menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ammoniumsulfaat als bemesting op het gras

Ga naar meest recente reactie

Pierco

Pierco

Hallo iedereen,

Mijn schoonbroer heeft enkele weken geleden op zijn gazon ammoniumsulfaat gegooid... en het resultaat is dat zijn gazon een mooie diepgroene kleur heeft vekregen...
een kleur om jaloers op te zijn.

Zelf probeer ik altijd goed mijn gazon te verzorgen, verticuteren indien nodig, voorjaarsbemesting, najaarsbemesting, kalk enz...
mijn gazon ziet er "ok" uit maar van die diepgroene kleur was ik nu toch wat jaloers geworden...

Is dit een product wat jullie kennen en goed is voor de bodem en gazon ? Volgens mij kan het toch geen kwaad als het gazon er zo mooi van gaat zien ?

Graag jullie advies tuinvrienden
Mvg
Geert
zondag 21 mei 2017 - 20:56
Polplastron

Polplastron

Als ik even google lees ik dat dit een zuiver stikstof-meststof is met echter wel de eigenschap dat het minder zou uitspoelen.
Zuivere stikstofmeststoffen geven een zeer snelle groei en in het voorjaar is dit voor een gazon best interessant.
Persoonlijk zou ik hiervoor echter nog altijd eerder een organische meststof nemen in de stijl van Gazonstart (DCM) o.i.d.

Groeten,
Pol
maandag 22 mei 2017 - 08:24
Joda

Joda

Nu is het daar te laat voor.

In begin van het jaar moet je eerst kalken
Dan in het vroege voorjaar ammoniumsulfaat strooien

Dan 6 weken later organisch mestkorrels strooien

En dan in het najaar nog eens een lichte bemesting uitvoeren.

En dat verticuteren moet je niet doen, als je voldoende kalk en mest strooit dan heeft mos geen kans.
zaterdag 27 mei 2017 - 15:30
Polplastron

Polplastron

als je voldoende kalk en mest strooit dan heeft mos geen kans.


Voldoende bemesten o.k.! Maar dat kalk zou helpen tegen mos is een serieus hardnekkige fabel!!!!
zaterdag 27 mei 2017 - 15:57
Joda

Joda

Zonder kalk neemt het gras de meststoffen niet goed op

Zonder goede opname van de meststoffen kan het gras niet optimaal groeien en het mos niet overwinnen

dus er is geheel niets fout in mijn advies
zaterdag 27 mei 2017 - 16:00
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Oei! Hoe komt het dan dat mijn gras zo goed groeit?!?
(En dat ik geen mos heb ...)

Bekalken is o.k. als daar nood aan is, maar niet elke grond heeft de zelfde zuurtegraad.
Onlangs hoorde ik nog een tuinarchitecte die me vertelde dat een groot deel van de gazons in Vlaanderen eerder te veel dan te weinig kalk bevatten.

Er is niets mis met je advies, maar het is nogal sterk ongenuanceerd!

Groeten,
Pol
zaterdag 27 mei 2017 - 16:19
Joda

Joda

Elke grond waar ammoniumsulfaat op gaat gebruikt worden heeft nood aan kalk, daar is niet ongenuanceerd aan, want ammoniumsulfaat gaat grond verzuren.
zaterdag 27 mei 2017 - 16:25
Patrikc

Patrikc

Ammoniumsulfaat is een prachtig product vanuit het oogpunt van de tuincentra. Het werkt verzurend, waardoor je dat moet compenseren en het meest voor de hand liggend is dan een bekalking, mooi toch want de klant passeert 2 x langs de kassa.

Zoals bijna altijd bekom je een even goed resultaat en veel goedkoper met compost.
zondag 28 mei 2017 - 09:02
Polplastron

Polplastron

Elke grond waar ammoniumsulfaat op gaat gebruikt worden heeft nood aan kalk, daar is niet ongenuanceerd aan, want ammoniumsulfaat gaat grond verzuren.


Daar spreek ik je niet tegen; ik gebruik nooit ammoniumsulfaat, dus wat dat betreft kan je best gelijk hebben.
Waar ik je tegenspreek is op het volgende:
als je voldoende kalk en mest strooit dan heeft mos geen kans.


In elk geval klinkt het mij eerder als een soort scheikundedoos die je aan de kinderen geeft met Kerstmis. Waarom zou je niet gewoon een organische meststof gebruiken met veel stikstof in het voorjaar en een organische meststof die meer uitgebalanceerd is in de rest van het groeiseizoen? Zo doen velen het en kalk komt er niet aan te pas.

Groeten,
Pol
zondag 28 mei 2017 - 10:04
Pierco

Pierco

Bedankt iedereen voor de reacties..

Ik heb weliswaar al voorjaarsbemesting gegooid, maar welke bemesting kan ik dan best nu nog gooien of binnen enkele maanden ?
dinsdag 30 mei 2017 - 15:49
Polplastron

Polplastron

Ik gebruik in het voorjaar DCM Gazonstart en de vervolgbemesting gebeurt hier met de gewone organische gazonmeststof van het zelfde merk. Waarom ik voor DCM kies? Gewoon omdat dat het merk is waar ik hier in de regio het makkelijkste aan geraak, maar gelijkaardige meststoffen van een ander merk doen natuurlijk maar hetzelfde hé!
dinsdag 30 mei 2017 - 15:57
Pierco

Pierco

Merci Polplastron,

ik gebruik ook meestal producten van DCM in combinatie met de Aveve producten.
de gazonstart van DCM heb ik ook gebruikt dit jaar.

vrijdag 2 juni 2017 - 10:18
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Mijn schoonbroer heeft enkele weken geleden op zijn gazon ammoniumsulfaat gegooid... en het resultaat is dat zijn gazon een mooie diepgroene kleur heeft vekregen... een kleur om jaloers op te zijn.


Heb ik ook gedaan, maar dan ammoniumnitraat en eind februari of begin maart. Het gazon is echt veel groener dan van de buren, ook nu bij aanhoudende droogte

Ik zou het wel niet strooien bij droog weer, zeker nu niet. Da's iets voor feb - apr.
Ook nooit de dosis overschrijden. In beide gevallen (te droog of te veel) verbrandt het gazon.

Bekalken zonder de zuurtegraad van de bodem te kennen, is niet slim. Bij te veel kalk of te hoge pH gaat je gazon kapot. Ik zou enkel bekalken bij pH lager dan 5 op zandgrond en pH lager dan 6 bij kleigrond. Een pH-meter kost niet veel en als je die niet hebt liggen, moet je ook niet bekalken

Ik heb weliswaar al voorjaarsbemesting gegooid, maar welke bemesting kan ik dan best nu nog gooien of binnen enkele maanden ?


Ik strooi elke paar maanden compost. Met 100 liter doe je 50m². Gewoon uitstrooien en evt met bezem verdelen. Dat houdt het gazon gezond!

Als je daarnaast nog wil bemesten, moet je weten welk tekort de bodem heeft. Doe dus eerst een bodemtest of houd het bij compost. Blind bemesten is weinig effectief en kan schadelijk zijn.
dinsdag 13 juni 2017 - 14:01
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

-
dinsdag 13 juni 2017 - 14:07
Pierco

Pierco

ok thx Mmgull voor de info...

een bodemtest had ik laten uitvoeren en de resultaten waren 6.0 en 5.9
ik had 2 staaltjes grond genomen

dus dit was inderdaad al perfect...
dinsdag 27 juni 2017 - 14:18
mmgull

Mmgull

Bekalken moet je dus niet doen

Zolang het droog is, moet je ook niet bemesten want mest wordt niet opgenomen bij droogte. Stikstof nu zeker niet want dat zal de planten nog meer uitputten.

Het enige dat je nu kunt doen is een dun laagje compost strooien, evt in september herhalen.

Ook kun je wat fosfor en/of kali strooien om de planten weerbaar te maken tegen droogte, maar enkel als de grond een tekort heeft aan deze stoffen. Dat kan tot september. Daarna niks meer strooien tot de lente opnieuw begint.

woensdag 28 juni 2017 - 12:00
Pierco

Pierco


we gaan er ons aan houden
donderdag 29 juni 2017 - 12:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon