menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zandgrond verbeteren, leem gezocht, maar waar?

Ga naar meest recente reactie

Greenchitect

Greenchitect

2 Maanden alweer bezig in mijn allereerste tuin. (pas verhuisd) Ik ga compost vermengen deze maand met mijn zandgrond. (Ik kan gratis championmest met compost krijgen) Daarna mulch als top laag. Maar ik wil de structuur van de zandgrond nog meer beïnvloeden. Ik wil graag leem mengen met mijn zandgrond.

Ondertussen al gezocht maar google laat niet echt duidelijk zien waar ik leem grond kan krijgen / kopen. Weet iemand tips in de buurt van Eindhoven hoe ik aan leem zou kunnen komen?

Alvast bedankt!

P.S. Of misschien iets als klei poeder toevoegen? (ik had zoiets gelezen alles ik weet niet precies wat het is of hoe je eraan komt). Of misschien een heel andere methode of proces met een bepaalde materialen? Alle tips zijn welkom!)
donderdag 8 december 2016 - 20:43
Paronoto

Paronoto

Eindhoven....da's echte te ver ...spijtig want hier is 't allemaal leemgrond en zoekt men al eens wat zand......'t Is slecht verdeeld hé.....
donderdag 8 december 2016 - 21:50
Paronoto

Paronoto

Composthoop achteraan in den hof

donderdag 8 december 2016 - 22:29
Greenchitect

Greenchitect

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb maar een kleine tuin, geen composthoop wel een compostvat. Deze staat net langs de tuin (10 cm afstand) op tegels.
vrijdag 9 december 2016 - 00:55
Polplastron

Polplastron

Het lijkt me weinig zinvol om leem te gaan vermengen in de zandgrond; die leem zal vrij snel gaan uitspoelen en dan heb je heel wat werk voor niks gedaan. In het verleden heb ook ik hier wel eens geëxperimenteerd met o.a. bentoniet, maar in volle grond merkte ik hier geen direct positief resultaat van. Met compost daarentegen kom je heel wat verder.
De werkwijze is eenvoudig: meng bij aanleg eventueel een goede hoeveelheid compost onder in je grond, maar nog belangrijker: voeg jaarlijks een mulchlaag compost toe. Die mulchlaag hoef je niet onder te werken, dan doen de nuttige organismen in je tuin zelf wel. Dit gaat veel meer "opbrengen" dan leem, bentoniet of iets anders toe te voegen in de hoop de eigenschappen van je bodem te veranderen.

Je kan perfect tuinieren op zandgrond; hier groeien en bloeien een kleine rozenverzameling, tuingeraniums, een massa varens, Helleborus in allerlei vormen, soorten en variëteiten, ... allemaal perfect op die, door zovelen zo vaak (ten onrechte) vervloekte en verguisde, zandgrond.

Zandgrond heeft immers ook voordelen (Ja! Voordelen!); het watert immers goed af en daardoor zijn heel wat planten die kantje-boordje-winterhard zijn heel geschikt om in zandgrond te telen. Wat in kleigrond vaak 's winters verpieterd, haalt het zonder enige moeite doorheen de winter in zandgrond.
Ook heel wat bollen en knollen zijn best gelukkig op zandgrond; mensen die op klei tuinieren hebben vaak moeite met de afwatering waardoor de bollen en knollen gaan rotten, in zandgrond heb je zelden of nooit dat probleem (tenzij je op echt drassige of natte grond zit).

Groeten,

Pol
vrijdag 9 december 2016 - 15:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon