menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg gazon

JWI

JWI

Allen,

Sedert enkele dagen ben ik me aan het verdiepen in het aanleggen van een nieuwe gazon. Op verschillende websites en forums lees ik enorm verschillende dingen. Vandaar dat ik een poging ga doen om rechtstreeks wat tips van jullie te krijgen.

Situatie:
Ik zit met een bouwgrond van +-15a. Het betreft hier om een verkaveld stuk weiland ergens aan de rand van de kempen. Met andere woorden...zandgrond.
Voor mijn kinderen zou ik nu graag een speelgazon aanleggen, maar aangezien het hier gaat om (voormalig) weiland is er zeer veel onkruid aanwezig. Het grootste deel van de tuin moet nog worden opgehoogd met resterende zwarte grond van de kelder.

Nu mijn vragen...

1. Moet ik eerst alle onkruid verwijderen/kapot spuiten?

2 .Moet ik alles omspitten/omfrezen? Het gaat hier om zandgrond (+-30cm zwarte grond. Daarna gele grond) Er moet nadien nog een 10-15cm opgehoogd worden. Of is het niet nodig aangezien er nog opgehoogd moet worden.

3. Voor het ophogen heb ik nog een hele grote berg zwarte grond op overschot. Deze staat uiteraard ook vol met onkruid. Hoe kan ik dit best aanpakken?

4. Is deze zwarte grond wel goed genoeg voor gazon op te zaaien of is het beter om deze met goeie grond te laten vermalen?

5. hoe kan ik er voor zorgen dat mijn gazon vlak is (uiteraard niet biljart vlak, maar gewoon "vlak"? Wellen? Harken?...

6. Wat is nadien het beste stappenplan voor het zaaien van gazon?

Veel vragen in 1 keer, maar ik wil het van de eerste keer correct doen. Ik ben zot genoeg om er veel tijd in te steken.

Graag jullie meningen.

Groeten!
woensdag 21 maart 2018 - 20:43
leerling

Leerling

Niet veel antwoorden. Eerder wat tips.

Ik lees:
- weiland
- kinderen
- speelgazon
- vlak (maar niet biljart lak)
- ophogen
- berg zwarte grond
- 15a
- 'Ik ben zot genoeg om er veel tijd in te steken.'

Weilanden zijn dikwijls wat lager gelegen stukken grond. Vermoedelijk dus niet echt droge grond. Weilanden zijn ook gras. Daar hoef je geen andere grond voor aan te voeren.
Van zandgrond moet je geen schrik hebben. Je kan er net zo goed een mooie tuin in maken als in andere gronden. Gewoon de juiste planten kiezen.

Spuiten heeft geen zin als je straks toch nog gaat ophogen.

Wat mij betreft heeft spuiten nooit zin. Er zijn alternatieven genoeg.
Als je er echt tijd in wil steken, troost je dan de moeite om op de verpakking te lezen wat de werkzame bestanddelen zijn van de herbiciden/pesticiden die je zou gebruiken en zoek dan op wat de neveneffecten van die stoffen zijn, zowel voor de spuiter, als voor mensen en dieren die ermee in aanraking komen (huisdieren, insecten, via de insecten ook vogels en andere insecteneters, beestjes in de grond die de bodem mee gezond helpen houden, kleine waterdiertjes in poelen en beken, via hen ook amfibieën en vissen...). Om over het productieproces nog te zwijgen.
Te veel mensen grijpen nog altijd achteloos naar 'gemakkelijkheidsoplossingen'.
Zo. Einde van deze preek.

Frezen zou ik alleen doen nadat de toplaag is aangebracht. (Omspitten van 15a lijkt me behoorlijk arbeidsintensief.) Dan ga je ook al een flink deel van het onkruid onderwerken. Eventueel kan je dan de grond een paar weken zo laten liggen en het nieuwe onkruid wegharken. Terug laten rusten en terug harken. En pas na een paar van die beurten het gras inzaaien.
Maar hou er rekening mee dat er waarschijnlijk heel veel zaden in die bodem zitten. (Nog een reden om daar niet met de gifspuit aan de slag te gaan.)

Smaken verschillen, maar moet een speelgazon onkruidvrij zijn? Zelf vind ik effen groen maar saai en doods en ik probeer hier wat bloemen in het gras te krijgen.
Veel van het onkruid gaat vanzelf verdwijnen als je regelmatig het gras maait.
(Als je distels hebt, zou ik die wel met de hand verwijderen. Dat prikt te hard in speelgras.)

Hoe vlak wil je dat terrein? Je hebt een mooie oppervlakte. Misschien is het wel leuk om daar een paar heuvels en dalen in te houden/maken. Kinderen spelen graag verstoppertje en zo'n berg zand nodigt vanzelf uit tot spelen.

Een kleine anekdote. We hebben hier een aantal jaren grondwerken laten uitvoeren (o.a. nieuwe riolering). Omdat de beloofde afwerking op zich liet wachten, hadden we een deel zelf weer glad getrokken en ingezaaid met gras. (Gewoon effengeharkt en met een grote plank wat aangeduwd.) Toen de tuinmannen dan eindelijk langskwamen, keken ze wat meewarig naar ons werk en stelden ze voor om het toch maar opnieuw te doen. Mijn eega zwichtte. Het heeft er een jaar 'keurig' uitgezien. En toen kregen we mollen en woelratten op bezoek.

Zoals ik al schreef: eerder wat stof tot nadenken dan veel antwoorden.
Hopelijk heb je er toch wat aan.
woensdag 28 maart 2018 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon