menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kleimineralen

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Hallo,
Ik heb zandgrond in mijn tuin waar heel weinig voeding in zit voor de groenteteelt en voor het gazon, nu heeft er iemand mij de raad gegeven om kleimineralen (geen bentoniet) te gebruiken ipv kalk omdat kalk volgens deze persoon de zandgrond nog meer doorlaatbaar maakt. Na een zoektocht op google ben ik op deze site uit gekomen
http://www.agriton.be/be_nl/edasil-kleimeralen-25kg
Heeft er iemand op het forum daar ervaring mee? Alles is welkom zowel positief als negatief.
Ik heb deze vraag ook al gesteld in de rubriek 'Allerlei Vragen ivm de Tuin' maar zonder resultaat daarom dat ik het hier eens probeer.
Mvg
Dany
dinsdag 25 juli 2017 - 11:25
Patrikc

Patrikc

Van iemand die verklaart dat zandgrond nog meer doorlaatbaar wordt door kalk te strooien zou ik niets meer geloven...

Als je grond te weinig voeding bevat moet je bemesten, doe maar compost.

Het advies kwam wellicht van de kleimineralen-verkoper ?
dinsdag 25 juli 2017 - 13:46
satomi

Satomi

Het beste wat je kan doen is een bodemvruchtbaarheidsonderzoek laten doen, bv. hier: http://www.gaiabodem.nl/
Dan weet je precies wat je bodem eventueel tekort komt.

Dit is ook interessant om te lezen: http://www.buitenlevengevoel.nl/zandgrond-verbeteren-moestuin/

Maar voordat je iets doet zou ik eerst met compost beginnen en verder het grondonderzoek af te wachten.
dinsdag 25 juli 2017 - 16:26
pplakke

Pplakke

ik heb jaren geen meststof gegeven aan mijn gras.
is eigenlijk niet echt gras want de mol heeft dit ook jaren omgeploegd.
nu smijt ik een aantal keer gedroogde koemest en in de lente lava meel.
doe dit nu een jaar of vier en zie nu geen mos meer .
in lava meel zouden mineralen zitten zo als bv. magnesium wat planten groen houd.
en zo nog allemaal van die dingen die goed zijn voor de planten.
klei mineralen zal ook zo iets zijn wat het beste is weet ik niet.
dinsdag 25 juli 2017 - 19:14
leerling

Leerling

Hier ook (droge) zandgrond.

Voor de groenteteelt heb ik in de webshop hier vierkantemeter bakken gekocht (30 cm diep, dus ook geschikt voor dieper wortelende groenten, duurzaam materiaal (waarschijnlijk gerecycleerde plastic), zwart (warmt snel op in de lente, zodat je wat vroeger kan zaaien/planten). Je kan zo'n bakken uiteraard ook zelf maken.
Onder die bakken heb ik volièregaas aangebracht (tegen de woelmuizen) en op 1 bak na, waar ik dit jaar asperges heb geplant, ligt daarover worteldoek (tegen hardnekkig onkruid).
In die bakken is goede grond met een boel extra compost gegaan. Op 1 bak na, die elk jaar wisselt, worden die jaarlijks bijgevuld met compost. (Snijbonen doen het beter op armere grond.)

In de siertuin ga ik vooral op zoek naar planten die het goed doen op zandgrond. En dat zijn er verbazingwekkend veel. Wanneer die de grond in gaan, maak ik een vrij groot en diep plantgat en meng ik het zand met een derde compost en soms - als het planten zijn die toch liever op normale dan droge bodem groeien - een handschep bentoniet.

Onze gazon wordt meestal gewoon gemaaid, af en toe gebruiken we de mulcher. (We gebruiken het grasmaaisel graag onder hagen en struiken, vooral om onkruid te onderdrukken, maar ook om daar extra voedsel in de grond te krijgen.) In het voorjaar (ergens in maart, wanneer de ergste vorst weg is) strooien we er een laagje compost over. (Onlangs las ik dat je dat best in het najaar herhaalt.)

Het eerste jaar hebben we compost gekocht op het containerpark. Tot nog toe geen behoefte gehad aan kleimineralen.
woensdag 26 juli 2017 - 01:25
Dany

Dany

Iedereen bedankt, ik heb heel goede tips gekregen die ik uit zal proberen. We waren ook al begonnen om groenten te kweken in zelf gemaakte bakken met goede tuinaarde gemengd met compost. Wat het mos betreft in het gazon hebben we ook al van alles geprobeerd met alle soorten mosbestrijders, ontluchten kilo's kalk gesmeten maar het komt altijd terug en steeds in grotere hoeveelheden, ik zal het nu proberen zoals Pplakke het doet.
Trouwens de tip van de kleimineralen komt van mijn nieuw buren die natuurlijk ook met die slechte grond zitten en die hadden het ook van via via en als je al zoveel geprobeerd hebt is iedere nieuw aanbeveling welkom.
Nog eens aan iedereen bedankt.
Mvg
Dany
woensdag 26 juli 2017 - 10:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon