menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer fijne laag compost over het gazon strooien

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Gewoonlijk in de herfst zegt men, maar mag het ook in voorjaar en in de zomer?

Hoeveel keer per jaar mag je dat herhalen? Hoe lang moet je wachten tussen twee compostlagen om een nieuwe aan te brengen?

Mag het ook op jong (0-1 jaar oud) gazon?

maandag 23 januari 2017 - 21:08
jdcoster

Jdcoster

Ik doe dat rond half of eind maart wanneer de groei weer aanvangt en pas nadat ik het eerst heb bemest. Na twee à drie weken is het gras er helemaal door gegroeid en vind je er niets meer van terug. Gebruik fijn gezeefde compost, anders heb je nadien teveel harkwerk.
Je wacht best ook op droog weer opdat het geen plakboeltje wordt als je er over loopt.
Eén keer volstaat en ook op gras van 1 jaar oud moet dat gaan.
Onderschat het belang van bemesten vooral ook niet. Compost is een bodemverbeteraar die voor humus zorgt in de bovenlaag en voor een zachte grasmat maar mist nog wat dat krachtige dat ervoor zorgt dat je het ganse jaar kunt blijven maaien.
maandag 23 januari 2017 - 21:25
jdcoster

Jdcoster

Pas gestrooide grasmat op 15 maart

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 januari 2017 - 21:30
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Na twee à drie weken is het gras er helemaal door gegroeid en vind je er niets meer van terug.


Betekent dit dat je elke maand compost mag strooien over het gazon, het hele jaar lang?

Door compost aan te voeren probeer ik het gazon weerbaar te maken tegen droogte, want daar heeft het in de zomer last van (veel zon + lichte grond + veel belopen). Maar met een eenmalig laagje van 2-3cm zal het niet volstaan (zoveel heb ik al verwerkt voor het zaaien).




maandag 23 januari 2017 - 21:34
jdcoster

Jdcoster

Dezelfde plaats op 14 april, een maand later ...

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 23 januari 2017 - 21:36
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Wat voor het zaaien mis ging ( te weinig compost), kunt u nu niet zomaar in een twee drie goed maken. Het wordt een geduldwerkje. Dat laagje compost verdwijnt ook niet zomaar helemaal. Er blijft wat achter tussen de grassprieten en de aardwormen trekken er een deel in de bodem.
Je kunt nog wel een tweede laagje erop spreiden misschien, maar het ontsiert telkens voor een tijdje de grasmat en het gras moet er ook niet onder bedolven worden. Het moet de tijd hebben om een dichte zode te vormen in die verrijkte bodemlaag.
Geduld dus.
maandag 23 januari 2017 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon