerling, het is een huurhuis en zover mijn kennis gaat mag ik het meenemen.
zondag 22 april 2018 - 17:08
leerling

Leerling

Ah, dat verklaart dat.

Hier staat in huurcontracten meestal dat je de boel moet achterlaten zoals je hem gevonden hebt - tenzij je anders afspreekt me de verhuurder.

Dat leidt dan tot grapjes als:
Een man komt een dierenwinkel binnen en vraagt: Mag ik 1000 kakkerlakken van u.
Verkoper: Waar heeft u eigenlijk 1000 kakkerlakken voor noddig
Man: Ik ga verhuizen en moet het huis waar ik nu woon in dezeldfe staat achterlaten als toen ik er kwam wonen
zondag 22 april 2018 - 19:09
LT
zondag 22 april 2018 - 19:54
EJM

Tekst aangepast

EJM

Hahaha.
Dan moet ik een pan frietvet tegen de muren aan gooien.
Een zwarte afzuigkap terug hangen.
Al de planten op een paar na er uit halen.
En de helft van de tegels in de tuin terug leggen.
En de tuinverlichting er af halen, enz enz, kan nog wel even door gaan.
maandag 23 april 2018 - 01:13
EJM

Tekst aangepast

EJM

Ik heb een gedeelte siertuin, waar gewoon planten in staan, die ik mooi vind.
En een gedeelte moestuin, die buiten het moestuin seizoen gewoon kaal is.
Grootste gedeelte wat nu moestuin is, stond ook gras, maar echt verwildert gras, met allerlei andere zooi erin, dus weg ermee.
Beetje saai misschien in de winter kale grond, maar wel lekker, je eigen groenten kruiden en fruit.
En daarbij bloeit er toch niet veel in de winter.
Er zijn wel winter bloeiende planten, maar daar is moeilijk aan te komen, omdat ze die niet verkopen op het moment dat al het andere spul bloeit.
Meestal verkopen ze dat soort planten in de herfst pas.
En dan zijn de grootste tuin kriebels weg, dus denk je er niet meer aan.
maandag 23 april 2018 - 01:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon