menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tuinaarde of potgrond al dan niet bemest..

Ga naar meest recente reactie

Frank & Saskia

Frank & Saskia

Hallo.
Het aangelegde tuintje en bakken op ons dakterras moet worden aangevuld met grond/aarde. Ik vraag me nu af op ik beter potgrond of aarde kan kopen. Wel of niet met mest.. Wat is slimmer?
Wat is überhaupt het verschil tussen die soorten?

Voor de duidelijkheid. Er staan nu 2 hortensia s in, die komen uit de bakken.
Ik wil in een bak een vuurdoorn zetten, rechts. Verder nog iets van een vlierbes, vlinderstruik, een pluim/gras plant. Rozenbottel e.d.
Die kant wil ik op. Natuurlijk, insect en vogelvriendelijk. Tegelijkertijd ook wat groen blijvende dat ik straks niet met een kale tuin zit.
Maakt deze plantkeuze ook nog dat ik voor een bepaalde grond soort moet kiezen?

Dank voor je reactie!
Frank & Saskia

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 21 maart 2018 - 13:05
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Voor je potplanten is het altijd beter om potgrond te gebruiken.
Ik heb op internet iets gevonden die de reden goed uitlegt https://www.lifeandgarden.com/landelijk/advies/tuininrichting-en-onderhoud/verschil-potgrond-en-tuinaarde
Als je potgrond in de tuin gebruikt om bvb te planten is het wel beter om die te mengen met tuinaarde.
woensdag 21 maart 2018 - 14:23
Carib

Carib

Als deze 'bak' bovenop de tegels is geplaatst, dan is dit veel te ondiep voor struiken en de ruimte is ook veel te klein voor vlier, vlinderstruik en vuurdoorn. Dit zijn allemaal flink uitgroeiende struiken, tenzij je ze iedere week gaat snoeien en dat zal niet de bedoeling zijn, als je insecten en dus bloemen wil. In deze ondiepe bak moet je veel meer denken aan kleine struikjes, maar vooral aan vaste of eenjarige planten. Echinacea's en sedums zijn bijvoorbeeld vaste planten waar insecten dol op zijn. Een speciaal kleinblijvende vlinderstruik, die niet hoger dan een meter wordt en ook in potten gehouden kan worden, zou ook nog een optie kunnen zijn.
woensdag 21 maart 2018 - 19:03
renate67

Renate67

Hortensia kan zelfs in pot prima, dus dat moet hier zeker kunnen.
Vlinderstruik kan volgens mij ook prima, ik heb zeker 4 jaar een zichzelf uitgezaaide gewone vlinderstruik gehad in een bloempot van maar 20cm, die werd natuurlijk door de beperkte pot geen 2 meter hoog maar bloeide wel.
woensdag 28 maart 2018 - 11:44
Frank & Saskia

Tekst aangepast

Frank & Saskia

@Renate67 ..een zichzelf uitgezaaide gewone vlinderstruik..

Wat is dat?

@Carib
..Een speciaal kleinblijvende vlinderstruik, die niet hoger dan een meter wordt en ook in potten gehouden kan worden..

Weet je hier de naam van?
zondag 1 april 2018 - 22:03
Frank & Saskia

Frank & Saskia

..deze Hortensia's staan op 20 a 30 cm aarde (!) Op ons dakterras. De oude situatie..

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 1 april 2018 - 22:08
Carib

Carib

Buddleia Blue Chip is een kleinblijvende blauw/paarse vlinderstruik. De White Ball een mooie witte met grijs blad. Beide presteren hier goed in de volle grond en blijven compact.
Een compacte Hydrangea is bijvoorbeeld Tovelit.
maandag 2 april 2018 - 15:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon