menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Heermoes help

Ga naar meest recente reactie

Desperado

Desperado

Help!
We hebben een grote stadstuin. Deze is helemaal bestraat met tegels.
Nu hebben we sinds een paar jaar heermoes wat langs de tegels
Elk jaar omhoog komt. Betreft ongeveer 12 x 5 mtr
Binnen enkele weken ziet t er niet meer uit.
Vorig jaar uit wanhoop binnen blijven zitten.
We zijn begonnen de tegels eruit te halen. Maar wat eronder ligt is schrikken.
Wat kan ik doen, wat niet giftig is ivm huisdieren en financieel
Ook leuk blijft?
Alle hulp welkom maar liever geen opmerkingen als verhuizen. Het is al erg genoeg ????

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 3 april 2018 - 18:43
LT

LT

Bijna niet uit te roeien...
dinsdag 3 april 2018 - 23:12
Ken M

Ken M

Inderdaad niet makkelijk te verwijderen. Spijtig om het te verwijderen omdat heermoes zoveel positieve kenmerken heeft, is denk ik een van de oudste planten op aarde. Maarja het kan wel snel je tuin overnemen en dat is vaak niet gewenst.

Wat je ook doet, zeker niet proberen om ze zo uit de aarde te trekken, je laat bijna altijd wel een deel van de wortel/rhizoom in de grond en het afbreken bevorderd de groei nog meer zodat die zich verder verspreid.
Veel chemische producten werken ook zelfs niet. Ik dacht ooit gelezen te hebben dat ze heermoes gebruiken om verontreinigde bodems te verbeteren. Dus zou hier niet teveel op rekenen.
Het beste wat je kan proberen is mulch aanbrengen. Een paar lagen karton en een dikke laag compost of ander organish materiaal. Als je dan een nieuwe scheut ziet knip je die aan de basis af. Van tijd tot tijd terug nieuwe laag mulch aanbrengen dat alles goed verstopt blijft eronder.
Je kan ook proberen om dan op die plaatsen planten te zetten die positief concureren met de heermoes en deze zo natuurlijk probeert in te perken.
Dus het zal niet makkelijk zijn om de heermoes volledig te verwijderen maar je kan het wel proberen te verminderen. Het zal ook wat tijd in beslag nemen en niet verwachten dat het op 1 sezoen geklaard is.

Ken
dinsdag 3 april 2018 - 23:58
leerling

Leerling

Zeker niet verhuizen als je graag woont waar je woont.

Chemisch proberen te bestrijden heeft geen zin. Zoek maar eens (kritisch) wat rond op Internet.

Rond deze tijd verschijnen de vruchtbare stengels van heermoes. Probeer die alvast zo snel mogelijk te verwijderen. Mocht je niet weten hoe die eruit zien, dan vind je hier een foto: https://nl.wikipedia.org/wiki/Heermoes.

12 x 5 m2 is al een mooie oppervlakte voor een stadstuin, maar helemaal betegeld kan je dat m.i. geen tuin noemen.
Je schrijft dat jullie begonnen zijn met het verwijderen van de tegels. Hoe ziet jullie droomtuin eruit?

Waarschijnlijk heb je nu de ideale leefomstandigheden voor heermoes: verdichte, eerder arme, eerder zure grond met vrij veel zonlicht.

In onze vorige tuin hielden we het hoekje waar heermoes groeide onder controle door het wekelijks te wieden. De idee was dat een plant zonder fotosynthese uiteindelijk afsterft.

Onlangs heb ik iemand horen beweren dat het probleem uiteindelijk zichzelf oplost, als je geduld hebt.
De redenering erachter was dat heermoes groeit op voedselarme plaatsen. Heermoes heeft heel diepe wortels en kan daardoor voedsel vinden waar andere planten niet bij kunnen. Heermoes is rijk aan mineralen. Wanneer het bovengronds afsterft in de herfst/winter, geeft het die mineralen af aan de toplaag, waar bodemdiertjes het weer kunnen inwerken in de grond. Daardoor verbetert de bovenlaag, waardoor andere planten er weer gemakkelijker kunnen groeien.
Omdat we hier geen heermoes hebben, ben ik toen vergeten te vragen hoe lang 'uiteindelijk' duurt.

Andere mensen beweren na een paar jaar goede resultaten te halen door lavameel te strooien, of lavagruis in de bodem in te werken. Ook die producten bevatten veel mineralen.

De grond verrijken en met behulp van andere planten voor schaduw zorgen zou ook helpen.

Mocht het niet meteen lukken, dan hoop ik dat je wat troost vindt in de wetenschap dat heermoes, met zijn diepe wortels, je grond alvast wat losser maakt. Of dat je er heilzame thee van kan maken. Of gier tegen bv. bladluizen. Of dat de groene delen een verrijking zijn voor een compostbak (wortels en vruchtbare stengels doe je misschien liever bij het restafval). Of dat het - letterlijk - een oeroude plant is die respect verdient en die misschien ook zijn charmes heeft.
woensdag 4 april 2018 - 02:20
pplakke

Pplakke

een gesloten verharding plaatsen als gegoten beton in plaats van de tegels.wegkrijgen lukt toch niet.ik heb vroeger een aantal jaren met mcpa en silvanet er op gespoten .het lijkt te sterven maar ondergronds is het niet dood zit meters diep. uiteindelijk was het wel iets geminderd maar toen ben ik gif vrij gaan tuinieren.en is het gewoon terug opgerukt vanaf de straat.voor groen perken is het nog erger daar kun je enkel planten van 2 meter hoog planten.ik heb al gezien dat blokken lonicera nitida van meer dan een meter hoog vol scheuten stonden.
woensdag 4 april 2018 - 14:49
satomi
zaterdag 7 april 2018 - 09:56
LT

LT

Ja Satomi, een goede link!
zaterdag 7 april 2018 - 23:01
Desperado

Desperado

Bedankt voor alles reacties.
De tuin ligt open momenteel en ik vind het bijzonder dat er zon stelsel kan groeien in gewoon wit zand. Het was niet de planning om dit weer dicht te maken dus een betonnen vloer gaat het niet worden. Juist willen we meer groen en evt ooit gras. Eerst maar zien hoe we van het heermoes afkomen.
zondag 8 april 2018 - 11:27
pplakke

Pplakke

gras is geen probleem (indien er zon genoeg is daar) omdat je dit maait word de heermoes uitgeput.je moet wel het wit zand vervangen door zwarte grond gemengd met compost.het is zelfs zo dat perken met sierplant planten. waar heermoes woekert worden omgevormd tot gazon omdat maaien minder tijd kost dan wekelijks die heermoes wieden.
zondag 8 april 2018 - 19:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon