menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voortuin aanleggen

Ga naar meest recente reactie

Smurffie

Smurffie

Ha tuinvrienden,

Volgend jaar willen wij een nieuwe voortuin aanleggen en hoewel ik eerder altijd zei; Asfalteren de boel zodat je er geen werk aan hebt, vind ik het sinds dat ik aan het experimenteren ben geslagen in de achtertuin toch wel ontzettend leuk om te doen. En het resultaat als je er aandacht aan besteedt kan zo mooi zijn!
De meeste voortuinen in de buurt bij ons zijn verwaarloosd of strak modern (lees; grijze bestrating met twee of vier bakken/borders van dezelfde kleur met blauw gras of Annabellen/Hortensia's.) Kan heel mooi zijn natuurlijk maar ik ben niet van het recht toe recht aan.
Onze voortuin is ongeveer 6m breed, 5m diep. (rijtjeshuis/tussenwoning) De voortuin is op het westen ongeveer dus de zon komt in de zomer om een uur of 14:00 over het dak de voortuin in.
Wie heeft er hier een paar goede ideeën, tips of mening over? Ik ben een beginner qua tuinieren, geen enkele ervaring maar wie niet waagt....
Eén ding...ik wil geen taxus, buxus of iets in die geest...
Verder alle tips, tricks en ideeën van harte welkom, ook in combi met bestrating/pad naar de voordeur
zondag 24 juli 2016 - 17:05
jdcoster

Jdcoster

Gisteren gezien:

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 juli 2016 - 18:19
Smurffie

Smurffie

Het huis alleen is al mooi, de tuin vind ik wat..wild?
Hoogteverschil in de tuin vind ik ook geweldig, is het haalbaar om te creeëren
en hoe zou je dat het beste kunnen doen?
Hier een foto van een prachtig pad met bodembedekkers erlangs

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 24 juli 2016 - 19:11
leerling

Leerling

@Smurffie
N.a.v. je foto.
Even zeggen dat ik kiezel haat. De vorige eigenaars hebben hier kiezelpaadjes gelegd zonder afboording. Heel de voortuin zit onder de kiezel. Ik haat kiezel.

Ik ken geen enkele tuin waar kiezel gebruikt werd die er na een jaar of 5 nog altijd mooi uit ziet. Er vallen bladeren op, er valt stof en (woestijn)zand op, ondanks de worteldoek groeit er onkruid in, en de boel wordt gewoon vuil (misschien heeft luchtvervuiling er ook wat mee te maken).

De enige reden dat ik het niet totaal verafschuw is dat het nog altijd beter is dan asfalt of beton of van die grote stenen oppervlakten die je tegenwoordig overal ziet opduiken. Het hemelwater kan tenminste nog de grond in.

De paarse bloemen langs het pad op je foto zijn prachtig, maar hou er rekening mee dat die maar een klein deel van het jaar bloeien.

Kan je wat meer vertellen over je voortuin en wat jij belangrijk vindt?
Wat voor grond heb je (zand, leem, klei, droog, vochtig, nat)?
Heb je van binnen uitzicht op de voortuin?
Vind je het uitzicht van binnen naar je voortuin belangrijk of het is zicht op de voortuin vanaf de straat belangrijker?
Zie je bezoekers graag diagonaal langs een raam naar de voortuin wandelen?
Wil je een duidelijke afscheiding van de straat?
Wil je binnenkijken beperken?
Wat bedoel je met "Hoogteverschil in de tuin vind ik ook geweldig"? Hoogteverschil t.o.v. de grond of hoogteverschil d.m.v. planten? Hoe hoog mag je hoogste plant worden?
Zijn er planten in je voortuin die je wil houden?
Kan je eventueel een foto, of als dat te gevoelig ligt, een schets maken van je voortuin nu?
Van wat voor planten hou je? Er zijn bv. mensen die in september vakantie nemen en graag hebben dat hun tuin dan op zijn mooist is. Er zijn mensen die graag het hele jaar rond wat in bloei hebben staan. Er zijn mensen die eetbare planten willen, of planten die bijen, hommels en vlinders ten goed komen. Of die net een fobie hebben van alles wat meer dan 4 poten heeft. Er zijn mensen die maar één kleur van bloem willen. Of mensen die één egaal vak willen.

Een boel vragen die je gewoon naast je kan leggen. Zoals je al wel gemerkt zult hebben met je achtertuin: tuinieren is gewoon leuk. Je kan wat uitproberen en zolang je geen beton giet (of kiezel strooit ), diepwortelende of woekerende planten plant, kan je de meeste ontwerpen nog vrijelijk aanpassen aan nieuwe ervaringen of inzichten.

Dat is wat ik zo leuk vind aan tuinieren. Ik blijf leren en experimenteren en af en toe wanhopen of pareltjes vinden die alles weer goed maken. 't Is mijn fitness centrum aan huis. Mijn ontspanning na het werk. En ik blijf het zalig vinden om even de tuin in te gaan om wat kruiden of groenten of eetbare bloemen om een slaatje op te fleuren.

En omdat ik zelf wat aan het freewheelen ben met onze voortuin: spreekt een vijvertje of een moerastuintje je aan?
woensdag 27 juli 2016 - 00:17
pplakke

Pplakke

als je goed kijkt zie je zelfs al een onkruidje.
links onderaan op de kiezel .
zwart worden is bij wit of gele kiezel de grijze blijft grijs.
ik heb hier zowel grijze kiezel als grijze klinkers.
de klinkers zijn niet meer grijs de kiezel heeft nog zijn oorspronkelijke kleur.
onkruid heb je op beiden als je spuit is er niet veel probleem.
als je daar niet zo voor bent (of er komt een ooit een verbod) bespaar je je zelf veel problemen.
door voor een gesloten verharding of een maaibare verharding te gaan.
woensdag 27 juli 2016 - 14:58
Smurffie

Smurffie

Ha Leerling, dat is een aardige waslijst! De steentjes op de foto hoeven van mij niet hoor, heb nu ook kiezels in de tuin, drama inderdaad. Ik zal morgen je reactie goed doorlezen en een foto maken van de tuin , vandaag even druk met andere dingen. Maar alvast super bedankt voor je tips en informatie!
woensdag 27 juli 2016 - 17:50
Smurffie

Smurffie

Zo, even wat foto's van de huidige 'voortuin', geen overbodige luxe om op te knappen dacht ik zo

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 28 juli 2016 - 19:21
Smurffie

Smurffie

Verder heb ik een bodemtest gekocht , die ik moet opsturen naar een lab. Dan weet ik in ieder geval wat voor planten een kans hebben of wat voor voeding /mest /kalk etc. ik eventueel moet toevoegen. Een rozentuin lijkt me prachtig of in ieder geval een boog met klimroos, lichte bestrating (een beetje geelkleurig ofzo) Hoogteverschil qua grond vind ik mooi maar daar is de tuin niet geschikt voor vrees ik, niet lang genoeg. Eventueel steenhoopjes maken met rotsplanten of iets dergelijks maar dat is een beetje vaag met rozen gecombineerd, of niet Een gietijzeren tuinhek erom heen vind ik ook heel mooi (mooi in combinatie met een rozenboog ) Geen vijvers, insecten kan ik mee leven Ik hou wel van sprekende kleurencombinaties maar niet teveel kleuren in een tuin. Hmmm, wat nog meer. ..... Vooraanzicht is iets belangrijker want om de warmte buiten te houden zitten meestal de rolgordijnen dicht. Als de nieuwe tuin goed wortelt en aanslaat en heel erg mooi wordt overweeg ik een zonnescherm, haha
donderdag 28 juli 2016 - 19:45
Carib

Carib

Er staan juist al mooie hagen in, mooi strak. Waarom zou je de mooie rode klinkerpaden vervangen door gele bestrating (persoonlijk haat ik gele bestrating en vind ik echt grind (géén split) en dan vooral dubbeltjesgrind een ideale verharding). Een rozenboog in deze voortuin lijkt me een heel slecht idee. Rozenbogen zijn alleen mooi als ze heel groot zijn en minstens drie meter hoog, anders blijft iedere bezoeker met zijn jas in de takken hangen. Ik zou de bestaande lijnen gewoon handhaven, maar de ziekelijke boompjes verwijderen, compost toevoegen en passende beplanting zoeken. Ik denk dat er hier te weinig zon is voor rozen en het ziet er ook behoorlijk zanderig uit, daar houden rozen ook niet van,
donderdag 28 juli 2016 - 23:09
Smurffie

Smurffie

Dat is juist het probleem, strak, hoeken en vlakken vind ik niet mooi. Deze tuin is aangelegd door een tuinarchitect (ja echt, ik wist ook niet wat ik hoorde), ongeveer 12 jaar geleden. Ik woon er nu 7 jaar, dus het is nooit mijn tuin geweest. Maar rozen is dus geen goede optie begrijp ik Jammer, maar beter van tevoren weten dan proberen en teleurgesteld zijn dat het niet groeit. In de achtertuin heb ik een rozenstruik die het dit jaar overigens ineens heel goed doet, maar ik heb er dan ook voeding bij gedaan wat ik eerder nooit deed
Verder heb ik daar een Lupinus staan die het heel goed doet (bloeit nu voor de 2e keer dit jaar, zie avatar), blauw gras, lavendel en blauwe regen. De laatste lijkt me sowieso niet handig in de voortuin
Aangenomen dat zowel de voor als achtertuin uit dezelfde grond bestaat moet ik misschien toch de beplanting aanhouden die ik achter heb... en heel misschien, gewoon omdat ik eigenwijs ben, een klimroos tegen de muur proberen.

Wat betreft de grond, als we dat tot op een bepaalde diepte zouden afvoeren en nieuwe (gewenste) grond zouden storten, heeft dat zin? Of moet je dan heel diep gaan? Als nieuwe grond resulteert in andere of meer keus in beplanting is het misschien wel de moeite waard?
vrijdag 29 juli 2016 - 00:27
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Nog ideeën:
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/tuinfotos/132411/jdcoster/94/voortuin/#!foto25188

vrijdag 29 juli 2016 - 09:46
Carib

Carib

Je moet accepteren dat je op bepaalde grondsoort moet tuinieren. Je kunt iedere grond wèl verbeteren. Zandgrond kun je dus met compost en bentoniet beter vocht laten vasthouden. Klei kun je met compost luchtiger en beter bewerkbaar maken. Voor iedere grond zijn geschikte planten te vinden. Veel siergrassen presteren bijvoorbeeld uitstekend op zandgrond en bloeien veel mooier en rijker dan op kleigrond.
Een roos heeft zon nodig. Als er op je muur zon komt, kun je het proberen, maar ze hebben altijd meerdere keren per jaar voeding nodig en altijd voldoende vocht.

Ik zie wel dat er een ontwerper aan te pas is gekomen. Het ontwerp is misschien wel ietwat gedateerd, maar ik vind het zelf wel veel mooier dan de tuin met de paarse bloemen. De gebruikte materialen zijn goed, maar het onderhoud is achterstallig en vooral de beplanting ontbreekt.
Je moet er natuurlijk ook op letten dat de tuin past bij het huis. Het lijkt me een redelijk modern huis? Daar past een romantisch tuinhek en rozenboog ook niet echt bij. Deze strakkere tuin wel. Binnen die strakke kaders kun je je uitleven met romantische beplanting.
vrijdag 29 juli 2016 - 10:32
Smurffie

Smurffie

Thanks jdcoster, ga ik straks eens tussen kijken
Carib, het is niet supermodern, maar inderdaad geen landelijk tafereel om het zo maar eens te zeggen
Wat ik jammer vind is dat de meeste tuinen hier in de buurt onderhoudsvrij zijn, dus veel bestrating met eenjarig spul in potten of 1 soort plant (voornamelijk Annebella ). Het valt niet mee om je daar op aan te passen en toch creatief te zijn. De hagen die er nu staan zijn inmiddels wat aan de grote kant ook...
Een stenen muurtje om de tuin metselen kan ik ook overwegen, kun je best veel kanten mee op nog.
Tot zover in ieder geval bedankt voor alle reacties en tips, ben er blij mee
vrijdag 29 juli 2016 - 12:55
Carib

Carib

Ja, die hagen zijn wellicht wel wat groot inmiddels, wellicht kun je een van de twee schuine hagen verwijderen. Het is zo te zien taxus en die kun je ook heel goed diep terugzetten en zo kleiner maken. Kijk ook eens op pinterest voor ideeën voor plantcombinaties.
vrijdag 29 juli 2016 - 14:42
Smurffie

Smurffie

En maar eens kijken wat Pokon te melden heeft

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 29 juli 2016 - 15:51
jdcoster

Jdcoster

Mijn bedenkingen:

Ik zou die hagen niet weg doen, misschien wel de haag tegen het huis.
Hagen zorgen voor wat beschutting tegen de wind en deze zijn ook een goede achtergrond om planten tegen te etaleren.

Het belang van zo'n bodemanalyse moet ook niet overschat worden vind ik. Ik vermoed dat 80 % van alle planten het voldoende goed doen in elke soort grond. Belangrijker is het van te zorgen voor een goede structuur, diep doorlatend en met veel humus. Wat bij de aanleg een overdosis aan compost lijkt, blijkt later nog maar net goed geweest te zijn.

Zonneschermen zijn slechts een surrogaat voor het volwassen en verticale groen (lees bomen) dat vaak in onze blote moderne tuinen ontbreekt. zopas kwam er weer een topic bij in deze rubriek met een mooi voorbeeld van zo'n gemiste kans om een aangename tuin te maken. Je moet maar eens kijken.... .
Ik pleit dus voor een natuurlijke zonnescherm zoals een hoge pergola ter hoogte van de grote(?) ramen, begroeid met een bladverliezende klimplant. In de zomer geeft dat schaduw en in de winter kan het licht erdoor.
zaterdag 30 juli 2016 - 10:04
jdcoster

Jdcoster

Hierna nog een paar voorbeelden van moderne 'floptuinen'.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juli 2016 - 10:18
jdcoster

Jdcoster

En als imker en begaan met de totale biodiversiteit, vind ik dit ook verwerpelijke creaties ...

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juli 2016 - 10:20
jdcoster

Jdcoster

Dat soort tuinen geniet dan weer mijn voorkeur. Ze vrolijken het straatbeeld op als ik ga fietsen.
Waarschijnlijk te kleurrijk voor u? Ze vergen ook wat plantenkennis ... .

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juli 2016 - 10:34
Smurffie

Smurffie

Plantenkennis kan ik opdoen, graag zelfs Zoals ik aangaf, geen strakke tuinen en geen buxus, dus dan zitten we aardig op 1 lijn De laatste tuinen zijn prachtig! Een pergola heb ik nog niet overwogen, is dat wel in optie in zo'n voortuin? (Zie bijgevoegde foto vooraanzicht) En wat voor klimplant zou je daar doen?
zaterdag 30 juli 2016 - 11:49
Smurffie

Smurffie

En alsnog de foto, sorry

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juli 2016 - 11:50
Smurffie

Smurffie

Nog een foto, andere hoek.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juli 2016 - 11:52
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Waarom zouden pergolaconstructies in voortuinen niet kunnen? Vrienden van ons woonden vroeger in een VINEX-wijk rond Utrecht, in een straat met in-en uitspringende voorgevels en daar had men gemeenschappelijk een pergola langs laten plaatsen die een tiental huizen ver, langs die gevels kronkelde. Ieder gezin had dan zijn eigen keuze, qua klimplanten gemaakt, maar het geheel zag er heel mooi uit en maakte meteen en romantische plek met een eigen identiteit, van deze eenheidsworst.
De keuze aan planten is groot: druiven, een bescheiden liaanroos, Clematissen, kamperfoelies kiwibessen, blauwe regen, ...zijn allemaal mogelijkheden.
De eerste twee jaren kun je de zaak al wat opvrolijken met eenjarige klimmers zoals Ipomoea's, pronkbonen of Suzanne met de mooie ogen, .. tot de vast klimmers hun volume ingenomen hebben.
Ik ben me momenteel wat aan het verdiepen in voortuinen, vandaar dat ik zoveel documentatiemateriaal heb. Deze oprit vond ik ook heel geslaagd en met eenvoudige planten. Op zo'n opritje is het aangenaam thuis komen ... .

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 30 juli 2016 - 14:19
Smurffie

Smurffie

Mooie oprit inderdaad! Dan vind ik veel variatie in beplanting en kleuren niet storend. Helaas hebben we geen oprit.
Google voor de gein eens op 'Toscaanse tuin'. Dat vind ik een mooie stijl. Knus, warm en volgens mij veelzijdig ook Ik kwam pas flagstones bestrating tegen, is ook een beetje die stijl en denk ik wel goed te combineren met pergola constructie?
zaterdag 30 juli 2016 - 14:58
satomi

Satomi

Persoonlijk zou ik een (of allebei) van die Taxushagen halveren, dan zijn ze al een stuk overheersend. Met beplanting in de tuin zal het geheel er al veel minder strak gaan uitzien. Planten houden zich niet aan hun kaders en groeien er gewoon overheen. Dat is ook duidelijk te zien op de 2e foto.
Gele stenen komen er bij mij ook niet in of die kleur moet terugkomen in de stenen van het huis maar ieder mag zelf kiezen wat hij/zij mooi vindt.
maandag 1 augustus 2016 - 16:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon