menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen en struiken...

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

hoi plantenliefhebbers!
pffff den dezen zit te tobben( leuk tobben wel)
we hebben bouwgrond( 2 200 m²) gekocht waarop een halfopen bebouwing van 7 meter breed en 15 meter lang komt
verder mogen we ook een apart magazijn van rond de 100m² zetten.
en verder..............
er komt een voortuin van vier op zeven en om die aan te kleden is simpel..
ook wat er verder moet komen(terras,gazon,moestuintje...)weet ik al.
maar de tuin loopt verbredend naar achteren en komt uit op een bos waarvan zo een negen meter diep en 22 breed op onze grond zit.
nu dacht ik dat "bos" te vergroten: bomen aanplanten dus...
de breedte achteraan is 22 meter en word geleidelijk smaller richting huis.
het smalste gedeelte is zo een 16 meter
ik dacht dus: als ik nu 1 notelaar,1 a 2 kastanjes en een zwarte moerbei.verder ook hazelaars en dergelijke aanplant heb je nog steeds dat bosgevoel en is de opp. met bomen al een flink stuk groter...
nog dichter bij huis ( of eventueel langs de randen) zou ik dan doornloze braam,en frambozen en dergelijke aanplanten en naarmate we dichter bij huis komen gewone fruitboompjes.
ik was van plan om halfstammen te nemen omdat ik er later eventueel stuk of 2 schapen op wil zetten
ook zouden mijn kippen daartussen lopen...
alleen...is dat idee van mij wel logisch en goed,weet iemand hoe en wat ik beter kan doen,zijn er bepaalde fruitsoorten die niet bij mekaar in de buurt mogen geplant?
de " wei" waar de bomen zouden komen en de beesten zouden lopen zou zo een 1500m² beslaan...
graag tips,ideeen ,opmerkingen etc....

zondag 2 juli 2006 - 01:07
louise

Louise

Hallo

U hebt werkelijk een mooie aankoop gedaan. Het idee om met loofbomen de overgang van bos naar tuin te maken is fantastisch. Notelaar kan alleen staan, de geur houdt muggen enz. op afstand. Daarom stond er vroeger vaak een notelaar dicht bij een hoeve geplant. Sommige boomsoorten hebben een tweede "rasgenoot" nodig voor bestuiving. Best goed informeren bij een kundig vakman van een tuincentrum.
Wij hebben zelf een linde in de tuin, maar de zwarte neerslag tengevolge van een luizenplaag op die boom, maakt hem minder aantrekkelijk. Hazelaars doen het in een groepje goed, geven ook noten. Ook beukenootjes zijn leuk om te rapen.
Voor de bloemen is een meidoorn heel aantrekkelijk.

25 jaar geleden hebben we laagstam fruit aangeplant. De appels en peren hebben we gerooid, nooit fatsoenlijk fruit door insectenplagen. We wensen geen insectides te gebruiken. Wat wel een succes is : de pruimenbomen. Tot nu toe geen schade door insecten, heel de buurt kan mee genieten van de oogst. Ook de kersen geven veel vrucht, maar de kauwen zijn ons weer eens voor geweest.
We genieten elk jaar van de bloesem. Bessen hebben we ook gehad, maar omdat onze tuin vrij ingesloten is, hadden we vlug last van schimmel. Als die luchtig staan en een eindje uiteen, moet dat zeker lukken en niks is lekkerder dan fruit uit je eigen tuin.
Succes.
zondag 2 juli 2006 - 13:40
cetinel

Cetinel

bedankt!
tis nu vooral denken en rekenen van wat komt er zéker in..wat wil ik,wat is haalbaar etc..
ik hou ook nogal van nét iets anders...
vind het altijd leuk als bezoekers iets tegenkomen dat ze niet kennen....
maar nét die bomen en of planten zijn dan weer iets moeilijker te vinden,maar t zal wel lukken hoor!
( en graag mét hulp via jullie!)
zo ben ik op zoek naar de naam van een boom met kleine langwerpige rode vruchtjes die iets weg hebben van een lange dunne kriek maar dan maar half zo dik en een langwerpih-ge pit hebben...ze zijn vreselijk zuur..
mischien is het zelfs de wilde vorm van kersen,maar denk het toch niet..
ik weet dat ze in belgie bestaan want ik heb er al op sommige plaatsen gezien,weet alleen de naam niet en dan kom je niet echt ver...
ook de olijfwilg wil ik in mijn tuin( bloesem ruikt heerlijk!)
anyway....
nog steeds: tips en ideeen welkom! word zeer gewaardeerd!!
dinsdag 4 juli 2006 - 00:02
sugar

Sugar

Als je fruitbomen zoekt maar net iets anders wil als de standaardfruitsoorten, heb ik een uitgelezen adres voor jou, of beter gezegd twee uitgelezen adressen...


http://www.penninckx.com.belbone.be/penninckx_nl/vruchtbomen.htm
een assortiment aan tropische vruchtstruiken die het goed doen is ons klimaat, als ik de plaats had in mijn tuin zou ik een aantal van deze planten de kans geven in mijn tuin...


http://www.denieuwetuin.be/ => hier kan je enkele leuke en totaal andere fruitstruiken vinden (frambozen, brambessen, aalbessen en kruisbessen) die de meeste mensen geen eens kennen om je tuin mee te vervolledigen. Met een aantal van die struiken krijg je een bont allegaartje aan bessen

sugar
dinsdag 4 juli 2006 - 00:21
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ja de nieuwe tuin die ken ik,das toch in de klinge...
das hier maar kwartier vandaan...maar hebben die daar ook bomen( heb enkel nog maar via internet gezien)
ik ga nu efkes surfen daar ..........



aha,daar hebben ze dus ook de paw paw of roomappel(niet bij de nieuwe tuin,die andere link!)...die ga ik ook zetten,verder heb ik al bananen gezaaid(1 wintervaste soort) en ook mijn japanse mispel is aan het uitkomen...
die wijnperzik zie ik ook wel zitten...kaki vind ik zelf niet zo lekker,maar heb zuurzak gezaaid...
verder heb ik hier al een vijg staan van een kruin van zo een 3 meter doorsnee,daar heb ik stekken van genomen,dus die gaan ook mee....en van mijn kiwi..

of die bij mij ooit zal uitgroeien tot een boom en zulke vruchten zal geven betwijfel ik...tis ook als kuipplant bedoeld...
maar speciaal is ie wel hé

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 4 juli 2006 - 00:24
Adrienne

Adrienne

Jezus, ik zal maar niet zeggen aan wat me dat doet denken.

gtjs adrienne
donderdag 6 juli 2006 - 15:08
nientje

Nientje

adrienne toch
nientje
donderdag 6 juli 2006 - 15:58
Victor44

Victor44

Paw-Paw heb ik ook gezaaid,maar wanneer de zaden zullen uitkomen? Hebben eerst een 2maanden in frigo vochtig gelegen ,van verleden week in serre gezet,zouden binnen een 5tal weken moeten uitkomen. Ben echt benieuwd! Trouwens bananen,granaatappel,europese olijf liggen ook te wachten om uit te komen,maar ook hier een vraagteken of ze ooit zullen uitkomen!...Alleen de winterharde eucalyptussen zijn vrij vlug uitgekomen,ze staan al uitgeplant in potjes.
donderdag 6 juli 2006 - 16:44
cetinel

Cetinel

@ adrienne dirty minded girl...
granaatappels heb ik ook gezaaid,gewone en de mini punicum granatum "nana"
olijf heb ik ook als kuipplant...
zaadjes van de paw paw of roomappel daar moet ik nog zaad van bestellen....wist niet dat dat ook zo lang duurde eer die uitkwamen??
ook koraalstruik,(kan effe niet op de latijnse naam komen) en kei-appels...
allemaal een dag of 5 geleden( 2 soorten banaan ook)
ben benieuwd wat er wanneer boven zal staan.....
donderdag 6 juli 2006 - 17:45
Adrienne

Adrienne

Ja zeg, wat wilde!
Geen echte boerderij zonder stierke dat zijn werk doet hé.
Mijn meutekes komen niet uit de bloemkolen ze!!!

gtjs adrienne
vrijdag 7 juli 2006 - 13:00
Fons

Fons

Koraalstruik is erythrina crista galli

Groetjes Fons.
vrijdag 7 juli 2006 - 20:11
cetinel

Cetinel

bedankt,dat is m inderdaad.
zaterdag 8 juli 2006 - 13:15
Ben

Ben

cetinel,
die struik met rode (bordeaux) zure bessen met grote pit - toevallig geen kornoeljebes? zeer lekker (pas lekker als ze afgevallen zijn, dan zijn ze eerder zoet dan zuur); ook zeer lekker om op alcohol te zetten zoals kersen...
je vindt die bessen nog zelden - maar bij een goede kweker moet dat te doen zijn.
zaterdag 9 september 2006 - 01:03
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

cetinel,
die struik met rode (bordeaux) zure bessen met grote pit - toevallig geen kornoeljebes? zeer lekker (pas lekker als ze afgevallen zijn, dan zijn ze eerder zoet dan zuur); ook zeer lekker om op alcohol te zetten zoals kersen...
je vindt die bessen nog zelden - maar bij een goede kweker moet dat te doen zijn.


hoi ,ja heb ondertussen al door dat het om de cornus mas gaat.
ik vind m wel hoor!
als je al weet waarnaar je op zoek bent is de rest niet zo moeiijk hé!
zaterdag 9 september 2006 - 21:41
cetinel

Cetinel

dit moet m dan worden later: mijn toekomstige tuin:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

dit vind ik een heel mooie stronk:
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 10 oktober 2006 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon