menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote bolpartijen

Ga naar meest recente reactie

tuinmanneke

Tuinmanneke

Beste tuinliefhebbers, heeft er iemand ervaring met het aanleggen van zulke grote bolpartijen, kan iemand me vertellen hoe men hier mee aan de slag gaat? Alvast bedankt voor de reacties!!!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 30 mei 2017 - 11:44
Japanse tuin project

Tekst aangepast

Japanse tuin project

Ik raad je rond dit onderwerp zeker het werk en visie van Jake Hobson te bekijken en bestuderen. Hij heeft van het maken van organische plantmassieven en snoeivormen zijn kenmerk gemaakt.

Heb zelf het boek thuis liggen, is wel in het Engels maar ontzettend leesbaar.

Wat ik in jouw geval zou doen is verschillende groottes van plantgoed halen. Lager plantgoed voor de buitenkanten en des te meer naar het centrum hoger plantmateriaal.

En dan geduld oefenen en regelmatig snoeien .... In ieder geval: als je dadelijk dit resultaat zou wensen vanuit de kwekerij ga je heel wat centen kwijt zijn.

Ik ben zelf in de voortuin een organisch buxusmassief aan het aanleggen. Is nu het tweede jaar en ik vind dat ik al een heel eind ben opgeschoten.
dinsdag 30 mei 2017 - 11:59
tuinmanneke

Tuinmanneke

thx man
dinsdag 30 mei 2017 - 12:02
Polplastron

Polplastron

Met het oog op alle problemen die er de laatste jaren met buxus zijn, zou ik wel voor een alternatief kiezen zoals bijvoorbeeld Ilex crenata. Ik heb hier al mooie resultaten mee gezien.

Groeten,
Pol
dinsdag 30 mei 2017 - 12:12
tuinmanneke

Tuinmanneke

Ja, inderdaad, was ook m'n gedachte ....of taxus
dinsdag 30 mei 2017 - 12:26
Japanse tuin project

Japanse tuin project

Als ik nu de keuze zou hebben zou ik inderdaad ook niet meer voor buxus gaan. Mijn tuinaannemer zei me vorige week dat hij nu regelmatig de opdracht krijgt om buxus te verwijderen.

In bepaalde containerparken mogen ze al niet meer bij het gewone groenafval maar moeten ze in een plastic zak aangeleverd worden.
dinsdag 30 mei 2017 - 12:41
satomi

Satomi

Je kan ook denken aan dwergconifeertjes, Elaeagnus sp., Euonymus fortunei cv.'s en E. japonicus cv.'s (vooral E. jap. 'Microphyllus' cv.'s), Lonicera nitida, en dan vooral 'Baggesen's Gold', Ligustrum delavayanum, Sarcococca sp. en evt. als je een beschutte plek hebt zou je ook kunnen denken aan Hebe sp..
dinsdag 30 mei 2017 - 12:44
tuinmanneke

Tuinmanneke

thx voor uw reactie Satomi maar dwergconifeertjes groeien tergend traag = bollen van anderhalve meter bekomen duurt dan een eeuwigheid vrees ik
dinsdag 30 mei 2017 - 12:54
satomi

Satomi

Een eeuwigheid is wat overdreven; Thuja 'Rheingold' bv. kan 2 meter worden in een jaar of 10 tijd en zo zijn er binnen Thuja wel meer, bv. en Thuja occ. 'Little Giant' wordt binnen dezelfde tijd 1.50 meter.

Bovendien blijven er dan nog redelijk wat mogelijkheden over. In bovenstaand bericht staan echt niet allemaal conifeertjes, als je dat soms dacht
dinsdag 30 mei 2017 - 14:19
tuinmanneke

Tuinmanneke

Ik had het enkel over de conifeertjes, exuseer Meneer Satomi ....
dinsdag 30 mei 2017 - 16:18
satomi

Satomi

Wel, de laatst genoemde zijn conifeertjes, Meneer Tuinmanneke...
woensdag 31 mei 2017 - 12:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon