menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Gras zaaien op heermoesrijk perceel

Ga naar meest recente reactie

pjbtsl

Pjbtsl

Hoi,

Net zoals velen hier ben ik na de renovatie van de belangrijkste delen van mijn huis richting tuin beginnen kijken.
De vorige eigenaar had een dikke, zwarte worteldoek over de tuin gelegd zodat er niets door kon komen. Ik heb dit dan ook een jaar niet verlegd. Nu kwam er door en langs de worteldoek wel geregeld onkruid piepen. Na wat rondvraag blijkt dit "kattenstaart" of "heermoes" te zijn... Helaas is dit een van de ergere onkruiden zo blijkt...

Ik had nu graag gras gezaaid en een stuk moestuin aangelegd.
De heermoes heeft zich ondertussen beperkt tot de tweede fase waarbij er groene sprieten razendsnel beginnen schieten. Op dit moment blijft het nog binnen de perken met een 10-tal kleine plantjes van een 20cm hoog per vierkante meter.

De worteldoek heb ik verwijderd om de geond klaar te maken om gras te zaaien.
Nu is mijn probleem dat ik niet echt weet hoe ik best mijn grond bewerk alvorens te zaaien. Enerzijds zou ik het onkruid zoveel mogelijk moeten verwijderen, maar de wortels van de heermoes gaan heel erg diep en zijn zodanig verwikkeld dat dit onbegonnen werk is. Anderzijds stelt men voor om kalk, mineralen of zelfs lavagruis te strooien om het tekort in de grond te compenseren. Ik vrees dat ik hierbij niet snel meer kan zaaien en dat door het wegnemen van de worteldoek alles heel snel begroeid zal zijn met heermoes.

Kort samengevat: mijn grond zit vol met wortels van de heermoes en ik zou graag gras zaaien, wat is jullie advies hierover?
Ik ben geen zo'n fan pesticiden, maar als het niet anders kan, dan moet het maar...

Alvast bedankt voor jullie hulp!
vrijdag 13 mei 2016 - 20:56
sugar

Sugar

Laat de pesticiden. Gebruik wat lavameel, dat zou moeten helpen. Heermoes is een signaalplant, die aangeeft dat er weinig mineralen in je bodem zitten. Laat eens een bodemanalyse uitvoeren door de bodemkundige dienst.
zaterdag 14 mei 2016 - 15:22
Marei

Marei

Dag Pjbtsl,

Je had beter dat gronddoek kunnen laten liggen.....!
Wij hadden op een bepaalde plaats in de tuin ook erg veel heermoes. We hebben daar zes jaar lang gronddoek op gelegd en dat afgedekt met grind; daarna hebben we op die plaats een rozentuin kunnen aanleggen.
De heermoes had het, op een enkel sprietje na, opgegeven. Er is geen bestrijdingsmiddel aan te pas gekomen.
Misschien kun je tijdelijk iets anders doen, b.v. tuinieren in bakken die je op het gronddoek plaatst en welke later makkelijk te verwijderen zijn.
Mocht je dat gronddoek weer terugleggen, dan adviseer ik je wel de heermoes eerst zo diep mogelijk uit te steken.

Marei.
zaterdag 14 mei 2016 - 16:49
Ylim

Tekst aangepast

Ylim

Hi Pjbtsl, helemaal eens met advies van Marei. Ik weet niet of het een stadstuingazonnetje betreft of een half voetbalveld, maar als het nog te behappen is en u wilt niet zes jaar wachten met een groen aanzicht - het duurt echt heel lang om de plant door zijn wortelreserves te jagen - zou ik adviseren om op het doek die 6 jaar een goede kwaliteit kunstgras te leggen.... scheelt weer maaien

Toi toi en veel plezier met de tuinplannen!
zaterdag 14 mei 2016 - 22:22
leerling

Leerling

@Pjbtsl
Kan je aan de vorige eigenaars nog vragen wanneer ze die worteldoek gelegd hebben? Wat voor type grond heb je? Hoe groot is de tuin (of althans het stuk waar de heermoes zit)? Hebben de buren er ook last van?
Je hebt de worteldoek verwijderd. Komt de heermoes alleen terug aan de randen?

Ik hou niet van gif. Dikwijls helpt dat veel meer organismen om het leven dan degenen waartegen ze bedoeld zijn. Dikwijls doet het dat ook veel langer dan wij denken. Een beetje zoeken naar wat de actieve bestanddelen zijn, wat de 'bijwerkinen' daarvan zijn voor millieu en gebruiker zou eigenlijk al voldoende moeten zijn. Sommige van die dingen werken bovendien niet of nauwelijks.

Ik denk dat de eerste vraag die je moet stellen is wat voor tuin je wil. Wat extreem gesteld: ga je voor een 'nette' tuin, waar het gras de juiste monochrome kleur groen heeft en elke plantje dat daar een andere kleur of structuur in wil brengen als ongewenst wordt beschouwd? Of hou je van variatie en zie je madeliefjes, klaver, paardenbloemen... als een meerwaarde in je gazon?
(Voor de meeste mensen zal het antwoord wel ergens tussenin liggen.)

Als je grond vol heermoeswortel zit en je eerder een 'nette' tuin wil, zou ik eerst zoveel mogelijk wortels verwijderen en dan het hele opppervlak terug afdekken. Al zou ik een aantal lagen karton gebruiken i.p.v. standaard worteldoek (het gewone bruine karton zonder opdruk met gekleurde inkt) en die goed laat overlappen. Daar een flinke laag mulchlaag (5 tot 10 cm) op gooien. Je kan er eventueel hier en daar een gat in maken om een struik in te planten. Daar wel minstens wekelijks inspectie houden en heermoes die komt kijken zo snel mogelijk wieden om de wortels geen kans te geven om nieuwe voorraden op te slaan. Als je geen heermoes meer ziet verschijnen weet je dat je de strijd waarschijnlijk gewonnen hebt.

Ik realiseer me dat als je over en paar aren of meer spreekt, dat niet zo gemakkelijk uit te voeren is.

Als je geen probleem hebt met een gevarieerd grasveld, zou ik me niet teveel zorgen maken, gras zaaien en de heermoes minstens wekelijks mee afmaaien. Als de oppervlakte niet te groot is, tussendoor zoveel mogelijk uittrekken (om de wortels uit te putten).
Als je je grasmaaisel composteert wel uitkijken. Wanneer de heermoes sporen vormt wil je dat maaisel niet op je compost.

In onze vorige tuin hadden we ook heermoes. Door die echt om de paar dagen te wieden hebben we die na een paar jaar uit de moestuin gekregen. In het grasveld, dat niet echt regelmatig een maaibeurt kreeg, bleef het altijd wel ergens opduiken.

Misschien als troost meegeven dat heermoes eetbaar is, geneeskrachtige eigenschappen heeft, gebruikt kan worden als fungicide, schuurmiddel, kleurmiddel, enz.
Zie o.a. http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Equisetum+arvense voor suggesties voor gebruik, de nodige waarschuwingen en referenties naar wetenschappelijke artikels. (In het Engels, maar o.a. https://translate.google.com helpt je een heel eind op weg als je vertaalhulp kunt gebruiken.)

@Sugar
Ja, heermoes is een signaalplant, in zoverre dat die in staat is om met zijn diepe wortels mineralen aan te boren waar andere planten niet bij kunnen. Ik begrijp dat als je mineralen toevoegt, je het leven van andere planten weer gemakkelijker maakt, maar hoe maak je daarmee het leven voor heermoes moeilijker?
zondag 15 mei 2016 - 00:56
pjbtsl

Pjbtsl

Ok, heel erg bedankt voor de reacties!
De worteldoek lag er ongeveer een twee jaar en de heermoes begint overal gelijkmatig terug te schieten, dus niet enkel langs de randen.

Worteldoek nog 4 jaar laten liggen is niet echt een optie want ik zou er graag een moestuin in maken. De tuin op zich is niet zo groot (70m2) dus geregeld de heermoes verwijderen is geen probleem.

Ik ga de grond omspitten en de wortels zoveel mogelijk verwijderen, lavameel strooien en dan gras zaaien. En dan hopen dat de heermoes lang genoeg wegblijft tot het gras genoeg gegroeid is om af te rijden.

Moet je na het strooien van de lavameel enige tijd wachten voor je kan zaaien of mag dat de dag erna voorbeeld al?
zondag 15 mei 2016 - 11:31
leerling

Leerling

Lavameel is niet giftig. Het voegt mineralen toe aan je grond. Je mag zelfs een lepeltje mee in een plantgat verwerken. Zie o.a. http://www.velt.be/vraag-antwoord/moestuinvragen/hoe-werken-lavameel-en-basaltmeel.

Misschien toch de suggestie van Marei in overweging nemen en moestuinieren in vierkantemeterbakken met gronddoek in. Of een grotere lap gronddoek laten liggen, daar de bakken op en bv. schors tussen en langs de bakken. Ziet er keurig uit en scheelt ook wat heermoesplukwerk.
zondag 15 mei 2016 - 14:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon