menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Border bovenop betonnen plaat

Ga naar meest recente reactie

Natascha82

Natascha82

Dag iedereen,

In mijn tuin is er een soort border (8 op 2m) die de vorige eigenaars gevuld hebben met grindsteentjes. Die gaan ong 5 cm diep en daaronder bevindt zich een betonnen plaat. Ik ben niet meteen fan van die steentjes, en zou liever wat begroeiing hebben. Nu vroeg ik mij af, als ik er een verhoogde border van zou maken (door palissades of iets dergelijks eromheen te bouwen) en er dan zo'n 30cm aarde in zou kieperen, zou het dan haalbaar zijn om daar een bloemenmengsel van bv wilde bloemen te planten? Als leek redeneer ik :in een afgesloten plantenbak groeien bloemen ook, volstaat het dan dat ik voor een goede aardelaag zorg om de planten in mijn border te laten groeien? En als mijn redenering niet klopt: heeft iemand enig idee hoe ik iets moois kan maken van die doorn in mijn oog?

Groetjes,
Natascha
maandag 12 maart 2018 - 22:45
Tuinprins

Tuinprins

Die betonnen plaat belemmert de drainage. De kans is zeer groot dat in natte periodes planten last krijgen van de wortels omdat ze te nat komen te staan. Beste is om die betonnen plaat te verwijderen en als dat niet mogelijk is om diverse gaten in die plaat te maken zodat het water weg kan. Als ook dat lastig is dan zul je moeten leren leven met de situatie zoals die nu is. Je zou eventueel wel planten in grote potten op die grindwoestenij kunnen zetten om het geheel wat op te fleuren.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 maart 2018 - 07:22
LT

LT

Misschien een rotstuin...Er zijn veel leuke ideeën, stapelmuurtjes, rotsstenen enz. Tussen die stenen en stapelmuurtjes opvullen met doorlatend grondmengsel. Het water kan dan door de kiezel en over de betonnen plaat weer weglopen. Google maar eens...Gr. Lou
dinsdag 13 maart 2018 - 09:31
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Een rotstuin lijkt op het eerste zicht een optie, maar zoals TP al aangaf is die betonen plaat een groot probleem als je een rotstuin wil maken. De essentie van een rotstuin is niet dat je stenen ziet, maar wel dat de grond extreem goed gedraineerd door de stenen in de grond en dat de bodem door die stenen in het voorjaar sneller opwarmt.
Als je geen gaten maakt in die plaat, (of de plaat verwijderd) komt dat nooit goed met die rotstuin. Als het niet lukt om gaten te maken (of de plaat te verwijderen) steek dan een paar drainagebuizen bovenop die plaat, zodat het water heel vlot weg kan. Maar zelfs dan mag je problemen verachten door te veel water.
woensdag 14 maart 2018 - 13:58
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

als het mogelijk is om nog wat op te hogen met split of grind.tot de rotsplanten zo hoog hangen dat ze boven de vocht put uitkomen.dan zou het moeten gaan want split heeft geen capillaire werking.dan hebben de planten in feite enkel de aarde van hun plant pot.en dat is niet veel dus kan snel opdrogen .
donderdag 15 maart 2018 - 05:07
Natascha82

Natascha82

Dag iedereen!!

Allereerst bedankt voor jullie tips. Ik heb er enkele dagen geleden ook eens met mijn buren over gesproken en zij zeiden me dat ze zeker wisten dat het geen betonnen plaat was, maar betondallen.. Ik ben dus eens op onderzoek uitgegaan De steentjes op een halve m² tot tien cm uitgegraven en toen zag ik inderdaad dat het allemaal afzonderlijke betondallen zijn die ze bovenop een worteldoek hadden gelegd (en daar bovenop dan die kiezels). Ik heb al enkele van die dallen verwijderd, de worteldoek opgetild en daaronder zit er dus gewoon aarde, halleliuja!

Nu heb ik nog een laatste vraag: als ik de kiezels stukje per stukje uitschep, de betondallen en worteldoek verwijder en de aarde wat omspit, kan ik daar dan die kiezels terug op doen, er 20cm aarde op gooien en dan beginnen planten? Of zullen die kiezels het water niet doorlaten naar de aarde die eronder ligt? Ik stel de vraag omdat het wellicht nogal een huzarenstukje zal worden om al die kiezels (toch zeker een laag van 5-10cm op een opp van 15m²) naar het containerpark te brengen

groetjes,
Natascha
woensdag 21 maart 2018 - 23:47
leerling

Leerling

Worteldoek + dals + kiezels is eerder ongewoon.
Kan je de vorige bewoners nog vragen waarom ze dat zo gedaan hebben?

Kiezels weghalen, dals weghalen, worteldoek weghalen, kiezels terug erop, aarde erop. Lijkt me behoorlijk arbeidsintensief.

Wat wil je met dat stuk tuin doen?

Is de worteldoek + dals + kiezels houden een mogelijkheid?
Wat gebeurt er als je een aantal emmers water over dat stuk grond giet?

Misschien kun je de boel gewoon zo laten en er toch nog een mooi rotstuintje van maken?
donderdag 22 maart 2018 - 00:39
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

op zich is dat niet enorm veel max 2 m³ kiezels schat ik.maar hangt er ook vanaf of je een aanhangwagen hebt of niet.ze verkopen van die zakken die ze ophalen ( https://www.hubo.be/nl/p/bouwafvalzak-1500kg/186001.html?gclid=EAIaIQobChMI1OzJ9IX_2QIVT7XtCh0f5QZvEAQYAyABEgJMM_D_BwE )maar in 1 gaat het net niet in gaan.en als je dan weer een container laat komen is weer veel te groot.

nu je zou de kiezels kunnen gaan mengen maar dan word het resultaat nooit echt goed.ik heb vorig jaar gras gezaaid wegens het glyfosaat verbod in split.en telkens het vriest of droger word .dan kleurt dit gras geel precies of het is doodgespoten.omdat de split geen vocht vasthoud en dus draineert in feite.bij mijn foto's staan voorbeelden dan heb je een beeld wat het word.
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/141636/pplakke/0/mijn-tuinfotos
donderdag 22 maart 2018 - 05:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon