menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waarmee met grasmaaisel ?

Ga naar meest recente reactie

ALFREDO53

ALFREDO53

Geachte,

Er wordt gestart met de aanleg van een grote gazonoppervlakte.

Er is geen mogelijkheid om te composteren, er zijn 6 Ooievaarsbekken geplant, die overigens zeer goed beginnen te groeien, en daarnaast zijn er 3 struiken.
Ik ga verder geen andere nieuwe planten of struiken gaan plaatsen, zodat restafval van het gras eventueel daar niet tussen kan....
Ik voorzie het grasafval in GFT bak te gaan doen, maar daarmee zal niet al het grasmaaisel weg zijn, omwille van de grote hoeveelheden maaisel.
Zit er alleen de mogelijkheid in de resten in plastieken zakken te gaan doen en dan zeer regelmatig alles naar het Recyclagepark te gaan doen ????!!!!

Graag andere interessante oplossing(en) gewenst, waarvoor dank bij voorbaat.

Met vriendelijke groeten,
Freddy Van De Velde
woensdag 18 april 2018 - 18:59
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Er wordt gestart met de aanleg van een grote gazonoppervlakte.

Hoeveel ha is die grasvlakte? En wat is de precieze reden dat je (bijna) enkel gras wel?

Het enigszins beperken van de hoeveelheid gras t.o.v. de hoeveelheid borders zorgt voor minder werk (al geloven de meeste mensen dat in eerste instantie niet) en minder afval. Als die grote oppervlakte enkel bestaat uit gras en een zestal plantjes en drie struiken, dan zal je wekelijks (en bij gunstig weer zelfs twee maal per week) moeten maaien om de boel proper te houden. Dat zal een hoop werk opleveren en zakken vol grasmaaisel. Die verwerk je niet even tussen de aanplanting weg. Dicht beplante borders vragen slechts weinig werk en bovendien geven wieden en schoffelen minder afval dan volle bakken grasmaaisel.

Er is geen mogelijkheid om te composteren

Waarom niet?! Compostvaten en -bakken zijn netjes achter een paar hagen weg te werken en als ze goed geplaatst zijn hoeven ze dus geen doorn in het oog te zijn.
woensdag 18 april 2018 - 19:30
Carib

Carib

Alleen grasmaaisel composteren wordt geen groot succes, want dat wordt een grote natte klont zonder ander grof, bruin tuinafval/ materiaal ertussen.
Waarom neem je geen mulchmaaier?
woensdag 18 april 2018 - 19:50
Polplastron

Polplastron

Grasmaaisel is goed te composteren, maar er moet inderdaad wel ander ('bruin') materiaal tussen gemengd worden. Hiervoor kan je eventueel houtschilfers halen die gebruikt worden voor de bodembedekking (strooisel) van dierenhokken. Met een voldoende afwisselende beplanting in de tuin heb je overigens na een paar jaar al snel voldoende materiaal om je compostbak op te bouwen. De eerste jaren, toen onze tuin ook nog voor 90% gras was, brachten mijn buren hun snoeiafval wel naar ons en begrepen dan niet echt hoe blij ik daarmee was! Haha!
woensdag 18 april 2018 - 20:19
sophora

Sophora

Koop een mulch grasmaaier dan heb je geen maaisel.
woensdag 18 april 2018 - 20:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon