menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag/afsluiting

Ga naar meest recente reactie

koen

Koen

Hallo,


Ik ben op zoek naar een manier om m'n voortuin wat te scheiden van m'n buur.
Ik dacht aan een afsluiting met klimop (neemt niet veel plaats in), doch groeit volgens mij te geweldig, of bestaan er soorten klimop die het wat trager aan doen.
Eventueel ervoor zou ik een haag planten met carpinus, maar waarvan de onderste meter enkel stam te zien is.

Ik ben nog op zoek naar andere alternatieven omdat de klimop mij wat afschrikt, qua groeisnelheid en aldus teveel gesnoeid moet worden.


M.v.g.

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 25 juni 2016 - 06:46
Patrikc

Patrikc

Lijkt mij niet zo logisch wat je wil,doen, je wil niet veel snoeien en het mag niet te breed zijn, dus plant je ineens een dubbele haag en dan nog met flinke groeiers...

Ik denk dat je beter af bent met één slanke taxushaag, hoef je slechts 1 keer per jaar te snoeien.

Veel succes.
zaterdag 25 juni 2016 - 07:25
Tuinprins

Tuinprins

Ik vermoed ook dat die buur niet zo blij is met zo'n klimophaag. Hoe wil je die aan de kant van de buren kort houden? Klimop kruipt werkelijk overal door. Heb zelfs al gezien dat die door een kier tussen muur en kozijn de berging binnen kwam.


Gegroet, de tuinprins
zondag 26 juni 2016 - 09:16
Roeliee

Roeliee

Onze buur van ons huurappartement heeft ook klimop tegen de afsluiting geplaatst. (we wonen op benedenverdiep, hebben klein tuintje). En ikzelf vind dit echt een kleine ramp. Want aan onze kant van de draad heeft de eigenares een beukenhaag geplant. Het is dus echt moeilijk om bij die klimop aan onze kant te kunnen. Hij woekert dan ook een klein beetje overal tussen... Hij kruipt zelf onder het verhoogd terras. Heb hier laatst heel wat stengels van onder uit getrokken. Waarschijnlijk zitten er nog heel wat meer onder. Ik zou dus, zoals de tuinprins zegt, dit ook afraden. Zeker als je eens aan je geliefde buur denkt... En ik kan er van meespreken

Groetjes
Roeliee
maandag 27 juni 2016 - 13:43
koen

Koen

Klimop zal aldus geen optie zijn. Ik had me ooit eens laten wijsmaken dat kleinbladige klimop traag groeiend is, maar dat zal utopie zijn

Grtn
dinsdag 28 juni 2016 - 21:53
leerling

Leerling

Begrijp ik het goed dat je op zoek bent naar haagplanten die je smal kan houden en die niet al te snel groeien?

Patrikc stelde al taxus voor. Beuk, haagbeuk, hulst en liguster zijn een paar andere alternatieven.

Wat wil je bereiken met de carpinus?
dinsdag 5 juli 2016 - 00:54
koen

Koen

Inderdaad,


Haagplanten die smal gehouden kunnen worden zouden ideaal zijn.
Carpinus op stam zou een alternatief kunnen zijn, vermist ik er onderaan een andere aanplanting wou doen. Maar bij nader inzicht geen goeie oplossing voor mijn doel.

Taxus en liguster zie ik niet graag, terwijl dit wel de beste oplossingen zijn.
Van beuk hoorde ik al dat hier wat moet mee opgelet worden qua snoei e.d.

Haagbeuk lijkt me een zeer goeie oplossing en heeft ook een mooi fris blad.


M.v.g.
zaterdag 9 juli 2016 - 06:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon