menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies voortuin op het noorden

Ga naar meest recente reactie

eileen_posthuma

Eileen_posthuma

ik ben in januari verhuisd en nu ligt mijn voortuin op het noorden woon in de provincie groningen en hebben hier wel koude wind van zee
het gaat om een voortuin van 7m breed en 6m diep
er loopt een pad aan de zijkant van het tuin de langs het raam.

in een vierkant stuk van 5m bij 5m ligt rood grind.

nu is mijn vraag welke planten kunnen in de voortuin, wil het liefst de grind eruit ivm onkruid wat er in groeit.

iemand leuke ideeen of tips voor planten?
donderdag 9 maart 2017 - 10:45
Polplastron

Polplastron

Een "tuin op het noorden" zegt eigenlijk niet zoveel. In een tuin op het noorden kan er namelijk heel veel licht zijn en kan er zelfs zon zijn afhankelijk van hoe hoog je huis is, of er bomen staan en vele andere factoren.

Vertel liever hoe je grond is: welke grondsoort, hoe zit het met de vochtigheid van de grond (Is deze eerder droog, eerder vochtig of eerder nat en drassig).
Zeg ook eens hoe licht het er is: lichte schaduw, een aantal uren zon per dag, een deel in de volledige schaduw een deel in de volle zon etc.

En ... misschien kan je ook eens een foto posten van de bestaande situatie?

Groetjes,
Pol
donderdag 9 maart 2017 - 13:22
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Je zal zowiezo rekening moeten houden met de zoute zeewind. Dat verdragen veel planten niet. Zoek via google maar eens naar lijstjes met planten die zoute zeewind verdragen. Houdt daarbij ook rekening met de winterkou die in Groningen 's winters kan heersen. Planten zullen goed winterhard moeten zijn.
donderdag 9 maart 2017 - 15:35
Roeli

Roeli

Is de grond van je tuin 'echte' tuingrond of net als bij mij dikke vette zeeklei.
Ik woon in het Lauwersmeergebied. En helemaal op de vlakte. Dus altijd 'zee'wind Mijn voortuin ligt ook op het noorden en krijgt alleen bij het opgaan en ondergaan van de zon 'zon' licht.
De skimmia doet het bij mij goed en de kardinaalshoed. Tegen de muur de cotoneaster.En ook de potentilla wil wel. Longkruid staat er ook in.
sneeuwklokjes bloeien op het ogenblik geweldig. En boshyacinten komen ook elk in een groot aantal terug.

Bij de buren staan verschillende hortensia's die altijd geweldig bloeien.

Volgens mij moet je hier wel verder mee kunnen.
groetjes Roeli
donderdag 9 maart 2017 - 16:23
satomi

Satomi

Kijk, dat soort info wil je hebben; @Roeli Je kan ook bij andere buren kijken wat die in de tuin hebben staan en wat er gezond uitziet.
donderdag 9 maart 2017 - 16:26
eileen_posthuma

Eileen_posthuma

@ roelie bedankt voor je reactie hier kan ik idd een hoop mee

grond is hier idd klei, huizen zijn gebouwd in de jaren 70 op oude weilanden, hoe de zon in de zomer is geen idee, vanaf januari tot nu weinig zon gezien in de voortuin, woon in een rijtjes woning met punt dak dus gem hoogte van een woning.

ik woon in Appingedam de kou van de zeelucht hebben we wel de zoute zeelucht stukken minder

mijn buren hebben allemaal een grindbak als voortuin dus weinig te zien wat er wil groeien

gr
donderdag 9 maart 2017 - 20:12
Dunya

Dunya

Bij mij ook in het noorden en kleigrond.
Buxus doet het ook goed. Skimmia en aronskelk heb ik ook. Cypressen en ranonkel.
Winterheide staat mooi en natuurlijk bollen zoals tulpen, narcissen, krokus en blauwe druifjes om al dat groen wat kleur te geven.
Cyclamen in de herfst.
donderdag 9 maart 2017 - 20:36
Tuinprins

Tuinprins

Winterheide op de klei? Dat lijkt mij geen goede combinatie. Heide wil graag zure grond dus geen klei. Kleigrond is kalkrijk en dat is iets wat heide (en rhododendron, azalea en pieris) niet op prijs stellen.

Op de klei doen hortensia's en rozen het goed. Met rozen moet je natuurlijk wel voldoende zon hebben en dat kan in bovenstaand geval een probleem zijn. Wat het ook goed doet op de klei is Astrantia / Zeeuws knoopje en die kunnen ook met halfschaduw toe.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 9 maart 2017 - 21:01
Dunya

Dunya

Mijn moeder heeft het inderdaad nog geprobeerd met rozen en dat is niet gelukt.
Ik heb veel winterheide en die doet het uitstekend. Er zijn dan toch uitzonderingen.
Ook pieris, rhododendron en azalea maar die bloeien waarschijnlijk niet zo uitbundig.
vrijdag 10 maart 2017 - 08:38
Roeli

Roeli

Mijn ervaring is dus dat heide, pieris, rhododendron, azalea het niet goed, zeg maar slecht doen op pure kleigrond. Die heb ik dus in grote potten staan. Buxus kan wel, maar aan de kant van de zeewind wordt hij snel bruin.
vrijdag 10 maart 2017 - 10:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon