menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hoeveel clematis om muur te verstoppen

Ga naar meest recente reactie

Yoni

Yoni

Hallo iedereen

Ik heb hier een lelijke kale bakstenen muur waar ik graag clematis tegen wil zetten. De muur is 2m60 hoog en over 4 meter lengte voorzien van gaas/afrastering/kiekendraad/spul waar klimplanten tegen kunnen groeien. De muur moet niet 100% bedekt zijn, als er nog hier en daar wat baksteen komt kijken vergaat de wereld niet, maar we zien wel liever groene blaadjes en fleurige bloemetjes dan stenen muren natuurlijk
Ik ben nog niet zeker welke clematis het wordt, hangt af van het aanbod in de winkel natuurlijk, maar ik hoop heel hard om een viticella super nova of 'n cloudburst te kunnen vinden

Dus : hoeveel zou ik er nodig hebben om die muur wat te verstoppen?

Alvast bedankt!
vrijdag 17 maart 2017 - 19:53
LT

LT

Waarom neem je geen Chinese bruidssluier (Fallopia baldschuanica). Die gaat echt snel hoor.
vrijdag 17 maart 2017 - 23:03
Yoni

Yoni

Omdat ik graag alles in blauwe/ paarse tinten zou willen
Het moet ook niet té snel gaan, ik wil maar 1 kant van de muur bedekken en kan gerust wel wat geduld opbrengen om planten te laten groeien
vrijdag 17 maart 2017 - 23:35
LT

LT

In Blauwe clematissen is keuze genoeg. Kijk maar eens in een goed tuincentrum, bv het Genker Tuincentrum.
Ik zou gaan voor de helft vroeg- en de andere helft laatbloeiers. Om en om.
Kijk eens op bijgaande link, hier komen allerlei aspecten aan de orde.
Gr. Lou
http://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/6604/klimrek-met-clematissen
zaterdag 18 maart 2017 - 07:54
LT

LT

Yoni, bijna vergeten!
Hoe ligt die muur? Hopelijk niet in de volle zon. De meeste clematissen groeien van nature langs bv bosranden, in de halfschaduw.
Volgende link geeft ook veel info:
https://www.clematisonline.nl/planttips.php?SID
zaterdag 18 maart 2017 - 08:06
jdcoster

Jdcoster

" kan gerust wel wat geduld opbrengen om planten te laten groeien"
Hou er rekening mee dat de Clematissen die u voor ogen hebt, bloeien op de nieuwe groei, twee à drie meter per jaar groeien en best ieder jaar weer tot een kort eindje boven de grond worden afgeknipt.
zaterdag 18 maart 2017 - 08:17
Yoni

Yoni

- De muur ligt richting oosten, tikje naar het zuidoosten, als je naar de muur kijkt dan begint het zonnetje dus 's morgens links aan de muur, kruipt langzaam verder tot op de middag de gehele muur in de zon ligt en na de middag verdwijnt deze naar 'n ander stuk tuin

- Ik heb voor de laatbloeiers gekozen omdat ze dan mooi samen bloeien met de rest van de (toekomstige) beplanting (voornamelijk hortensia's), om verschillende soorten te gaan zetten zou ik dan ook weer 1st willen weten hoeveel clematis ik daar kan zetten.

Nog even vermelden dat ze in de volle grond komen, onder het klimrek ligt een bordertje van bijna 6m op voorlopig 50cm (wat nog uitgebreid kan en zal worden tot +- 1m)

- Heb er rekening mee gehouden dat ik de voorgenoemde soorten elk jaar hard mag snoeien, ik weet gewoon niet zeker hoe breed ze worden en hoe snel. Ik vermoed wel dat ze na bepaalde tijd wat breder zullen uitgroeien? (mits ze het hier goed doen natuurlijk)
Als ik er dus bv 3 zou zetten en die bedekken mijn muur niet helemaal dit jaar maar wel volgend jaar, is het wel goed voor mij, als ik daarentegen 5 jaar moet wachten kan ik misschien beter 1tje extra zetten.
Ik heb het geduld, maar hoef het niet perse te gebruiken
zaterdag 18 maart 2017 - 13:31
SandraS

SandraS

Met zo'n muur en ruimte zou ik helemaal los gaan, heerlijk haha....ik ben echt een clematis fan!
Maar toch is het lastig te zeggen. Want uit ervaring weet ik dat niet elke clematis zo goed aanslaat en weelderig wordt. Helaas! Bij mij staan ze in de zon, half schaduw, en zelfs schaduw heb ik geprobeerd. Ik zou ook voor een combinatie gaan; vroeg/midden/laat...dan bloeit er altijd wat moois. Juist als je zoveel ruimte hebt.
De viticella is een goed idee. Ik heb Betty Corning (lila paars). Ze maakt mij elk jaar heel blij. Ik heb haar al jaren, ze wordt 1m breed en ong 2m hoog. Dus daarvan kun je op 4m ook echt wel 4 kwijt. Maar eentje extra moet ook lukken. BV een ander soort er tussen.
De montana wordt erg hoog, maar zou je wel mogen bijsnoeien, ze doen het wel erg goed.
De laagblijvende Hendersonii (paars) is ook een super plant, mooi, vol. Die kan ook als bodembedekker. En de Praecox is ook een trouwe volle plant. Net weer anders, ander blad, lichter kleur ook. De bloemen heel subtiel, kleiner, zacht lila, maar weelderige bloei.
Succes!!
zaterdag 18 maart 2017 - 17:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon