menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoge haag

Ga naar meest recente reactie

Bosklapper

Bosklapper

Hallo

Achteraan in onze tuin staan er appartementen en recent hebben ze de grote sparren die er stonden weggehaald. Om de inkijk in onze tuin en woonkamer te verminderen, willen we graag een groene afscherming zetten. We zijn op zoek naar planten die een soort hoog scherm kunnen vormen, we hebben een redelijk grote tuin...

Dus we zoeken iets dat wintergroen is, snel groeit en minstens 6m hoog wordt... Iemand suggesties?

We hadden zelf al eens gezocht en kwamen op Portugese laurier uit. Zou dat iets zijn?

Alvast bedankt
donderdag 26 januari 2017 - 17:48
sugar

Sugar

Een alternatief : Phyllostachys aureosulcata

Dit is een woekerende bamboe, maar wanneer je die correct aanplant vormt dat geen probleem. De plant wordt 6 m hoog en is wintergroen . Vraagt ook niet veel onderhoud.

donderdag 26 januari 2017 - 19:02
Henk-Willem

Henk-Willem

Laurierkers, mooi wintergroen en beresterk, kan 6 meter halen maar groeit alleen niet zo heel snel. Of anders Leylandii coniferen, groeien zeer dicht en snel tot grote hoogte maar niet iedereen heeft hier goede ervaringen mee (ziektegevoelig).
donderdag 26 januari 2017 - 20:33
satomi

Satomi

en minstens 6m hoog wordt
....Dan zal je ook iets moeten nemen dat je niet hoeft te snoeien, want op 6 meter hoogte wordt dat zonder werklift geen makkelijk klusje.
Met bamboe heb je daar idd. weinig last van. Buiten de Phyllostachys aureosulcata zijn er ook andere wintergroen bamboesoorten ter verkrijgen: http://www.kimmei.com/bestekeuze.html
vrijdag 27 januari 2017 - 12:16
pplakke

Pplakke

als je zo hoog niet wil snoeien is bamboe een goede keuze inderdaad.
ik heb phyllostachys bissetii en is mooi dicht is hier een 4 tal meter hoog.
na de groei van nieuwe scheuten moet je die gene die scheef hangen wegknippen.
maar het voordeel met die dunne stengels.
is dat je die makkelijk in van die goedkope dhz. hakselaartjes krijgt .
ook moet je bij de de rand van de hdpe wortelbarriere zien dat hij niet ontsnapt.

als ik een nadeel zou kunnen zeggen is dat vooral als het nat is of zeker als het sneeuwt.
dan ligt de bissetii plat op de grond weet niet of de aureosulcata dat ook zo heeft.
maar naar de buren toe zou dit misschien een beetje onhandig zijn .


Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 28 januari 2017 - 05:27
Bosklapper

Bosklapper

Bedankt al voor jullie antwoorden.

Phyllostachys aureosulcata (of bissetii ook wellicht) is inderdaad een goed scherm en weinig onderhoud. We hebben dat al staan links aan de achterkant (voor de inkijk van dezelfde appartementen). We denken dat het een beetje teveel van het goede gaat zijn als we dat rechts ook zetten ... en we zien er ook een beetje tegenop om die hdpe-folie weer in te graven...
Los daarvan vind ik het wel heel mooi en zou het zeker aan anderen aanraden...
Denk dat we het toch op laurier gaan houden.

Ik had ook nog CARPINUS BETULUS'LUCAS', soort haagbeuk, op internet gevonden, die als het ware tussen boom en haag zijn. Onderste 2m staat er toch een muur, dus we hebben vooral een 'scherm' nodig tussen 2 en 6m, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vrees alleen dat dit maar traag groeit...
zaterdag 28 januari 2017 - 15:28
sugar

Sugar

Denk eens na hoe je die haagbeuk tot op 6 m hoog gaat snoeien. Niet simpel volgens mij;
zaterdag 28 januari 2017 - 18:16
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

neem dat een telescopische heggenschaar 2m 50 haalt + 1m50 van jezelf.
dan zit je nog maar aan 4m met een trapladder erbij geraak je aan 6 meter.
maar als je tussen die muur en de haag in aarde op een trapladder.
moet gaan staan met een stok van 2m 50 lijkt me gevaarlijk.

die CARPINUS BETULUS'LUCAS weet niet hoe snel die groeit.
is wel een goede denkrichting word enkel te hoog niet echt te breed denk ik.
er zijn nog van die smalle soorten als de Sorbus aucuparia 'Fastigiata' en Koelreuteria paniculata 'Fastigiata' .
die sorbus zou maximum 7m halen lees ik hier zit niet zo ver van de 6m die je zoekt.
http://www.tuinadvies.be/plantengids/10115/sorbus-aucuparia-fastigiata
zaterdag 28 januari 2017 - 20:23
sugar

Sugar

Carpinus betulus is een haagbeuk die iets beter blad houdt in de winter, maar ik ben niet zeker of die echt helemaal 'dicht' gaat zijn in de winter
Als je dan toch geen bamboe wil, zijn ook deze uzuilbomen te overwegen
- Taxus bacatus fastigiata (groeit wel redelijk traag)
- Quercus robur 'Fastigiata' Koster (die houdt zijn blad erg goed in de winter, vorm een dichte haag
zondag 29 januari 2017 - 09:41
Tuinprins

Tuinprins

Oudere exemplaren van Quercus robur Fastigiata Koster houden het blad in de winter ook maar matig vast.

Carpinus betulus Lucas kan toch redelijk breed worden als die niet jaarlijks wordt gesnoeid. De exemplaren die je hiervan op internet ziet zijn bijna altijd in vorm gesnoeid waardoor het lijkt of hun natuurlijke groeiwijze smal zuilvormig is. 'Lucas' mag dan minder breed worden dan de gewone Carpinus betulus en de vorm 'Frans Fontaine' maar echt smal zou ik het niet willen noemen.

Als je Carpinus betulus in schermvorm kiest ('haag op poten') dan zit je met:
1. de hoogte (duurt een aantal jaren voordat die 6 meter hoog is)
2. het latere snoeiwerk (zonder snoei verliest die zijn schermvorm en snoeien op 5--6 meter hoogte is, zoals hierboven al gezegd, niet gemakkelijk).

Hoe groot is die plek waar die bomen/struiken moeten komen te staan eigenlijk? Als het een flink stuk is dan zou ik een mix van redelijk snel groeiende bladverliezende en groenblijvende bomen en struiken zetten. Als je bladverliezende bomen en struiken redelijk dicht plant vormt het geheel van de takken ook een soort scherm wat in de winter toch ook privacy biedt. Maar dan moet je wel een flinke plek daarmee kunnen aanplanten.


Gegroet, de tuinprins

zondag 29 januari 2017 - 13:16
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Naast de hierboven genoemde oplossingen kan je ook overwegen om wat dichter bij het huis te werken met leibomen. Doordat je ze dichterbij je huis plaatst heb je ook minder zicht op achterliggende gedeeltes. Bij leibomen heb je de kans om ze op de gewenste hoogte te laten leiden door de boomkweker die ze levert.

Daarnaast kan je dan weer wat verder weg een groene haag van een meter of 2 hoogte plaatsen die de inkijk in en vanuit het huis nog meer verminderd. Zo'n afscheiding hoeft niet per se op de tuingrens te staan. Dit alles is natuurlijk wel afhankelijk van de ruimte die je nog beschikbaar hebt.
dinsdag 31 januari 2017 - 13:45
sugar

Sugar

Tuinprins, die eik staat hier in de straat aangeplant, ongeveer 10 m hoog. Ze hangen nog vol blad. Maar zelfs wanneer het blad afvalt, blijven de planten redelijk ondoorzichtig door de vele fijne takjes die allemaal verticaal naast mekaar groeien, het is niet perfect, maar beter dan de andere oplossingen (buiten de bamboe)
dinsdag 31 januari 2017 - 18:47
Tuinprins

Tuinprins

Sugar, deze eiken staan hier langs de inrit. Foto van vandaag, 1 februari 2017. Mijn beukenhaag houdt zijn blad een stuk beter vast dan die zuileiken.
woensdag 1 februari 2017 - 20:38
Tuinprins

Tuinprins

Foto vergeten
woensdag 1 februari 2017 - 20:40
Tuinprins
woensdag 1 februari 2017 - 20:41
sugar

Sugar

Hier staan ze nog volop in blad.
woensdag 1 februari 2017 - 22:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon