menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Planten als isolatie?

Ga naar meest recente reactie

leerling

Tekst aangepast

Leerling

Er wordt in België nogal aangedrongen om huizen beter te isoleren.
Het onze is redelijk maar niet optimaal geïsoleerd. De spouw is te ondiep om op te vullen.
In Edegem staat een huis waar de klimop die er tegenaan groeit ondertussen zo'n 30 cm dik moet zijn. (Foto bron: google maps) Dat lijkt me als isolatiemateriaal ook niet slecht.
Alleen: ik ben allergisch aan klimop.

Dus ben ik op zoek naar andere planten die je als isolatie zou kunnen inzetten.
Wintergroen lijkt me een vereiste, omdat vooral de winterkou moet buitengehouden worden.
Een klimplant hoeft het niet te zijn. Wat mij betreft zelfs liever niet. Ik heb geen idee wat zo'n gewicht aan je gevel doet met de stabiliteit van die gevel. En extra steunen om planten tegenaan te laten groeien heb ik nooit begrepen. Die steunen schijnen minder lang mee te gaan dan de planten.
Uiteraard mag de plant ook geen gevaar vormen voor de fundamenten van het huis.

Heeft iemand ideeën?

Of droom ik van iets dat niet haalbaar is?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 21 januari 2018 - 00:58
leerling

Leerling

Best ook nog vermelden dat we op droge zandgrond wonen, ons huis geen verdieping heeft, en het dak een halve meter over de gevel hangt. Zelfs met de overvloedige regen van de afgelopen maanden is de grond vlak tegen de gevel droog.
zondag 21 januari 2018 - 01:27
Polplastron

Polplastron

Klimplanten lijken me het meest interessant hiervoor gezien ze echt tegen de muur komen. Vergeet echter niet dat zo'n planten altijd ook een regelmatige snoei nodig hebben.
Als ik aan wintergroen denk, kom ik al snel uit bij klimop en ja ... ook ik kan niet zo goed tegen het stof dat die planten afgeven bij de snoei (Een aantal dagen kortademigheid zijn daar meestal het gevolg van!).

Vergeet echter niet dat je ook omgekeerd kan denken: een bladverliezende plant laat 's in de koudere periode optimaal de zon op het huis toe om enige opwarming te geven (zij het erg minimaal), maar zal in de zomer de zon van de muren houden. Hiervoor zou wingerd mooi kunnen zijn of denk ook aan Campsis of klimrozen.

Voor steunen van niet zelf-hechtende klimplanten zou je stevige muurpluggen kunnen voorzien met daarin gegalvaniseerde oogvijzen die je vervolgens met elkaar verbindt met gegalvaniseerde ijzeren draden. Door de "kleurloosheid" van het het materiaal valt dit in praktijk weinig op tegen je muur tenzij je er natuurlijk met je neus op staat.

Vroeger werd ook vuurdoorn wel eens tegen de muur geplaatst, maar die wordt volgens mij niet zo hoog als een gemiddeld huis en bovendien is het gebrek aan luchtcirculatie, naar wat ik hoor, minder interessant voor de plant zelf.

Bomen rondom je huis zouden ook de wind kunnen breken en hierdoor een zachter microklimaat kunnen vormen, maar dan moet ook hier weer wintergroene bomen nemen en die zullen toch zorgen voor een eerder donkere tuin. Tenzij je weer denkt in termen van isolatie tegen de hitte in de zomer natuurlijk ....

Ik ben benieuwd wat je hier nog allemaal als reactie gaat krijgen en hoe je het een en ander gaat aanpakken. Als echte duurzame isolatie van je huis lijken planten met niet echt voldoende te zijn, maar natuurlijk ... alle beetjes helpen hé!

Groeten,
Pol
zondag 21 januari 2018 - 11:56
Carib

Carib

Over smaak valt niet te twisten, maar hier staat een vuurdoorn tegen het huis (stond er al toen ik hier kwam wonen) en die zou makkelijk tot aan het dak groeien als we hem niet snoeiden. Is wintergroen, bloeit, heeft bessen en vogels maken er heel graag nestjes in. Hij hecht zich niet aan de muren, maar staat dus gewoon op eigen benen. Ondanks al deze voordelen ben ik er zelf niet dol op en vind ik hem wat 'stijfjes' en ouderwets.
zondag 21 januari 2018 - 22:07
Polplastron

Polplastron

Mijn ouders hadden ooit ook zo'n 'mooie' vuurdoorn tegen de garage staan; heel interessant voor bijtjes en merels! Na een zware sneeuwval kwakte het hele ding (ondanks dat het er al vele tientallen jaren stond) helemaal voorover en was het einde oefening; mooi terug opbinden tegen de muur stond ons (omwille van de doorns) sterk tegen en terugsnoeien tot de grond om terug op te laten groeien zagen we ook niet zitten .... Als je zo'n plant tegen het huis zet, zou ik hem dus toch wat bevestigen ter versteviging als je boven een bepaalde hoogte gaat.
donderdag 25 januari 2018 - 08:10
leerling

Leerling

Bedankt voor jullie reacties en het mee denken.

Op een deel van een van de muren groeit momenteel wilde wingerd (Parthenocissus inserta). Dat is een invasieve exoot (die hier gelukkig nog onder controle is) en om uitzaaien te vermijden snoei ik die elk jaar flink kort.
(En nee, als je niet in de buurt van 'echte natuur' woont, hoef je hem niet te verwijderen. Zie https://www.ecopedia.be/planten/valse-wingerd voor meer info.)
Maar door dat drastisch terugsnoeien, krijg je natuurlijk ook geen winterse isolatielaag.

In een vorige tuin hadden we ook een vuurbes (niet tegen het huis). Die had inderdaad veel succes bij bijen en vogels, maar zelf was ik ook geen fan van hun doorns. Vandaar dat we er hier geen gezet hebben.
Langs de andere kant zijn doorns/stekels ook geen echt breekpunt en bv. http://static.skynetblogs.be/media/102622/1854844128.JPG) lijkt me niet saaier dan de klimop op de eerdere foto.

Zomerse opwarming valt hier best mee. Er staan voldoende bomen om genoeg schaduw te werpen.

De planten zouden zo'n 3 meter hoog voor bescherming moeten zorgen.

Die geganiseerde schroeven en draden lijken me wel wat. Maar de vraag blijft: wat laat je er tegenaan groeien? Vooral de noordwest en noordoost kanten van het huis kunnen wat extra hulp gebruiken, maar dat zijn natuurlijk ook de kanten waar weinig zonlicht valt.
vrijdag 26 januari 2018 - 01:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon