menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Doorweg tractor aanleggen

Ga naar meest recente reactie

De ark van Noah

De ark van Noah

Dag iedereen,

heel lang geleden dat ik nog eens iets gepost heb op dit forum...
Ik heb jullie hulp nodig ivm de aanleg in onze tuin

Het gaat over volgende situatie (zie foto in bijlage, als deze gelukt is
- Naast ons huis loopt een oprit in beton
- Daar moet zo een 6x per jaar een tractor langs passeren omdat deze naar de achterliggende weide moet die gepacht wordt aan ons.
- Op het einde van de oprit in beton start een stuk onverharde grond (nu gevuld met grijze steentjes)
- Natuurlijk komt het gras uit de weide steeds meer deze kant op, met als gevolg gras en (on)kruid tussen de stenen

Wat doe ik hier mee? Heb geen zin om te 'sproeien' tegen kruid en grassen, heb gedacht aan helemaal in gras zaaien, maar dan rijdt de tractor het zeker kapot en kan ik opnieuw beginnen ...
Wie heeft er een idee?

Groetjes
Gert-Jan

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 26 maart 2018 - 15:20
pplakke

Pplakke

ik heb vorige lente gras gezaaid in split in de wegberm en dit blijft vrij stevig liggen.de opbouw bij mij was eerst 30cm split jaren geleden.maar een aantal jaar geleden hebben ze gas leidingen geplaatst.en toen is er veel aarde door gemengd geweest.en dan het geval van dat je geen gif meer mag spuiten. en wegenwerken die maar uitgesteld blijven dit geprobeerd.

en ok ideaal is het niet maar zonder gif is vastgekoekte split in aarde niet proper te houden.de meeste mensen blijven spuiten ik doe een deel gras en een deel wieden. dan vooral het split op prive terrein steek ik meer werk in.

hier zijn fotos van hoe het bij mij er uitziet voor en na.https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/141636/pplakke/0/mijn-tuinfotos het gras dat ik gebruikt heb is rietzwenkgras (Festuca arundinacea).is een sterke soort gras die zowel nat als droog aankan .is belangrijk want gras voor siergazon gaat in die omstandigheden snel kapot zijn.eerst eens goed los harken en dan het zaad ook wat onder harken.
maandag 26 maart 2018 - 21:15
De ark van Noah

De ark van Noah

@Pplakke: bedankt voor uw uitleg. Leuk om de evolutie op uw foto's te kunnen volgen
maandag 26 maart 2018 - 22:04
leerling

Leerling

Zouden betonnen grasdallen een oplossing kunnen zijn?
dinsdag 27 maart 2018 - 15:29
De ark van Noah

De ark van Noah

@Leerling: dat heb ik inderdaad ook nog zitten denken ... zou ook wel proper zijn vraagt natuurlijk wel wat meer werk... kunnen deze een traktor dragen met 3 koeien? In stabil leggen dan? Bedankt voor de feedback!
dinsdag 27 maart 2018 - 17:20
leerling

Leerling

Zelf (nog) geen ervaring mee. Heb het alleen op een paar plaatsen zien liggen en wilde er meer over opzoeken wanneer we de oprit hier gaan aanleggen (nadat ze de straat hebben vernieuwd).

De draagkracht is afhankelijk van je ondergrond en van het type grasdal dat je kiest.
Geen idee wat een traktor met 3 koeien per wiel betekent, maar op http://grasdallen.com/ zijn er (kunststof) rasters met volgende specificaties:
Multiraster 250 ton per m²
Multiraster pro 380 ton per m²
Ecomodule 200 ton per m²

Lijkt me wel genoeg.
dinsdag 27 maart 2018 - 17:56
De ark van Noah

De ark van Noah

Ik ga eens op onderzoek uit bedankt voor de tip!
dinsdag 27 maart 2018 - 21:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon