menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Ziekten en plagen

Ga naar meest recente reactie

Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Bij het opruimen van een aantal bloempotten vond ik deze larven In de aarde. Ik kom ze wel vaker tegen. Iemand enig idee om welk dier het hier gaat?

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 6 april 2016 - 16:47
c j de k

C j de k

Dit zijn larven van de taxuskever ,die kun je maar beter zo snel mogelijk vernietigen.
En ook de aarde waar ze in zaten niet in de tuin gooien en liever ook niet in de kliko en zeker niet op de composthoop mocht je die hebben.
Ik heb toevallig vanmorgen 20 Tiarella's weg moeten doen omdat deze beestjes de wortels finaal hadden opgevreten.
Het restant van de planten verbrand.
Groetjes
woensdag 6 april 2016 - 17:18
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ho, Kees, had je niet gezien dat ze slap hingen?
Als er bij mij de Heuchera's gaan hangen weet ik al hoe laat het is.
Dat was zo ook met de Loropetalum, weet je nog?
Waren ze echt niet meer te redden of scheuten nemen?
woensdag 6 april 2016 - 17:24
LT

LT

Even de kopjes van deze larven indrukken...Versnapering op de voederplank...
woensdag 6 april 2016 - 17:25
LT

LT

Het volgende stadium ziet er zó uit: Zie bijgaande pop van taxuskever (van int.)

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 6 april 2016 - 17:32
lilyboskat5

Lilyboskat5

Hij begint er al op te lijken.
woensdag 6 april 2016 - 17:38
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Aha! Zeer bedankt C j d k. Normaal ben ik er niet zo snel mee om in te grijpen omdat ik vind dat in principe elk leven recht moet hebben op een plekje in mijn tuin. Maar er moet natuurlijk wel een soort van evenwicht zijn tussen leven en laten leven.... Deze beestjes hebben in de afgelopen jaren al meerdere verdrietige slachtoffers gemaakt onder dierbare planten dus mijn tolerantiegrens komt wel rap naderbij... Nu ik weet op welke kever ik alert moet zijn ga ik daar voortaan goed op letten en ga ik onderzoeken welke natuurlijke bestrijders ik zou kunnen inzetten/aanmoedigen in mijn tuin!
woensdag 6 april 2016 - 17:48
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Die pop is ook niet echt moeders mooiste....
En idd bij mij zijn de larven ook naar de vogels gegaan (nadat ik ze eerst een half uurtje had laten zwemmen... ...)
woensdag 6 april 2016 - 17:52
LT

LT

Trouwens, de vijvervissen lusten ze ook
woensdag 6 april 2016 - 17:57
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Dank voor het bloemetje LT! Leveren die ettertjes toch ook nog iets moois op!
woensdag 6 april 2016 - 17:58
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Ja, die vijver staat nog op mijn wens en to do lijstje...
woensdag 6 april 2016 - 18:00
LT

LT

Graag gedaan. Ik vind dat men zich niet moet inhouden om de minder leuke dingen ook in beeld te brengen, vandaar
woensdag 6 april 2016 - 18:01
c j de k

C j de k

@ Lily ze lagen er al een tijdje treurig bij maar dat is meestal na de winter alleen nu kwam er geen nieuw leven in en kon ik ze zo oprapen.
Een Heuchera is wat hoger hè dan heb je zoiets eerder in de gaten.
Maar nu maar wat anders planten en waarschijnlijk aaltjes kopen en die er op los laten.
Dat is ook gelijk een tip voor Spikkelvachtje je kunt die larven tegenwoordig bestrijden met aaltjes , zag ze toevallig vorige week bij Intratuin ook staan.
Ze zijn niet goedkoop maar telkens planten kwijtraken kost natuurlijk veel meer plus de ellende die je er van hebt.
Ze zijn online ook te bestellen trouwens dat lijkt mij wel beter omdat ze dan gelijk verstuurd worden.
Het moet schijnbaar zo snel mogelijk de grond in of anders bewaren in de koelkast , maar dat gaat hier niet gebeuren denk ik
Heb trouwens nog een paar stukjes kunnen redden ( hoop ik )
Met vr. gr. Kees.
woensdag 6 april 2016 - 19:39
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

@ C j d k Dank! Ik had zelf ondertussen ook al even rondgesnuffeld op internet en ga ws in elk geval nematoden (aaltjes) bestellen. Ik ben er wel al achter dat het daarbij belangrijk is om te kiezen voor de juiste nematoden (er zijn meer soorten) die passen bij de juiste kever (er zijn er meer die erg op de taxuskever lijken) en die actief zijn bij de bodemtemperatuur op het moment van toepassen (koude bodem actief of warme bodem actief). En daarnaast zorgen voor een zorgvuldige toepassing zoals zorgen voor een vochtige bodem gedurende circa 2 weken en nog wat aanwijzingen. Ik vond de info op biocontrole.nl helder en als je daar bestelt krijg je het soort nematoden toegezonden dat op dat moment geschikt is om toe te passen. Ook bestaat er oa nog een soort compost met aaltjes/schimmel of nog andere alternatieven. Maar daar heb ik op dit moment minder vertrouwen in en dat is (omgerekend) nog véél duurder, plus dat ik graag zelf mijn compost kies. Wel denk ik dat ik daarnaast, later in het seizoen) ook taxuskevervallen (soort schuilplaatsplankje met gel waarin ook weer (andere) aaltjes zitten) zal plaatsen, want anders is het natuurlijk dweilen met de kraan open... Overigens schijnen een paar krielkipjes ook goed hun werk te doen op dit gebied en klinkt ook wel erg gezellig .
woensdag 6 april 2016 - 23:14
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Ach... Valt me nu pas op dat je naam eronder staat Kees!

Groetjes,

Arjenne
woensdag 6 april 2016 - 23:16
Tuinprins

Tuinprins

Ik pas al jaren aaltjes tegen de larven van de taxuskever toe maar het is iets dat je ieder jaar zult moeten herhalen.

De beste tijd om aaltjes toe te passen is van eind augustus tot half oktober. In het voorjaar zit je met soms sterk schommelende temperaturen (bodemtemperatuur moet boven 12 graden zijn) die effectiviteit negatief kan beïnvloeden. Belangrijk is verder dat de grond voldoende vochtig is en nog minimaal 2 weken voldoende vochtig blijft.



Gegroet, de tuinprins
donderdag 7 april 2016 - 22:10
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Beste Tuinprins, hartelijk dank voor het delen van je ervaring. Misschien is het een idee om mijn vorige reactie te lezen en je nog eens wat verder te verdiepen in de mogelijkheden? Ik heb nog geen ervaring ermee maar naar ik begrijp is er wel degelijk effectieve en afdoende bestrijding met nematoden mogelijkheid maar is het daarvoor wel van groot (cruciaal) belang om zorgvuldig de juiste toepassing te kiezen en uit te voeren. Daarbij geldt dus oa: vroege voorjaar: koude grondnematoden, late voorjaar: 'warme' grondnematoden én daarnaast later in het jaar een val voor volwassen exemplaren zodat die geen eitjes kunnen af gaan zetten (dan blíjf je idd bezig). Daarnaast zijn er meerdere snuitkevers die bedriegelijk veel op elkaar lijken en elke snuitkever(larve) heeft zijn eigen predator (bestrijdend aaltje). Wanneer je elk jaar opnieuw moet bestrijden is het misschien raadzaam om eens een kever op te sturen (kan ook naar biocontrole) voor determinatie en een passend advies. Bij biologische bestrijding (met levende organismen) valt of staat de effectiviteit van de behandeling met het vinden/creëren van een goed evenwicht. Ik hoor graag uw eventuele verdere ervaringen. Zelf zal ik hier ook mijn ervaringen nog eens terugmelden. Veel succes,

hartelijke tuingroet,
Arjenne
vrijdag 8 april 2016 - 10:12
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Beste Spikkelvachtje, je optimisme (of naïviteit!) voor wat betreft de bestrijding van de taxuskever en diens larven siert je.

Waarom we niet meer van die schepsels afkomen en je ieder jaar met aaltjes aan de slag kunt wil ik je nog wel eens uitleggen:

1. Als je buren/omgeving niets doen aan de bestrijding van de larven van de taxuskever zul je ieder jaar opnieuw larven hebben. De kevers komen naar jouw tuin, leggen eitjes en de cyclus continueert. Veel mensen geven weinig om tuinieren en willen geen geld besteden aan de bestrijding van de larven van de taxuskever. Veel gemeenteplantsoenen zijn vergeven van de larven van de taxuskever maar je denkt toch niet dat gemeentes geld gaan spenderen aan de bestrijding ervan?

2. Zelfs met de inzet van nematoden is het onmogelijk om ALLE larven om zeep te helpen. Als je Rhododendrons hebt staan die 15 jaar oud zijn dan hebben die een grote en zeer dicht vervilte kluit. Er blijven dan altijd wel een paar larven die niet door de aaltjes worden geïnfecteerd en kunnen uitgroeien tot kevers. De cyclus continueert zich ...

3. Over de inzet van 'koude grond nematoden' verschillen de meningen. Ten eerste is er de de kans dat we een echt koud voorjaar hebben. Dat betekent dat de effectiviteit van de inzet van nematoden minder is als in een warm voorjaar. Ten tweede is nog niet goed duidelijk hoe effectief de koude grond nematoden zijn als de larve in een gevorderd stadium is (zoals op bovenstaande foto waarbij je al het een en ander van de kever herkent). Uit het kwekersvak heb ik vernomen dat dit jaar al een deel van de larven in een gevorderd stadium is. Men denkt dat dit komt door de zeer zachte november en december die gunstig waren voor een snelle ontwikkeling van de larven. Indien koude grond nematoden niet meer helpen tegen larven in een vergevorderd stadium zullen de kevers weer eitjes kunnen gaan leggen en de cyclus continueert zich...

De bestrijding van de taxuskever en de larven ervan heeft niets maar dan ook niets te maken met het creëren/vinden van een biologisch evenwicht in de tuin. Dat is een naïeve gedachte die we snel de wereld uit moeten helpen. De larven van de taxuskever hebben weinig natuurlijke vijanden. Ik moet de eerste merel nog tegenkomen die de kluiten van mijn rhododendrons naspeurt op de larven. De taxuskever zelf houdt zich overdag schuil en is alleen 's avonds laat en 's nacht actief. Het aantal dieren dat specifiek op zoek is naar de taxuskever als voedsel is te verwaarlozen. De voortplanting geschiedt ongeslachtelijk. Er zijn alleen vrouwelijke kevers. Iedere taxuskever legt dus vruchtbare eitjes. Dit betekent dat een populatie zich zeer snel kan uitbreiden. De taxuskever is niet van een specifieke plant afhankelijk, zij is niet kieskeurig. Qua voedselbron is de taxuskever dus weinig kwetsbaar.

Ik hoop met bovenstaande verhaal duidelijk te hebben gemaakt waarom je ieder jaar aaltjes zult moeten toepassen tegen de larven van de taxuskever. Succes met de blijvende bestrijding ervan.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 april 2016 - 06:55
LT

LT

@Tuinprins: Hartelijk dank voor deze geweldig mooie samenvatting.

Groetjes, Lou
zaterdag 9 april 2016 - 08:01
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

@Tuinprins
Hmmm. Je vermoeden dat ik niet van enige naïviteit en een flinke dosis optimisme geschoond ben klopt! Goede analyse . Mijn eigen aard trouw blijvende (en mijn ervaring met biologisch tuinieren) val ik nu echter niet gelijk van mijn geloof... Ons verschil in benadering ligt denk ik vooral in wat wij verstaan onder 'evenwicht'. Voor mij is evenwicht niet het uitroeien van een soort. Zonder larves kunnen er ook geen aaltjes meer leven, als zij geen prooien meer hebben sterven zij en ik wil ze juist in mijn tuin houden (met dus óók voldoende larves om hen van eten te voorzien) zodat de aaltjes goed hun werk kunnen blijven doen en zij 'het probleem' binnen de perken houden. Tot zover het evenwicht in de bodem. Daarnaast is het natuurlijk van belang om bovengronds de volwassen kevers in de hand te houden zodat de afzet van eitjes beperkt blijft. Hiertoe kunnen weer andere aaltjes worden ingezet die de kever binnendringen als die zich verschuilt in een taxuskever-val waar een gel met die aaltjes in zit. Dat sámen met het zelf actief wegvangen van de kevers, bijv. door (heel kort door de bocht) een wit laken onder waardplant en plant 'leegschudden', zal maken dat de populatie kevers niet uit de hand loopt. Wie wél de larves in de bodem bestrijd, maar niet de volwassen kevers bovengronds is naar mijn mening niet heel zinvol bezig. Dat er altijd kevers uit buurpercelen zullen blijven komen lijkt mij juist een reden om ervoor te zorgen dat er zowel onder- als bovengronds ook de organismen aanwezig zijn die op deze kever, in al zijn stadia, jagen. Met de juiste aaltjes in de grond (die overleven tot -30!) zullen die hun werk blijven doen zolang er larves zijn. En zijn er in een seizoen méér larves dan zullen aaltjes zich ook snel vermeerderen. Zijn er helemaal geen prooien (larves) meer dan zullen ze sterven en dán is het natuurlijk evenwicht juist verstoord omdat er geen natuurlijke vijand meer aanwezig is die bij de eerstvolgende kever (= eitjes en larves) van je buurman niet meer tot bestrijding kan overgaan. Uitroeien van de kever is daarom nooit mijn streven. Wél het brengen van een goed evenwicht. Leven en laten leven.
zaterdag 9 april 2016 - 11:40
Spikkelvachtje

Tekst aangepast

Spikkelvachtje

Van biocontrole.nl over taxuskever nematoden:
In het najaar en in het voorjaar zijn de meeste larven actief.
In zijn algemeenheid kunnen de larven van de snuitkevers dan ook goed worden bestreden met nematoden vanaf het vroege voorjaar tot begin juni en vanaf medio juli tot eind oktober/begin november.

In het vroege voorjaar en het late najaar adviseren wij de inzet van de nematoden Steinernema kraussei, een zogenaamde koudegrond nematoden. Deze nematoden zijn werkzaam vanaf 5º C en overleven zelfs min 30º C. Deze nematoden verdragen erg goed koude weersomstandigheden en zijn uitstekend te gebruiken in het vroege voorjaar en in het late najaar.
Is de temperatuur al wat hoger (bodemtemperatuur vanaf 6 à 8º C) in het voorjaar, dan adviseren wij de inzet van de nematodenmix Steinernema spp/Heterorhabditis bacteriophora, werkzaam vanaf 6 à 8º C. In de mix is een nematode opgenomen die zich kan vermeerderen in andere bodemplagen. Hierdoor wordt snel een populatie aan nematoden opgebouwd. Deze mix is uitstekend te gebruiken bij fluctuerende voorjaarstemperaturen.
In de periode april tot begin oktober adviseren wij de inzet van nematoden Heterorhabditis spp. Deze nematoden zijn werkzaam vanaf 10 à 13º C. Zowel Heterorhabditis bacteriophora als Heterorhabditis megidis zijn uitstekende jagers in de bodem. Deze nematoden hebben “tandjes” en zijn in staat om door de huid van de larven heen te bijten. Heterorhabditis bacteriophora is werkzaam vanaf 10º C en Heterorhabditis megidis vanaf 13º C. Deze nematoden zijn zeer effectief in de periode april tot begin oktober van het jaar of het gehele jaar door in kassen waar de temperatuur niet lager wordt dan 10º C.
zaterdag 9 april 2016 - 11:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon