menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Onkruid in gazon

Ga naar meest recente reactie

jcjab

Jcjab

Hallo,
Ik probeer om mijn gras onkruidvrij te krijgen zonder onkruidverdelger te gebruiken, en het valt niet mee !
Heeft er iemand ervaring met een "onkruidwieder grootvader, een onkruidwieder ergonomisch of een onkruidprikker" ? Voor klavertjes zal wel niet bruikbaar zijn, maar voor onkruid met een penwortel zoals paardenbloem zou het moeten lukken.
Dank bij voorbaat voor de reacties.
maandag 25 september 2017 - 11:18
jdcoster

Jdcoster

Een aardappelmesje gebruikte mijn grootmoeder daarvoor tot ze tachtig was. Dan liet ze dat aan mij over.
maandag 25 september 2017 - 18:16
LT

LT

Die klavertjes steek ik ook uit met een oude schroevendraaier. Steken, beetje draaien, dan zit ie los. Rustig zonder breken uittrekken. Als dat jouw nieuwe hobby wordt, dan moet je wachten totdat ze zich hebben uitgezaaid.
maandag 25 september 2017 - 19:18
Dunya

Dunya

Voor paardenbloem bestaat er een wiedvork. Hiermee kan je heel diep onder de wortel steken. Ik doe bijna iedere dag mijn toer in het gazon en trek het onkruid er handmatig uit. Er bestaan ook goede meststoffen met drie in één. Dan krijgt mos en onkruid ook minder kans.
dinsdag 26 september 2017 - 08:44
jdcoster

Jdcoster

Voor paardenbloemen volstaat het de wortel net onder het groeipunt (ttz. de bladrozet)af te steken. De rest van de wortel loopt niet meer uit.
dinsdag 26 september 2017 - 08:53
Tuinprins

Tuinprins

Met de opmerking dat het voldoende is om bij een paardenbloem de rozet af te steken en dan niet meer terug komt ben ik het niet eens. Paardenbloemen hebben een penwortel en beschikken over de mogelijkheid om op die penwortel weer uit te lopen.

Als 16-17 jarige heb ik op een boomkwekerij gewerkt en als jong gastje moest je dan veel wieden. Ik herinner mij duidelijk dat als je een paardenbloem niet met wortel en al verwijderde die vrolijk weer terug kwam. Bij wat grotere planten in pot was het niet altijd gemakkelijk om de penwortel er helemaal uit te krijgen, vaak brak die ergens halverwege af. Bij de volgende wiedronde zag je dan weer nieuwe paardenbloemenblaadjes.


Gegroet, de tuinprins
zondag 1 oktober 2017 - 11:38
jdcoster

Jdcoster

Gaan we onze verschillende meningen eens aan de werkelijkheid toetsen en dat proefondervindelijk vast stellen? Ik begin er nog deze namiddag mee. Goed controleren of de nieuwe planten wel uit dezelfde wortel voort komen. Nieuwe zaailingen tellen niet mee ... .
zondag 1 oktober 2017 - 16:55
satomi

Satomi

Helaas is dat ook mijn ervaring. Paardenbloemen komen gewoon terug zolang er nog een stukje wortel in de grond zit.

Gelukkig was ik al wat ouder toen ik bij een boomkweker ging werken...
zondag 1 oktober 2017 - 16:56
Dunya

Dunya

Ik ben het ook eens met Tuinprins en Satomi. Paardenbloem komt steeds op dezelfde plaats terug als je maar ietsje laat zitten.
maandag 2 oktober 2017 - 09:21
jcjab

Jcjab

En dit is ook mijn ervaring met paardenbloemen. Zelfs als er zoveel mogelijk van de penwortel eruit gehaald wordt, is er altijd een klein stuk dat overblijft en groeit het opnieuw.
Spijtig genoeg heb ik tot nu toe nog niets gelezen omtrent het gebruik van onkruidwieders.
Ik gebruik ook een aardappelmesje, maar in geen tijd zijn de paardenbloemen terug omdat er altijd iets overblijft van de wortel.
3 in 1 korreltjes heb ik ook al gebruikt, maar heel efficient vind ik dat niet. Bovendien is het mijn bedoeling om zo weinig mogelijk verdelger te gebruiken.
maandag 2 oktober 2017 - 11:45
Tuinprins

Tuinprins

Aan de hand van een foto van een wortel van een paardenbloem:

Punt A: hier is de paardenbloem in het verleden afgebroken. Langzaam groeit er dan een nieuwe kop op met nieuwe groeipunten.

Punten B: nieuwe groeipunten. Als je het bovengrondse deel verwijdert gaan een of meerdere groeipunten uitlopen. Als je de penwortel halverwege doorsteekt groeit er weer een nieuwe kop op de wortel en gaat deze weer uitlopen. Soms zie je dat de wortel uit een van de zijkanten gaat uitlopen.


Gegroet, de tuinprins

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 2 oktober 2017 - 20:46
LT

LT

Prachtig in beeld gebracht!
maandag 2 oktober 2017 - 21:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon