menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoud en voorkomen plagen/ziektes gazon

Ga naar meest recente reactie

JO88

JO88

Beste,

Ik heb enkele vraagjes ivm het onderhoud van een gazon en het vermijden van plagen/ziektes/schimmels
Even mijn situatie schetsen;

Wij hebben een 3-tal jaar geleden een huis gekocht, hierop stonden achter het huis een aantal "stallingen" of typisch vlaamse koterijen Na het verbouwen van het huis ben ik dan vorige zomer begonnen met buiten al wat orde op zaken te stellen.
De meeste gebouwen buiten hebben we afgebroken, wat borduurtjes geplaatst en hierop een gazon aangelegd, zodat onze kleine meid al wat buiten kon ravotten. In totaal hebben we zo'n 200m² gazon waarvan vroeger ik schat 120-150m² bebouwd was. Deze grond was dan volgens mij ook volledig "dood", er zaten bv geen regenwormen in en lag uiteraard heel hard.
Vervolgens hebben we 11m³ compost opgevoerd alles ingefreesd en voorbereid om daarna grasmatten te plaatsen. Het voorbije jaar ging dit behoorlijk goed tot mei/juni dit jaar.
Ik merk dat mijn gazon het sinds mei minder goed doet, vandaar dat ik met enkele vragen zit;

1) Bemesting: Ik veronderstel dat bij de aanleg van de gazon, deze een groot deel geteerd heeft op de voedingsstoffen uit de compost. Ondertussen is deze uitgewerkt denk ik en heb ik dit jaar reeds 2 maal organische meststoffen uitgestrooid met de strooiwagen. Wat zijn nu eigenlijk de ideale periodes om dit eigenlijk te doen en welke meststoffen gebruik je het best (en met welke frequentie) ? In de winkel vind je algauw 8-10 verschillende soorten.

2) Bodemstructuur: Zoals ik bij de inleiding zei, was het gazon voordien reeds jaren verhard. Het infrezen van de compost was zeker een must maar ik merk dat na een jaar de grond er weer been hard bij ligt. Kan ik dit verbeteren zonder het gazon opnieuw te moeten aanleggen ? Ik lees veel over compost uitstrooien op een bestaande gazon; wat is de beste werkwijze (verticuteren en dan uitstrooien,...) en wat is de beste periode om dit te doen ?
Ik veronderstel dat ik afgehaalde groencompost best zeef alvorens uit te strooien ?
Verder merk ik ook dat door het huidige droge weer mijn gazon langs de boordstenen volledig rost wordt:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Ik probeer nogtans tijdig te wateren en zeker langs de zijkanten maar dit heeft blijkbaar niet veel geholpen. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn ?

3) Rooddraadschimmel: In de natte maanden mei en juni van dit jaar, had ik vaak last van rooddraadschimmel. De typische rode grassprietjes kreeg ik maar moeilijk weg door het bemesten. Tijdens het bemesten heb ik met van die beluchtingsschoenen rond gelopen omdat ik gelezen had dit door vooral komt door het zuurstof gebrek aan de wortels van het gras, klopt dit ? Kan ik hier preventief iets aan doen zodat ik het volgend jaar kan vermijden ipv genezen ?

4) Engerlingen: Vrees ik altans; eerst wat foto's:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
Vandaag merkte ik bij het afrijden van het gras dat er tussen het grasmaaisel "verdroogde" wormen zaten zoals op de 1ste foto te zien is; is dit een engerling ? De roste plekken in het gazon worden ook steeds groter ook al probeer ik bij langdurige droogte af en toe eens te beregenen. Ik las dat aaltjes hier het best tegen werken, maar kan ik dit nu nog toepassen of moet ik wachten tot het voorjaar ?

5) Verticuteren: Sommigen doen het precies jaarlijks anderen nooit, wat is jullie mening hierover ? Mijn vader heeft zo een machine staan waar je messen kan opsteken maar ook een stang met ijzerdraden op om het gazon uit te kammen. Iemand ervaring mee ?

Alvast bedankt voor de reacties
donderdag 22 september 2016 - 20:52
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Rond het terras reikt de stampbeton steeds wat verder om het wegzakken van de tegels of de boordstenen te vermijden. Daar heeft het gras minder grond en droogt het sneller uit. Dat komt deze winter weer goed.
De foto van dat insect is niet duidelijk maar het is zeker geen engerling.
We hebben droge en hete perioden gehad deze zomer, de vlekken kunnen ook aan de droogte liggen.
Gezeefde compost is iets voor maart volgend jaar. Om nu nog te bemesten is het ook al erg laat. Hou dat ook voor maart en koop een goede samengestelde meststof voor gazons.
Persoonlijk vind ik dat verticuteren meer kwaad dan goed doet maar daarover verschillen de meningen grondig.
Zou het kunnen dat de messen van de grasmaaier niet meer vlijmscherp zijn en het gras wat uitrafelen? Werden ze onlangs nog geslepen?
donderdag 22 september 2016 - 21:35
corrielat

Corrielat

Zo ziet mijn gazon er ook uit,dus ga ik deze topic volgen.
vrijdag 23 september 2016 - 09:13
deHaan

DeHaan

Wat voor grond heb je?
Hoe diep was je grondbewerking?
vrijdag 23 september 2016 - 09:28
Liselore

Tekst aangepast

Liselore

Ik steek waarschijnlijk mijn nek uit door hieronder te vertellen hoe ik mijn gazon onderhoud. Maar ik ben niet bang voor opbouwende kritiek dus verwacht er dan ook wel

Bij ons is de grond pH neutraal, maar door de (zure) regen blijft kalken een must...

Kalken : Best na laatste maaibeurt in ’t najaar na het verticuteren, en nog eens in februari , bvb Fertigreen korrelkalk met 15 % MgO (Aveve) Magnesium is van belang.
Anti-mos : Eind februari/begin maart (Product : Moscide)
Verticuteren : Best in het najaar bij laatste maaibeurt.
Indien in het voorjaar : eind maart/begin april bij droog weer, en eerste keer maaien (maar dan moet je eerst het eventueel aanwezige mos kapotgespoten hebben of je zaait het volledig uit).
Gemulcht gazon (d.i. als je het gras maait en het maaisel laat liggen) toch best 2 keer per jaar verticuteren (verluchten) omdat het mulch uiteindelijk toch een verstikkende werking geeft in de bodem.
Bemesten : Nooit bij zonnig weer! Liefst pas 6-8 w na het kalken voor optimale werking. Korrels moeten een paar weken tijd hebben om op te lossen met de regen voor er weer gemaaid wordt… Met traagwerkend stikstofrijk spul, bvb “Nitrogen” van Entec groene korrels 14-7-17 +2+22 (Aveve)

Dus alles op een rijtje : In februari kalken…eind febr./begin maart mos kapotspuiten…eind maart/begin april bij droog weer eerste keer maaien en verticuteren…..dan wachten op regen om te bemesten. Bemesten mag nog eens begin augustus. Verticuteren gebeurt het allerbest, zeker als je het maar 1 keer per jaar doet, in het najaar, bij de laatste maaibeurt, dan ook kalken.
In de zomer ga je ’s avonds regelmatig rond met de spuitbus met verdunde onkruidverdelger (Bofix Aveve of Dicotex Edialux) om selectief in het gazon klaver, paardenbloem,… te bestrijden (midden tussen 2 maaibeurten in).
Over dit laatste ga ik wat over mijn kop krijgen, bibberbibber...
vrijdag 23 september 2016 - 10:31
Dunya

Dunya

Als je gazonmest gebruikt met anti mos moet je al niet meer sproeien voor mos.
Zo heb ik toch het mos probleem opgelost waar het gazon onder de bomen ligt.
vrijdag 23 september 2016 - 14:19
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

het heeft deze maand nog maar 15 liter geregend volgens het kmi.
dan moet je niet verder zoeken dan droogte.
misschien is er vroeger ook met opzet opvulgrond gebruikt die weinig vocht vasthoud.
omdat de koterij dan geen vloer nodig heeft en dat is een pak goedkoper.

en als de compost nog niet rijp was wat meestal zo is als je hem koopt.
houd die ook nog niet veel vocht vast.

er zijn soorten als rietzwenkgras (Festuca arundinacea) die dieper wortelen (tot 1m diep).
engels raaigras wortelt maar 25 cm diep .
op die manier win je dus 80 cm aan diepte en daar is het vanzelf een pak langer vochtig.

vrijdag 23 september 2016 - 15:23
deHaan

Tekst aangepast

DeHaan

Moet de grond niet te hard zijn, wat ik eigenlijk denk.
Ik vermoed dat de grondbewerking niet diep genoeg geweest is en ik vermoed dat het kleigrond is.
Dus als er antwoorden zijn op mijn eerder vragen, weten we wat meer.
vrijdag 23 september 2016 - 18:22
JO88

JO88

Hoi,

Bedankt voor de reacties;

De messen van de maaier zijn dit jaar nog geslepen, zal deze zeker in de winter nog eens opnieuw slijpen maar denk niet dat ze echt bot zijn. Het gras is redelijk mooi gemaaid vind ik persoonlijk en de gras uiteindes zijn niet echt "gerafeld" wat je meestal wel hebt als je mes bot is denk ik.

We wonen in Lokeren - Oostvlaanderen; Zandgrond dus We hebben eerst de 11m³ compost volledig verdeeld, vervolgens zijn we hier met een kleine tractor + frees over geweest. Ik schat dat dit toch wel 25-30cm diep freest ? Daarna nog eens met de rotoreg overgeweest.

Mos heb ik voorlopig geen last van, de gazon is naar het zuiden gericht dus heb weinig plaatsen die geen zonlicht zien. Maar misschien moet ik toch maar eens een bodemstaal binnen doen om te weten hoe het eigenlijk gesteld is met de grond en wat ik het beste bijstrooi.

Ik denk dat ik voor de winter het gras nog eens zal uitkammen en dan in maart wat compost ga opstrooien. Het onkruid trek/snij ik er manueel uit voorlopig . Ik zal morgen bij daglicht ook nog eens een scherpere foto van die verdroogde insecten proberen nemen.
vrijdag 23 september 2016 - 20:19
pplakke

Pplakke

dit is de eerste droogte dat die grasmatten meemaken .
nu heb je nog geen mos.
maar binnenkort als het gras trager gaat groeien.
en er veel kale dode plekken zijn zo als nu op de foto .
zal er plek genoeg zijn om mos te vormen .

zandgrond slaat niet snel vast dus dat kan het niet zijn
vocht vasthouden is wel een probleem zelfs met veel compost onder.
dan blijven er denk ik maar 2 opties over.
1 als er langdurige droogte is sproeien met water.
maar kunnen we spreken over langdurige droogte na een maand ?
2 dat diepwortelend gras dat ik in de vorige post zette .
vrijdag 23 september 2016 - 21:12
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie de toestand van dit gazon toch hoofdzakelijk als een gevolg van de droogte / gebrek aan water. Zet er eens een sproeier op en laat die een uur (of meer) aan.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 september 2016 - 08:16
Liselore

Liselore

Voor het sproeien zou ik een putboring durven aanraden. Gratis water (electriciteit voor het oppompen niet meegerekend), rendeert na enkele drogere zomers...En je weet waarschijnlijk ook : beter 1 x veel sproeien dan meerdere malen een beetje, dit bevordert de diepere inworteling van de plantjes in het algemeen.
zaterdag 24 september 2016 - 10:59
pplakke

Pplakke

het water is dan wel gratis maar de put boren kost wel een pak.
soms word er ook ondiep geboord door hobby boorders kost minder.
maar dan zit je vaak met van dat roest water .

ook moet je rekening houden met waar loopt het water heen .
want stel dat je het een nacht laat spuiten en er staat een plas voor de buren hun terras.
ok in de zomer zal dat normaal snel wegtrekken .
maar als je dit wil vermijden moet je dus ook al aan geultjes gaan denken.
en dan word het een heel werkje.

zaterdag 24 september 2016 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon