menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

BLOG: Nieuwe bak in de moestuin

Ga naar meest recente reactie

RLNDS.nl

Tekst aangepast

RLNDS.nl

Ik ben het bukken een beetje beu!

Ik ben van plan om een verhoogde plantenbak te gaan maken in mijn moestuin.
De bak langs het tuinpad (groen), die links onder op de foto staat, gaat wijken voor een verhoogd bed.

Ik zou hem graag met geïntegreerd waterreservoir willen makken zodat ik niet om de haverklap moet sproeien en de plantjes in de bak zichzelf kunnen bedruipen.

Inmiddels heb ik al een adresje gevonden voor goedkoop hout. Het op maat zagen is helemaal gratis... en het is nog in de buurt ook!
Kijk, daar wordt 'nen Hollander blij van

Ingrediënten voor mijn bak:
- Steigerplanken
- Een berg schroeven
- Een flinke lap vijverplastic
- Drainageslangen (nog driftig op zoek naar gratis gebruikte slangen!!)
- Vermiculiet M3
- Compost (gratis af te halen bij de gemeente)

Via deze blog wil ik jullie op de hoogte houden wat deze handige Harie(tte) allemaal uitspookt in haar tuintje

Op naar de tekentafel!!

.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 27 januari 2017 - 13:03
RLNDS.nl

Tekst aangepast

RLNDS.nl

vrijdag 27 januari 2017 - 13:04

Nu al keuzestress...

Bij mijn zoektocht naar hout heb ik al keuze stress opgelopen! NU AL !!!
Ik ben nog niet eens van de bank opgestaan en zit nog gewoon met mijn laptop op schoot.

Het dilemma:
Gebruik ik VUREN of DOUGLAS???

De planken Douglas lijken niet zo duur, maar ze zijn een meter korter dan de Vuren planken...

Als ik de bak van Douglas maak heb ik 8 planken nodig en als ik hem van Vuren maak maar 6 planken... Daarbij opgetelt is Vuren natuurlijk een stuk goedkoper.
Op mijn bak kan ik bijna € 40,- besparen door Vurenhout te gebruiken

Maar goed, wat ik hoop te gaan maken is te zien in het volgende filmpje

Op naar de houthandel... misschien kan ik nog wat afdingen


Zaterdag 28 januari 2017 - 15:52

De tekening is gemaakt!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het geheel wordt met RVS schroeven aan elkaar bevestigd. Echt ingewikkeld is dit niet.
Ik denk dat de uitdaging meer zit in het geheel waterpas te krijgen en om de drainagebuizem/slangen te vinden...

Ik heb besloten om vurenhout te gaan gebruiken. Ja, sorry... maar ik ben toch écht een hollander en van die 40 euries kan ik een hoop andere leuke dingen doen

Om de 5 meter ten volste te gebruiken heb ik het volgende zaagschema bedacht

3 planken -> 360 cm + 70 cm + 70 cm = 500 cm
3 planken -> 360 cm + 60 cm + 60 cm = 480 cm
De 6 plankje van 60 cm lang, worden ook nog eens in de lengte door midden gezaagd zodat er 12 plankjes van 60 x 10 cm ontstaan. Deze zullen uiteindelijk rondom de bak komen. 4 op de lange zijde en 2 op de kort zijde.
Nu ik dit zit te typen, realiseer ik mij dat ik die plankjes van 60 cm lang beter ook op 70cm lang had kunnen zagen... Dan was er helemaal geen afval geweest. Maar ja, het zij zo...

Het hout is gezaagd!

[afbeelding verwijderd niet-https]

.
vrijdag 27 januari 2017 - 13:03
RLNDS.nl

Tekst aangepast

RLNDS.nl

zondag 29 januari 2017 - 14:00

De handen uit de mouwen

Uit de nachtdienst en om 13:30 al wakker. Dat is niets voor mij want vanacht moet er weer gewerkt worden! Maar nu ik toch niet kan slapen, kan ik maar beter wat gaan doen.

Dus hup... uit de veren en de tuin in!

Het bed moet eruit.
Het oude bed moet plaats maken voor het nieuwe, verhoogde bed. Ook wil ik het geheel iets verplaatsen zodat er wat meer ruimte tussen het nieuwe bed en zijn buurman komt. Het was afgelopen jaar al erg smal, maar plantjes geven wel mee als je er tussendoor loopt. Datzelfde verwacht ik niet van het verhoogde bed, iets meer ruimte dus!

Om niet alle goede compost en aarde op één berg te gooien heb ik eerst maar eens de bovenste laag verwijdert en elders in de tuin er weer een ander bed mee aangevuld.
Ondanks het straffe windje is het toch zweten geblazen!

[afbeelding verwijderd niet-https]

De bovenste 10 cm is afgegraven en de beplanking eruit. De volgende 10 cm gaat de kippenren in, maar is op dit moment nog behoorlijk hard. Misschien een klusje voor morgen, als het dan droog is.

Nu eerst maar eens eten koken en misschien nog een dutje doen voor ik weer aan het werk moet!
vrijdag 27 januari 2017 - 13:03
RLNDS.nl

Tekst aangepast

RLNDS.nl

zondag 05 februari 2017 - 23:00

Door allerlei andere tuinklusjes en mijn reguliere werk is er nog niet veel van gekomen om de ruimte voor de nieuwe bak uit te graven.

Ik heb een heel klein stukje gedaan en kwam vervolgens twee gele pvc leidingen tegen op nog geen 10cm diep. Grrr... dat heb ik weer!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb de metaaldetector uit het vet gehaald en het lijkt erop dat er geen electriciteits draden in de leidingen zitten. Dus op goed geluk ga ik ze doorzagen en uit de grond halen.

Maar ondanks deze tegenvaller en de `drukte` heb ik wel al een aantal planken in het bielzenzwart gezet. Deze vier planken zullen voor een deel in de grond komen dus dat leek me wel handig.

[afbeelding verwijderd niet-https]


vrijdag, 9 februari 2017 - 07:30

JA!!! Ik heb drainageslang gevonden.

Op een bouwterein lag in een rommelhoekje nog een hele rol !!
Ik vroeg de uitvoerder wat er met de slang zou gaan gebeuren, omdat ze met bouwen al aan de tweede verdieping bezig waren. En de uitvoerder zei: "Als jij dat nou eens meenam, dan hoef ik het niet af te voeren..."
Nou, daar hoef ik niet lang over na te denken! Gooi maar achterin!!

Echt, een komplete rol van 50 m, voor nop!

Hij paste niet helemaal in mijn auto, dus dinsdag mag ik nog eens langs om de andere helft op te halen. NICE!! Ik ben zo blij

[afbeelding verwijderd niet-https]
.
vrijdag 27 januari 2017 - 13:04
RLNDS.nl

Tekst aangepast

RLNDS.nl

zondag 19 februari 2017 - 16:15

Het is heerlijk weer in de tuin. Tijd om de bak in elkaar te gaan schroeven.
Komende week krijg ik plastic geleverd dat lang en breed genoeg zou moeten zijn m de bak aan de binnenzijde te bekleden. Het is alleen nog de vraag of het dik genoeg is én of het bestand is tegen vorst.
Als dat laatste niet het geval blijkt te zijn, heb ik volgend jaar een zware klus op de agenda staan!

Voor dit project heb ik een hele bak RVS schroeven gekocht...
De eerste verdieping zit in elkaar. De tweede en derde verdieping moeten nog geschilderd worden... En dat wordt het klusje voor morgen, als ik van de tandarts terug ben.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb voor de show de drainagebuizen er in gelegd. Er passen er precies 7 naast elkaar.
Omdat deze buizen smaller zijn dan gepland en omdat ik een hele rol plus een aantal reststukken tot mijn beschikking heb, ga ik er nog een tweede laag buizen opleggen. Zo wordt het water reservoir iets groter... Nou ja, ik ga het in ieder geval testen en meten waar ik uitkom.

[afbeelding verwijderd niet-https]

vrijdag 24 februari 2017 - 11:00

De zon schijnt, het regent, het hagelt en de zon schijnt weer.
Mooi weer om al de geschilderde planken aan elkaar te schroeven en ze buiten te zetten.
De plantenbak wordt een feit.
60 cm hoog, 360 cm lang en 70 cm breed!

De onderste laag staat helemaal in het bielzen zwart. De tweede en derde laag zijn aan de buitenkant grijs gebeitst en binnen zijn ze zwart.
Uiteindelijk zal de binnenkant van de bak met plastic bekleed worden zodat het water niet wegloopt (behalve door het overloopje) en de verf niet met de grond in aanraking komt.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu dat de garage weer wat ruimte heeft, kan ik de zijlatjes gaan beitsen en pekken.
De achterzijde gaan in het bielzenzwart en de buitenzijden netjes in de beits, net als bij de bak. Als alles droog is kunnen deze latjes vertikaal tegen de zijkanten van de bak. Zo krijgt het geheel wat meer stevigheid en komt het vast te staan aan de grond.
Dat laatste is waarschijnlijk helemaal niet nodig. Als de bak vol met grond zit, zal hij niet zomaar wegwaaien!

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 januari 2017 - 13:04
RLNDS.nl

RLNDS.nl

gereserveerd
vrijdag 27 januari 2017 - 13:04
RLNDS.nl

RLNDS.nl

gereserveerd
vrijdag 27 januari 2017 - 13:04
LT

LT

Je hebt al mooie bedden gemaakt....Graaf er een geul tussen en je hoeft niet meer zó veel te bukken....
vrijdag 27 januari 2017 - 15:52
jdcoster

Jdcoster

De bakken van deze daktuin zijn gemaakt van Platowood. Dat is ook vurenhout, maar het is verduurzaamd.

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 27 januari 2017 - 18:06
Hilde M.

Hilde M.

mooi initiatief , laat ons ook meegenieten van de resultaten hoor
vrijdag 27 januari 2017 - 18:07
Joukje Smeding

Joukje Smeding

You tube eigen huis en tuin verhoogde border geeft een handige tip over waterafvoer. Duurt nog geen 2 minuten.
zaterdag 28 januari 2017 - 01:12
RLNDS.nl

RLNDS.nl

Die waterafvoer is het probleem niet...maar probeer maar eens wat restjes drainageslang met een diameter can 10 cm of meer te vinden... voor weinig of voor niets...

Heeft iemand nog een metertje of wat rondslingeren?? Je kan het bij mij kwijt
zaterdag 28 januari 2017 - 08:38
Roeli

Roeli

Je zou af en toe eens bij de vuilstort van je gemeente kunnen kijken.
De gekste dingen kan je daar vinden.
zaterdag 28 januari 2017 - 14:06
plume

Plume

Veel succes verder!!!
zaterdag 28 januari 2017 - 18:34
svoffel

Svoffel


Wat fijn deze blog, ben heel nieuwsgierig naar het resultaat!
zondag 29 januari 2017 - 10:53
sjackheijbo16

Tekst aangepast

Sjackheijbo16

ik ga het zelfde doen een bak voor palmen en ik gebruik steen schotten van 1400-750-50 mm de binnen zijde waar de grond tegen aan komt heb ik in gesmeerd met tenco garant soort zwartepek voor bescherming van het hout [heb er geen aandelen in]
wil zo graag beginnen maar denk de grond nog niet in te komen met palen boor ps heb 15 euro per plaat betaald ik heb ooit eens in koude bak gewoon pvcpijp 70mm allemaal gaatjes geboord onder de grond gelegd met de 2 uiteinden boven de grond en daar langs water gegeven werkte voor mij goed sorry zie nu pas dat je het water wil af voeren
zondag 29 januari 2017 - 18:52
RLNDS.nl

RLNDS.nl

Ik zit er zelf ook aan te denken om het hout te behandelen met bielzenzwart oid. De bak wordt aan de binnenzijde bekleed met vijverfolie, dus de aarde komt niet in aanraking met de chemische rotzooi.

Misschien dat ik alleen de binnenkant insmeer en de buitenzijde netjes beits...
Ik weet het nog niet helemaal.

zondag 29 januari 2017 - 21:16
RLNDS.nl

RLNDS.nl

Vraagje...

Hoe diep gaan wortels van planten (bonen, komkommer, radijsjes, worteltjes enz) hun water halen?

De bak die ik aan het maken ben is 60 cm hoog.
Onderin komt een waterreservoir. Dit reservoir kan ik 10 cm of 20 cm maken.
Dat betekend dat bovenop dit reservoir 35 cm of 45 cm grond komt.

Wat is de ideale afstand zodat de wortels niet in het water staan, maar ook niet droog vallen?

Kan iemand mij daarover adviseren?
zondag 26 februari 2017 - 13:00
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

De bak wordt aan de binnenzijde bekleed met vijverfolie, dus de aarde komt niet in aanraking met de chemische rotzooi.


De aarde aan de buitenkant wel hoor, met alle mogelijke milieuschade als gevolg, en die rotzooi zal uiteindelijk ook wel aan de binnenkant geraken.
Ik begrijp niet dat je zulk gif aan je groenten wil, dan kan je ze beter in de winkel gaan kopen.
maandag 27 februari 2017 - 09:07
RLNDS.nl

Tekst aangepast

RLNDS.nl

Ja... zo'n slordige 40 x 40 cm komt in aanraking met de bodem.
Dat zal een heuse milieuramp worden.

Gelukkig zijn alle gebruiksvoorwerpen die we in het daaglijks leven gebruiken niet zo heel erg milieu vervuilend.. (sarcasme opzettelijk gebruikt!)
maandag 27 februari 2017 - 09:36
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Er is ook nog regen die in aanraking komt, maar natuurlijk, door alles te minimaliseren en eigen bijdrage goed te praten zijn we qua milieuvervuiling beland waar we zijn.

Er zijn ongetwijfeld ergere dingen, maar ik vind jouw manier van tuinieren geen voorbeeld.
maandag 27 februari 2017 - 10:08
jdcoster

Jdcoster

Mijn bedenkingen:
1)Ik had de tip gegeven met het platowood dat zonder oppervlaktebehandeling een duurzaamheidsklasse heeft zoals tropische hardhout, maar dat werd genegeerd ... .
2) Ook met deze soort van moestuinbakken zal manueel begieten in droge perioden, zeker als de plantjes nog klein zijn, of pas gezaaid, ook nog nodig zijn en als het geregeld regent zoals bij ons vind ik zo'n grote waterbuffer een beetje overbodig. Dat filmpje komt uit de Verenigde Staten hé? Ik veronderstel, een streek met lange droge perioden.
3) Uit eigen ervaring met de moestuinbakken op dat dak, weet ik dat water afvoeren met slechts een kleine buffering, bij ons volstaat. Wij gebruiken ook het afgevoerde water nadien ook weer voor de beregening.


Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 27 februari 2017 - 11:00
jdcoster

Jdcoster

De bakken van 20 cm diep zijn geschikt voor heel wat soorten groenten, zelfs worteltjes maar te ondiep voor echte wortelgewassen zoals bvb. pastinaken, schorseneren of witlof.
Voor aardappelen, hoewel ook dat behoorlijk lukt, gaan we de bakken nog 10 cm verhogen.

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 27 februari 2017 - 11:11
Patrikc

Patrikc

Veel beter voorbeeld JDC
maandag 27 februari 2017 - 12:29
RLNDS.nl

RLNDS.nl

@ Patrikc; je hoeft ook helemaal geen voorbeeld te nemen aan mijn 'soort' tuinieren.
Als je je er aan stoort, dan is het misschien beter om niet meer naar deze blog te kijken, want het zal (helaas) niet veranderen. Het is, wat het nu is. Je kritiek is gelezen, ik kan er alleen niet zo heel veel mee.

@Jdcoster;
Je tip over het platowood is echt wel binnen gekomen hoor. Ik had er nog nooit van gehoord, ben het gaan opzoeken en heb er vervolgens over zitten lezen. Maar helaas past het niet binnen mijn budget (tenzij iemand mij wil sponsoren?). Jammer dat je conclusie trekt dat je tip genegeerd wordt.
Wie weet, als de toekomst het toelaat, dat de overige bakken in mijn tuin vervangen zullen worden met bakken gemaakt van platowood.
En ja,ik weet dat ook deze bak bewaterd moet worden...

En dan nu terug naar de vraag...
Wat is de ideale afstand zodat de wortels niet in het water staan, maar ook niet droog vallen?
maandag 27 februari 2017 - 14:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon