menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bloemig grasveldveldje?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Ik zou graag wat meer bloem in ons jonge grasveldje.

'k Heb al een paar keer ergens langs een kant wat madeliefjes uitgestoken, maar tot nog toe heeft maar één plantje het overleefd en dat schijnt zich nog niet te willen vermenigvuldigen.

Klaver is er vanzelf gekomen, al hebben we daar nog geen bloem in gezien.

Kruipende boterbloem is ook vanzelf komen aanwaaien. Niet mijn lievelings'onkruid', want behoorlijk invasief.

Het is niet de bedoeling om er een hoge bloemenweide van te maken. Wel om wat meer kleur en leven (van insecten) te brengen in dat saaie groen.
De bloemen overleven best een 'regelmatige' maaibeurt (al 'vergaten' we in onze vorige tuin met plezier al eens een rechthoek klaver te maaien, waar net wat hommels op zatten. Dat stuk kwam dan volgende keer wel aan de beurt).

Tips zijn welkom.
woensdag 21 februari 2018 - 00:49
lilyboskat5

Lilyboskat5

Hier hebben de madeliefjes zich behoorlijk zelf uitgezaaid.
Maar het heeft wel even tijd nodig.
woensdag 21 februari 2018 - 07:09
LT

LT

Wat denk je van pinksterbloem, maarts viooltje en krokus....
woensdag 21 februari 2018 - 09:21
Polplastron

Polplastron

Je kan van die (lelijke) gevulde madeliefjes kopen als eenjarige. Deze zijn echter niet eenjarig en overleven de winter zeer goed. Na het eerste jaar zullen de bloemen echter niet meer gevuld zijn (en zelfs niet meer gekleurd in het geval dat je roze of rode madeliefjes koopt). Ik heb hier zo al verschillende plekjes voorzien van wat extra kleur.

Groeten,
Pol
woensdag 21 februari 2018 - 13:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Lilyboskat5
'k Wist niet dat madeliefjes zich voortplanten via zaad.
Notitie voor mezelf: dat plekje waar dat ene madeliefje staat niet meer maaien.
Duimen maar. 'k Heb ooit een foto gezien van een grasveldje waar je bijna het gras moest zoeken tussen de madeliefjes en voelde me stikjaloers.

@LT
Maarts viooltje en krokus groeien hier op een paar plaatsen. Lijkt me het proberen waard om die in het grasveldje te krijgen.
Pinksterbloem kende ik nog niet. Die schijnt vrij hoog te groeien. Groeit die snel genoeg om ook nog bloem te geven als je om de week/twee weken maait?
Bij het opzoeken las ik dat pinksterbloem eerder vochtigere gronden apprecieerde. Madeliefje blijkbaar ook. 't Is hier echt wel droog. Misschien daarom dat de andere plantjes het niet hebben gehaald.
Notitie voor mezelf: dat plekje waar dat madeliefje staat niet laten uitdrogen. En op zoek gaan naar pinksterbloem.

@Polplastron
Leuke tip.
'k Ben geen fan van gevulde bloemen. Ze zijn niet interessant voor insecten en ik vind ze ook niet mooi (te barokkerig naar mijn smaak).
Dat die eenjarigen enkelvoudig nageslacht afleveren is alvast een pluspunt, maar heb je dan terug een Bellis perennis of een of andere hybride?
We wonen dicht bij een natuurreservaat. Zolang ik de keuze heb, ga ik toch maar voor het origineel.
zondag 4 maart 2018 - 22:26
Polplastron

Polplastron

Leuke tip. 'k Ben geen fan van gevulde bloemen. Ze zijn niet interessant voor insecten en ik vind ze ook niet mooi (te barokkerig naar mijn smaak). Dat die eenjarigen enkelvoudig nageslacht afleveren is alvast een pluspunt, maar heb je dan terug een Bellis perennis of een of andere hybride? We wonen dicht bij een natuurreservaat. Zolang ik de keuze heb, ga ik toch maar voor het origineel.


Ik ben niet zeker, maar ik vermoed eigenlijk toch dat het om de "gewone" Bellis perennis gaat. Het is overigens niet echt het nageslacht dat enkelbloemig is want de planten lijken me niet uit te zaaien. De planten krijgen het tweede jaar gewoon geen dubbele bloemen meer ...
maandag 5 maart 2018 - 08:38
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Een meer betrouwbare bron voor madeliefjeszaad denk ik:
https://www.ecoflora.be/NL/bloemenzaden_nietbio
maandag 5 maart 2018 - 16:58
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedankt voor het meezoeken.

'n Beetje teleurgesteld dat ecoflora niet-bio zaden verkoopt. Het prijskaartje lijkt me ook behoorlijk.
Ik denk dat ik er, bij een volgende bestelling, liever hier koop: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/16687/bellis-perennis-madeliefjes.
Of nog eens wat rondwandel. In de buurt van het werk was er iemand vorig jaar hard zijn best aan het doen om 'onkruid' uit het grasveldje voor zijn haag uit te steken. ('k Vond het al tof dat hij dat met de hand deed.) Ik vermoed dat hij het niet erg zal vinden als ik hem een beetje help.
maandag 5 maart 2018 - 22:04
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ik weet niet hoe jij prijzen vergelijkt Leerling, maar 6.30 € voor 3 plantjes, vergeleken met 9.80 € voor 1000 zaden, dan vind ik die zaden spotgoedkoop.
Madeliefjeszaad oogsten is manueel precisiewerk.

Edit, en correctie na een beetje opzoekingswerk: die 2 gram madeliefjeszaad voor 9.80€ bevat wellicht minstens 10000 zaden
dinsdag 6 maart 2018 - 09:56
Polplastron

Polplastron

Niet-bio wil hier waarschijnlijk zeggen dat men niet voor 100% zekerheid kan zeggen dat er geen niet-bio-producten aan de oorspronkelijke planten zijn gekomen; dat kunnen bepaalde insecticiden zijn, maar evengoed kunstmest. Ik vermoed echter sterk dat het niet-bio-zaad gezonde planten zal geven die geen schadelijke stoffen gaan bevatten!

Groeten,
Pol
dinsdag 6 maart 2018 - 16:23
leerling

Leerling

@Patrikc
De prijsvergelijking was er eentje van "beter één vogel in de hand".
Ik had geen idee hoeveel zaadjes er in een zakje van 2 gram zitten. Ik heb nog nooit zaad van madeliefjes gezien.
Het prijskaartje verraadde al wel dat die zaadjes niet eenvoudig te verzamelen zijn. Hoeveel van die 2 gram het hier tot bloempjes zouden kunnen schoppen is opnieuw koffiedik kijken.
En door de "niet-bio" was ik helemaal afgehaakt. 'k Heb ooit eens een pakje zaden gekocht waar elk zaadje in een bolletje was gerold, dat volgens wat opzoekwerk, zou bestaan uit een mengeling van voedingsstoffen met pesticiden.

woensdag 7 maart 2018 - 20:36
deHaan

DeHaan

Wat denk je hiervan?
Is bij Vreeken in Dordrecht.


Bellis perennis De gewone weidemadelief
DE GEWONE WEIDEMADELIEF
(Engels: Daisy, true wildform)
Voor de liefhebber, in wildtuin of grasveld. Een mooier sieraad dan een haarband van madeliefjes is er immers niet…?! Deze gewone madeliefjes kunnen bij de aanleg van een nieuw gazon worden meegezaaid of in een bestaand gazon worden bijgezaaid. In het geval van een bestaande grasmat deze eerst goed verticuteren, het madeliefjeszaad mengen met fijn zand (droog metsel- of zilverzand) en goed verspreiden over het gazon. 1 gram zaad is voldoende voor 10 m².

Leveringsmaanden: het gehele jaar
576900 voor 300 planten (1/10 g) € 1,95
bestel
576900.1 6000 zaden (1 g) € 4,95
bestel
576900.2 600.000 zaden (100 g) € 35,00
donderdag 8 maart 2018 - 08:18
leerling

Leerling

Zo te lezen is dat dezelfde prijs als die van ecoflora: 2 * 4,95 (voor 1 gram) = 9,80 (voor 2 gram)
Wel goed om weten om hoeveel zaadjes het dan ongeveer gaat. Al doet 6000 zaden voor 10m2 vermoeden dat de overgrote meerderheid het niet haalt.
zondag 11 maart 2018 - 11:48
Patrikc

Patrikc

Met die 6000 zaden kan je gerust 100 m2 doen, en kiemingspercentage zal wellicht bij de 100% zijn.
Het is vooral een kwestie van die zaadjes fijn genoeg te kunnen verspreiden, en te zorgen dat de kiemplantjes niet sneuvelen onder voetstappen, grasmachines, andere kiemplanten, ik gebruik bewust niet de term ‘andere onkruiden’

Je mag je madeliefjeszaad kopen waar je wil Leerling, ik weet echter uit ervaring dat de Nederlander die hier al vernoemd is ook zijn oude voorraad zaden durft opsturen, en dan krijg jij gelijk dat de overgrote meerderheid van de zaden het niet zal halen.
zondag 11 maart 2018 - 11:58
leerling

Leerling

Loont het de moeite om de zaadjes in potjes te strooien en de plantjes daarna uit te planten?
zondag 11 maart 2018 - 12:45
Patrikc

Patrikc

Dat hangt ervan af hoeveel moeite je wil doen. Ongetwijfeld is het overlevingspercentage bij uitzaai in potten veel groter, maar je riskeert van 6000 madeliefjes te moeten verspenen in uw grasveld

Als je nu voorzaait in potten van totaal ongeveer 0.6 m2, dan staat er een kiemplantje per vierkante cm. Als je dan daarna in toefjes uitplant in je gazon, dat lijkt me wel haalbaar
zondag 11 maart 2018 - 13:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon