menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies kleine border

flies

Flies

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik zou graag advies willen. Ik woon nog niet zo lang in dit huis. De achtertuin is niet verschrikkelijk achtergelaten door de vorige bewoners, maar gezien mijn nieuwe interesse in tuinieren zou ik er graag iets leukers van maken. Ik ben nu een borderplan aan het maken.

Bijgevoegd een soort van plattegrond van de tuin. Onderaan rechts op de plattegrond staat een boom, deze geeft niet bizar veel schaduw, behalve voor de planten daaronder (gezien op de plattegrond). Hier staan nu kruidenplanten. Rozemarijn, oregano en bieslook doen het hier heel aardig. De ovaal daarboven is een pieris japonica "Little Heath", die stond er al en lijkt me prima om te houden.

Er staan nu ook andere planten in, maar ik wil zoveel mogelijk opnieuw beginnen. Ik wil graag zoveel mogelijk maanden van het jaar plezier hebben. Helaas is er niet erg veel ruimte met een 50 tot 70 cm diepe border...
Ik dacht aan een combinatie van de volgende planten:
- Langbloeiende ooievaarsbek
- Schoenlappersplant (deze hebben wij al op een andere plek en kan ik vermeerderen, als ik het goed begrijp ook goed te doen vlak bij een struik dus bij de pieris japonica, blijft bovendien wintergroen)
- Vrouwenmantel (prachtig vind ik die)
- Vingerhoedskruid, vanwege de lange bloemstengels, deze hebben wij ook al en heeft goed gebloeid dit jaar, heeft zich denk ik ook uitgezaaid.
- Bloembollen tussendoor voor iets in het voorjaar.

De tuin staat op het op het zuiden en de border ontvangt dus flink veel zon. We hebben een droge, vrij arme zandgrond, maar ik ben wel van plan de grond te verrijken met compost.

Ik ben vooral nog op zoek naar een wat hogere plant of (half) heester voor in het hoekje helemaal rechts achterin tegen de schuurmuur aan. Ik heb nu vooral lagere planten in het plan en iets hogers achterin lijkt me mooi. Omdat dit dichtbij de muur is, is hier natuurlijk langer schaduw. Iemand tips?

Ander advies is ook welkom. Ik heb me redelijk ingelezen maar als ik grote fouten dreig te maken wil ik dat graag weten.
Ik zou er zo graag veel meer in willen maar ik vrees dat ik moet kiezen! Hopelijk wil ik niet nog steeds te veel.

Groetjes

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 31 augustus 2016 - 12:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon