menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Suggesties dichte en hoge wintergroene struiken

Ga naar meest recente reactie

Nicholas H.

Nicholas H.

Dag iedereen

Dit is mijn eerste bericht, hopelijk kunnen jullie me helpen.

We hebben in onze tuin een stuk van ongeveer negen meter op twee, evenwijdig naast een Bekaert-draad die op de scheiding staat met de buur. Om wat minder inkijk te hebben zoeken we een wintergroene struik die toch wel een meter of twee hoog wordt en het stuk draad zo goed als volledig weet te verstoppen.

Het stukje heeft het grootste deel van de dag zon, maar een grote notelaar die er ten zuid-zuid-oostelijk van staat biedt wel wat schaduw tijdens de middag. Over de grond weet ik niet het fijne, maar op diezelfde plek stonden vroeger sparren, klimop en Seringen.

Het hoeft geen strakke haag te zijn, we zien graag een iets nonchalantere tuin met "rondingen". In onze tuin staan o.a. Magnolia, Otto-Luyken, boerenhydrangea's, Skimmia, Forsythia, blauwe regen, kerspruim en notelaar.

Zelf dachten we aan Rhododendron, op voorwaarde dat die dicht genoeg groeit. En omdat Sering zo lekker ruikt zouden we die misschien ook graag terug introduceren. Maar ik weet niet of je die goed kan combineren. Op een andere plek in de tuin zouden we Viburnum zetten, dus misschien willen we voor dit stukje geen Viburnum.

Maar goed, alle suggesties zijn welkom! Bedankt!
woensdag 22 februari 2017 - 23:22
pplakke

Pplakke

hier staat al jaren een haag van spirea denk arguta .
is een meter 80 a 2m hoog.
die is niet wintergroen maar is wel vrij ondoorzichtig.
lijkt een beetje op heidemat in de winter maar dan in struik vorm.

maar rhododendron is ook een mooie keuze .
donderdag 23 februari 2017 - 05:10
Nicholas H.

Nicholas H.

Dag Pplakke, die heb ik even opgezocht. Wat een mooie struik. We zoeken wel echt iets wintergroen, maar misschien vinden we wel ander plekje voor een Spirea
donderdag 23 februari 2017 - 08:56
jdcoster

Jdcoster

Kijk ook eens bij Eleagnus ebengii en Viburnum Tinus
donderdag 23 februari 2017 - 09:24
Tuinprins

Tuinprins

Bij een Rhododendron moet je bedenken dat de meeste soorten in een tuinsituatie niet zo hard groeien. Je moet dus kiezen voor een soort die redelijk snel groeit (je wilt geen 25 jaar wachten alvorens die de 2 meter heeft bereikt!) en ook kun je het beste een exemplaar neer zetten dat nu al wat formaat heeft. Geschikte soorten zijn o.a. Rhododendron 'Roseum Elegans' en R. ponticum 'Roseum'. Deze groeien redelijk dicht maar de ene plant is de andere niet, verschil zul je altijd blijven houden. Houd er rekening mee dat Rhododendrons zure grond willen dus als je kleigrond hebt dan kun je beter geen rhododendrons aanplanten. Bedenk verder dat rhododendrons niet van natte grond houden anders krijgen ze wortelrot en gaan ze dood.

Andere mogelijkheden: Portugese laurier (Prunus lusitanica) als struikvorm, Photinia fraseri 'Red Robin' (helaas heeft deze bladhoudende Photinia de laatste jaren last van een bladvlekkenziekte en de daarmee gepaard gaande bladval), Camellia of hulst (groeit als jonge plant meestal niet erg snel).

Seringen vind ik zelf niet zo passen bij rhododendrons maar er is geen wet die zegt dat je ze niet bij elkaar mag zetten Bladverliezende azalea's vind ik wel bij rhododendrons passen en veel soorten hebben bloemen die sterk geuren. Bovendien verkleurt het blad in het najaar mooi. Japanse esdoorns passen ook goed bij rhodo's.

De Viburnumfamilie is zeer groot en varieert van lage wintergroene struiken (Viburnum davidii) tot redelijk grote struiken (bijv. Viburnum opulus Roseum). Er zij soorten die bloeien in de winter maar ook die bloeien in de voorzomer. Kortom: de ene Viburnum is de andere niet. Mooi vind ik Viburnum plicatum soorten (o.a. 'Pink Beauty' , 'Shasta' , 'Watanabe').


Gegroet, de tuinprins
donderdag 23 februari 2017 - 09:47
Nicholas H.

Nicholas H.

Heel erg bedankt voor de tips Jdcoster en Tuinprins! Er zitten een paar heel erg mooie bij, het wordt moeilijk kiezen! Ik ga sowieso de grondsamenstelling eens in kaart proberen brengen, dat maakt de keuze misschien iets makkelijker.
donderdag 23 februari 2017 - 20:41
sugar

Sugar

Prunus lusitanica komt direct bij me op. Of Viburnum tinus. Als' t wat geld mag kosten zou je ook nog voor Arbutus unedo kunnen gaan.
vrijdag 24 februari 2017 - 19:46
Nicholas H.

Nicholas H.

Bedankt Sugar!

Eens we gekozen hebben zal ik jullie zeggen wat het geworden is!
zaterdag 25 februari 2017 - 08:13
Nicholas H.

Nicholas H.

Ik vond ook nog Viburnum rhytidophyllum. Die wordt ook groot en vol en groeit relatief snel. De blaadjes lijken wel nogal vaak slap te hangen. Maar misschien wel mooi met daarnaast een andere Viburnum die eerder bloeit of Syringa?

Iemand ervaring met die Viburnum rhytidophyllum?
dinsdag 14 maart 2017 - 23:48
Tuinprins

Tuinprins

Viburnum rhytidophyllum is in de winter een depressieve plant omdat die dan zijn bladeren laat hangen. Is eigen aan de plant en geen teken van droogte of ziekte. Krijgt alleen vruchten bij kruisbestuiving (andere V. rhytidophyllum moet genetisch verschillend zijn).

Er zijn 50 andere Viburnum soorten die mooier zijn dan Viburnum rhytidophyllum ....



Gegroet, de tuinprins
woensdag 15 maart 2017 - 06:08
Nicholas H.

Nicholas H.

Hmm ja een Viburnum tinus is wel mooier. Bedankt voor de reactie!
woensdag 15 maart 2017 - 17:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon