menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan je elke kunstmest gebruiken voor bloembakken ?

Ga naar meest recente reactie

Floris35

Floris35

Hallo,

Ik zit met een vraag aangaande kunstmest korrels.
Afgelopen najaar is een deel van de tuin op de schop gegaan en heb ik o.a. de hedra haag helemaal weg gehaald,die begon mijn onderliggende tuinhekken te slopen.
Ik had voor die haag een jaar of wat terug kunstmestkorrels in een paar emmers gekocht,op het label van de emmer staat geschikt voor o.a. gras,heesters en hagen.
Nu de haag,weg is heb ik nog 1 emmer over die nog zo goed als vol is.
(vind t ergens geld verkwisting om die volle emmer weg te mikken)
Nu heb ik op de plek van de haag en het stukje tuin ervoor een vlonder geplaatst met 4 grote zelf gemaakt bloembakken waar in nu verschillende clematis in is gezet.
Mijn vraag is,kan ik die kunstmestkorrels ook in bloembakken gebruiken die ik voorzie van oude potgrond waar al bollen en planten in hebben gegroeid om de grond qua voeding aan te vullen ?
(die grond word dan in nieuwe bloembakken verdeelt en voorzien van nieuwe bollen en planten)
Of is het niet verstandig om die kunstmest korrels nog te gebruiken voor zulke doeleinde ?
Is het verstandig om kunstmest korrels boven op potgrond van bloembakken te strooien en nat te maken om zo de voeding in de bloembak te krijgen,of moet het altijd vermengd worden met grond om geen problemen te krijgen met je planten ?

Alvast bedankt voor de info
vrijdag 3 maart 2017 - 18:17
Floris35

Floris35

Niemand enig idee ?
woensdag 8 maart 2017 - 16:41
Polplastron

Polplastron

In principe kan je elk soort mest gebruiken voor zowat alle doeleinden (met hier en daar wat uitzonderingen).

Je kan deze mest dus perfect gebruiken voor je bloembakken. Houd er wel rekening mee dat kunstmest heel snel zijn voedingsstoffen afgeeft en dat je dus beter niet te veel in een keer geeft. Alleen al om die reden hou ik meer van organische meststoffen voor al wat ik buiten laat groeien.

Je moet de meststoffen niet mengen met de grond, maar let er wel op dat je ze niet meteen tegen de planten of op de bladeren gooit omdat dit verbranding kan veroorzaken.

Groetjes,
Pol
woensdag 8 maart 2017 - 17:27
Floris35

Floris35

Hoi Pol,

Mooi om te lezen dat dit een mogelijkheid is.
Dat het niet ideaal is,dat haad ik om de door jouw opgegeven reden al wel in de gaten.
Mij gaat het er maar om dat ik de nog overgebleven emmer gewoon kan leegmaken en het kan gebruiken voor de bloembakken.
Zodra het op is dan zal ik denk ik permanent overstappen op bv het gebruik van compost,dat maakt de potgrond op den duur op meer vlakken beter dan enkel kunstmest.

Gr Floris
donderdag 9 maart 2017 - 16:04
Polplastron

Polplastron

Mij gaat het er maar om dat ik de nog overgebleven emmer gewoon kan leegmaken en het kan gebruiken voor de bloembakken.


Doe wel rustig aan met die mest hé! Als je iets wil opmaken heb je nogal snel neiging om er te veel van te gebruiken en dat is dus alles behalve gunstig!

Zodra het op is dan zal ik denk ik permanent overstappen op bv het gebruik van compost,dat maakt de potgrond op den duur op meer vlakken beter dan enkel kunstmest.


Compost is geen meststof want het bevat slechts weinig voedingsstoffen. Als je mulcht met compost in de tuin, is dat voor heel wat planten ok, maar als je planten hebt die wat extra voeding nodig hebben, dan zul je toch moeten bemesten met een algemene, organische meststof.

Overigens gebruik ik zelf nooit compost in bloembakken.
donderdag 9 maart 2017 - 16:09
Floris35

Floris35

Ik was niet van plan om gelijk de emmer leeg te gooien,wees nie bang
Wat voor soort andere/nieuwe mest stof zou dan de voorkeur hebben ?
Dat compost weinig helpt om planten extra voeding te geven,dat was me bekend,tenzij je zakken met compost koopt bij het tuincentrum waar men extra's qua voeding heeft toegevoegd aan de compost.
En ik zat in de 1ste instantie te denken om met dat soort spul juist 2 vliegen in 1 klap te slaan,de vraag is,werkt dat ook zo of moet je toch voor alle dingen die je wilt(grond evt verbeteren en voeding geven) 2 dingen apart doen/aanschaffen ?
donderdag 9 maart 2017 - 16:22
Polplastron

Polplastron

Ik heb geen idee of de compost of aanverwante bodemverbeteraars (Vivimus-toestanden) die je in het tuincentrum vindt zoveel meer voedingsstoffen bevatten. De "gewone" compost verdient bij mij nog altijd de voorkeur en liefst het spul dat ik zelf "brouw" zodat ik een beetje weet wat er wel en niet in zit.

Als meststof gebruik ik hier gewoon een organische meststof in korrelvorm "voor bloeiende planten" of "voor bloeiende planten en rozen" of "siertuin", ... van bijvoorbeeld DCM of een andere firma.

Als je gaat kijken naar de NPK-waardes zie je dat die zaken meestal, ongeacht het merk en de productnaam, heel dicht bij elkaar liggen. Meestal is die NPK-waarde iets in de buurt van NPK 6-4-10 + 2 MgO.
donderdag 9 maart 2017 - 16:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon