menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ONDERHOUD VAN WEIDEGROND

Ga naar meest recente reactie

ANNA

ANNA

Ik beschik over 40 are weidegrond rond mijn woonst waarop nu een 4-tal schapen grazen.
Elk jaar opnieuw betekent dit een gevecht tegen netels en distels alsook het hoog opgeschoten gras.
Deze week heb ik alles laten maaien, blijkt nu dat het hooi niet goed is - ondanks schapen er wel van eten - en hooibalen maken een dure grap wordt. Heeft iemand advies hoe ik die weides op de meest natuurvriendelijke manier kan onderhouden, mijn zeis volstaat helaas niet.
zaterdag 1 juli 2006 - 13:07
lisa

Lisa

anna ,michien is een boer in de omgeving zo vriendelijk om u te helpen ?vraagen kost niets
grts,lisa
zaterdag 1 juli 2006 - 21:17
Catgarden

Catgarden

Misschien kun je een advertentie zetten in een lokaal krantje om te vragen of iemand gratis (of tegen kleine vergoeding) komt maaien en dan het hooi meeneemt voor zijn beesten.
Niet iedereen is zo kieskeurig over de kwaliteit van het hooi hé...
zaterdag 1 juli 2006 - 23:06
sugar

Sugar

Pas op dat die boer je niet betaalt... voor je het weet heeft hij één of ander recht op die grond en zit je daar voor jaren aan vast

sugar
maandag 3 juli 2006 - 23:11
Catgarden

Catgarden

Het moet daarom geen landbouwer zijn hé, er zijn ook particulieren met een klein tractorke.
Mijn neef heeft ook zijn eigen tratorke om zijn weides te maaien en voeder voor zijn paarden in de weides te brengen enz. En hij gaat ook ergens bij een buur gaan maaien om het hooi te gebruiken voor zijn paarden in de winter.
Misschien vind je wel zo iemand via een lokaal krantje, een particulier met een tractor die extra hooi kan gebruiken.
dinsdag 4 juli 2006 - 10:16
Adrienne

Adrienne

Welja, dat klopt als wij grond in pacht hebben, moet men 1 jaar op voorhand verwittigen dat deze niet beschikbaar blijft.
De gewassen moeten er toch kunnen afgehaald worden hé.
Wat betreft 40 are, tja daar kan een echte boer niet echt mee verder.
Alle landbouwmachines zijn tegenwoordig serieus van afmeting en moeten ook hun werk kunnen doen.
Je kan wel eens horen bij een loonwerker, die hebben verschillende afmetingen en weten dikwijls nog wel iemand die je hooi wil overnemen.
Vele werken voor ons boeren maar ook particulier.

gtjs adrienne
donderdag 6 juli 2006 - 15:06
Leentje

Leentje

Wij hebben zo ook een wei, waarop ook iemand zijn schapen zette. Wij vonden dit leuk.
Maar... Inderdaad bleek dat de schapen de biezen (wij hebben een heel natte wei-broek) en distels en dergelijke niet opaten en na verloop van tijd kreeg dit serieus de overhand.

Dan zijn wij zelf de wei gaan afrijden met een zitmaaier. Een stuk afgemaakt voor kippen en een redelijk stuk omgegraven voor groentehof. Een hazelnoothaag op aangeplant enz.
Onze wei ligt er nu mooi bij.

Iemand heeft mij gezegd als ik nu nog regematig de wei zou bekalken, er veel minder biezen en netels en zo zouden groeien, waardoor als je wilt hooien, het hooi waarschijlijk ook van betere kwaliteit wordt?!

Groetjes,
leen
zondag 9 juli 2006 - 01:19
sugar

Sugar

Ik beschik over 40 are weidegrond rond mijn woonst waarop nu een 4-tal schapen grazen.
Elk jaar opnieuw betekent dit een gevecht tegen netels en distels alsook het hoog opgeschoten gras.
Deze week heb ik alles laten maaien, blijkt nu dat het hooi niet goed is - ondanks schapen er wel van eten - en hooibalen maken een dure grap wordt. Heeft iemand advies hoe ik die weides op de meest natuurvriendelijke manier kan onderhouden, mijn zeis volstaat helaas niet.


Ik weet niet of je die schapen wil houden. Het meeste plezier ga je van die weide krijgen door alle bemesting stop te zetten, en te 'hooien' in juli. Naarmate de grond schraler wordt, gaan er steeds meer leuke bloemen en planten te voorschijn komen

sugar
dinsdag 11 juli 2006 - 20:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon