menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak die met een deksel

Ga naar meest recente reactie

retje

Retje

Hallo
Een vraagje over een gesloten compostbak met deksel, mag ik mijn snoeisel en afval ook afdekken met een
plastiek en af en toe nat maken? Of is dat deksel voldoende? Vorige jaren niet veel uitgehaald en er zitten niet veel wormen in , die gaan precies lopen! Wat kan ik doen om het composteren te verbeteren?
Bedankt , retje
zondag 7 mei 2017 - 19:50
Stijn De Vits

Stijn De Vits

Hallo,

Als ik het goed begrijp heb je het over het afdekken van de inhoud van de compostbak?
Dit gaat normaal geen verschil maken tenzij hij amper gevuld is.
Wat je wel kan doen is aan de buitenkant jutte zakken tegen binden om de warmte nog beter te behouden tijdens de momenteel nog relatief koude nachten.
Je kan dit gerust extra natmaken en zien dat alles niet groter is dan stukken van een tiental centimeter. Dit zal het composteren versnellen. Ik zou het uiteraard niet te nat maken. Indien je het kan uitwringen is het te nat. Blijft het aan je handen hangen is het perfect. Valt alles gewoon uit je hand is het te droog. Je kan ook steeds een compostversneller toevoegen. Van Naturen is die dat ik zelf gebruik. Handig in gebruik en uiteraard volledig organisch.

Hopelijk heb ik jou hiermee kunnen helpen.

Groetjes,

Stijn
zondag 7 mei 2017 - 20:18
retje

Retje

Sorry maar ik heb me verkeerd uitgedrukt het is een plastieke compostvat , dus nergens kan er lucht aan zoals bij een "bak" .Compostversneller heb ik er nu in de week voor de tweede maal boven op gestrooid. Dus maar heeft het een nut , nu nog een plastiek op te leggen én het deksel te sluiten ?
Bedankt retje
zondag 7 mei 2017 - 21:04
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Compostversneller heb je niet nodig als je compostvat goed is opgebouwd uit zowel bruin (koolstofrijk) als groen (stikstofrijk) materiaal. Het bruine materiaal zorgt mee voor de structuur van je compost, het groen "jaagt" het composteringsproces aan. Te veel bruin materiaal neemt zeer lang de tijd om te vergaan, te veel groen materiaal gaat verslijmen, stinken en ammoniakgeur geven.

Je compostbak afdekken heeft de functie om warmte mee vast te houden en de vochtigheid op peil te houden. Bij koud weer valt het composteringsproces nagenoeg stil, met een deksel zou dit misschien wat op te vangen zijn. Als je composterend materiaal te nat is of te droog zal ook het proces weer vertragen of stilvallen.

Zelf composteer ik in een systeem van drie bakken die nooit worden afgedekt. In dit systeem valt er meestal genoeg regen om de boel goed aan de gang te houden en anders "giet" ik wel eens wat water bij. Te nat wordt de compost hier enkel bij aanhoudende regen, maar een paar dagen later is dit euvel al vanzelf terug opgeklaard. Het enige, zeldzame, moment dat ik afdek is als een bak volledig klaar is en ik niet meteen de tijd heb om de compost uit te rijden; de compost kan dan rustig wat drogen wat het uitstrooien tussen vaste planten wel vermakkelijkt.

Mijn mening over jouw situatie:
- laat die compostversneller of andere toevoegingen (zoals bijvoorbeeld kalk) maar voor wat het is: er zitten intussen vast genoeg micro-organismen in die het werk zullen doen. Compostwormen en heel wat bacteriën planten zich vanzelf voort en zijn de drijvende kracht achter het composteren; dit is een geheel natuurlijk proces dat tuiniers door de eeuwen heen hebben leren beheersen en optimaliseren.
- dek je vat gerust af; ik zou dit meer doen om "ongedierte" tegen te houden en tegen het inwaaien van onkruidzaden. Door het deksel dicht te houden zal de temperatuur ook beter op peil blijven; in mijn bakken van elk 1m³ is dat minder een probleem dan in een relatief klein vat.
- zorg dat je altijd goed groen materiaal (grasmaaisel, groen bladafval, groenten, ...) mengt met bruin materiaal (herfstblad, takkensnoeisel, hakselhout, ...). Moest je niet meteen aan bruin materiaal raken (wat in kleine tuinen meestal het probleem is) kan je eventueel houtkrullen kopen die gebruikt worden voor de bodembedekking van dierenhokken; deze kosten niet zo veel en je komt er een hele tijd mee toe. Als je eventueel ook kippen zou hebben kan je heel mooi de twee zaken combineren.

Vriendelijke groeten,
Pol
maandag 8 mei 2017 - 09:04
retje

Retje

Pol , bedankt voor je adviezen!
Ik zal het doen zoals je voorstelde : geen compostverbeteraar verminderen, maar ik moet wel zeggen er zitten bijna geen wormen in wat ik raar vindt , andere kleine diertjes wel zoals pissebedden en dergelijke wel
We hebben in het voorjaar al flink gesnoeid en dat is allemaal door de hakselaar gegaan en af en toe gooi ik er een laag van in de compostvat en dan keukenafval
Ik heb eens ergens gelezen het MANGO systeem toepassen bij composteren:
M MENGEN
A AFDEKKEN
N NATMAKEN
G GROTE HOOP
O OMGOOIEN
bedankt retje

maandag 8 mei 2017 - 16:39
Polplastron

Polplastron

Letterwoorden als ezelsbruggetje ... het is tegenwoordig bijna een pest in de bedrijfs-, reclame-, onderwijs- en vele andere wereldjes ...

Voor mij mag het allemaal, alleen hol je op zo'n manier nogal vaak de diepere betekenis van een werkwijze of visie uit en vaak worden er maar letters bijgegooid om de vrucht, bloem, boom of het beest te doen kloppen.

Ik geef je graag mijn, persoonlijke, bedenkingen bij MANGO:

M is superbelangrijk en komt overeen met wat ik eerder schreef over het groene en bruine materiaal.

A is afhankelijk van de manier van composteren: interessant bij een compostVAT, minder belangrijk bij een compostBAK, totaal zinloos bij een compostHOOP (die overigens ook fantastische compost)

N is erg relatief bij elke manier van composteren. Bij een bak en een hoop zal het "hemelwater" regelmatig vocht voorzien waardoor het zelden tot nooit nodig zal zijn om de boel Nat te maken. Anderzijds drogen bak en hoop sneller doordat ze meestal net niet worden afgedekt; in een vat blijft de boel vanzelf meer vochtig omdat je dat net wel doet. Vergeet ook niet dat je regelmatig vocht toe zal voegen gewoon via het sappige groene materiaal zoals grasmaaisel of groente-en fruitafval. Beter was het hier geweest om te spreken van MAVGO, maar dat "bekt" niet zo goed hé; de V zou dan staan voor "Vochtigheid in het oog houden" haha! Als je ziet dat de boel écht te droog wordt, kan je inderdaad namelijk best wat vocht toevoegen, in praktijk zal je dat denk ik niet zo vaak moeten doen. Ik heb zelf geen compostvat, maar als ik op andere plekken zo'n vat opendoe zie ik daar zelden of nooit een droge substantie in zitten.

G is een mooie tip. In de beginjaren van het composteren las ik een fantastisch interessant boek uit de bibliotheek waarvan ik helaas de titel vergeten ben. Hierin beweerde de (Amerikaanse) auteur dat uit onderzoek bleek dat de ideale maat voor een compostBAK 1mx1mx1m was omdat hierin een ideale opwarming kon ontstaan. 1m³ compost is inderdaad een mooie hoeveelheid die heel evenwichtig rijpt, dat merk ik hier ook. Toch bedenk ik hierbij dat het toch enige tijd duurt eer je aan die hoeveelheid bent en dat in tussentijd het composteren toch ook bezig is. Een te grote bak of vat in een kleine tuin lijkt me dan ook even zinloos als het omgekeerde. Wel is het zo dat een grote hoeveelheid compost minder snel uitdroogt en afkoelt t.o.v. een kleine, maar gezien je A al toepast in je vat zal dat ook wel ok zijn!

O is eveneens een relatief begrip. Er zijn ontzettend veel manieren van composteren die allemaal hun waarde bewezen hebben. Je kan PASSIEF composteren; dit gebeurt meestal in een compostHOOP, waarbij je het materiaal gewoon in de al dan niet toevallige volgorde op elkaar tast en de boel rustig laat verteren; dit geeft een compost met hoge hoeveelheid organisch materiaal, maar met meer kans op onkruidzaden. Je kan relatief ACTIEF composteren waarbij je je compost enige keren omzet of je kan, zoals ik dat doe, "hyper-"ACTIEF" composteren waarbij je je grasmaaisel zowat twee maal per week mee onderwerkt onder je compost en dit dus telkens mee omzet om het na een paar weken te laten rusten en verder verteren. O is dus enkel van toepassing op ACTIEF composteren.

Maar verder vind ik het MAVGO-systeem écht wel goed hoor!
maandag 8 mei 2017 - 22:45
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

maar ik moet wel zeggen er zitten bijna geen wormen in wat ik raar vindt , andere kleine diertjes wel zoals pissebedden en dergelijke wel


Bij mij zijn die wormen er na een tijd vanzelf ingekomen en nu zijn ze gewoon aanwezig waardoor ze bij het opstarten van een nieuwe hoeveelheid al snel beginnen te werken en te vermenigvuldigen. Mijn bakken staan gewoon in contact met de bodem en dat zou volgens sommige belangrijk zijn om organismen goed in je compost te laten komen. Ik zie echter ook mensen die met succes hun compostvaten een stukje van de grond of op een verharding zetten en die toch goede compost maken.

Niet alleen wormen zijn echter belangrijk: al die andere beestjes doen ook hun werk! Heel wat werk gebeurt geheel onzichtbaar door micro-organismen. In elk geval komen de nodige diertjes zelf wel naar je vat. Eventueel kan het interessant zijn om bij een collega-composteerder met een gevestigde hoop of bak een beetje (nog niet rijp) materiaal te halen om mee in je vat te mengen, maar nodig is het niet. Van een heel andere orde zijn de systemen met gekochte compostwormen die ook worden gebruikt in meer afgesloten omgevingen (zoals composteringssystemen in appartementen e.d.).

Grts,
Pol
maandag 8 mei 2017 - 22:49
rivofa

Rivofa

Bij die plastieken vaten is toch een beluchtingsstok bij die je er regelmatig moet insteken, draaien en omhoogtrekken om de boel een beetje te mengen en te verluchten, wij hebben er ook zo een paar en wij hebben de bodem eruit gehaald, fijne takjes op de boden gelegd en dan gft afval, doordat die plastieken bodem weg is kunnen de beestjes er wat makkelijker in.
maandag 8 mei 2017 - 22:53
retje

Retje

Inderdaad met die stok sta ik dikwijls in lucht in de hoop te brengen, en tja misschien geen bodem beter, bedankt
Retje
dinsdag 9 mei 2017 - 21:29
retje

Retje

Pol, bedankt! en daarstraks een wormpje bespeurt!! Hij zal je gehoord hebben!
groetjes Retje
dinsdag 9 mei 2017 - 21:31
retje

Retje

Polpastron,
bedankt voor je uitleg en les voor composteren! Ik ben maar een leek en heb hierbij weer wat geleerd

Retje
dinsdag 9 mei 2017 - 21:35
Polplastron

Polplastron

Graag gedaan en ... nogmaals veel succes.
Onthoud vooral dat er ongelooflijk veel manieren zijn om een goed resultaat te behalen en dat het bijna onmogelijk is om écht fouten te maken met het composteren!
woensdag 10 mei 2017 - 15:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon