menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergrassen in border

Ga naar meest recente reactie

deklat_binne_13

Deklat_binne_13

Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij onze tuin laten aanleggen. Enkel gras en aan de beide zijkanten borders met siergrassen (de naam weet ik niet).

Als ik aan het rondrijden ben zie ik regelmatig siergrassen die aangeplant worden in combinatie met worteldoek waardoor deze mooi in groepjes groeien. Bij ons zijn de grassen geplaatst zonder worteldoek waardoor deze 1 groot geheel worden.Tegen de zomer als ze wat hoger gegroeid zijn wordt dit dan een chaos van grassen en veel onkruid zoals bv. kattenstaarten.

Zou ik wanneer ik een van de komende dagen of weken de afgestorven siergrassen kortwiek,hierover alsnog worteldoek kunnen leggen?Hier dan op bepaalde plaatsen een gat in knippen zodat daar de grassen kunnen groeien en dat op de andere plaatsen de grassen en het onkruid sterven. Over die worteldoek zou ik dan schors of iets dergelijks strooien.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Mvg
donderdag 17 maart 2016 - 13:14
Carib

Carib

Lijkt me zinloos. Ik heb veel soorten siergras in de tuin en die staan niet in worteldoek (geen enkele plant hier trouwens) en die groeien ook in groepjes. Heeft niks met doek of geen doek te maken, maar gewoon met het soort gras.
Na 5 jaar zijn die siergrassen wel een keer aan verjonging toe of, als je liever polvormende grassen wil, vervanging door een andere soort. Gras kun je niet laten afsterven door er simpel worteldoek op te leggen, want dat laat wel gewoon vocht door. Dat gras en de kattenstaart zal gewoon uitlopen en dan bulten vormen onder het worteldoek.
donderdag 17 maart 2016 - 16:15
Tuinprins

Tuinprins

Ben het grotendeels met Carib eens.

De zin "zie ik regelmatig siergrassen die aangeplant worden in combinatie met worteldoek waardoor deze mooi in groepjes groeien" klopt van geen kant. Dus het worteldoek zorgt ervoor dat de planten mooi in groepjes groeien? Duh ...! Heeft te maken met het soort siergras en de plantafstand, niks met worteldoek.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 18 maart 2016 - 06:56
deklat_binne_13

Deklat_binne_13

Tuinprins,

Excuses voor mijn onwetendheid. Ik zal in de toekomst twee keer nadenken voor ik zoiets post.

Mvg
vrijdag 18 maart 2016 - 07:07
svoffel

Svoffel

Maar neen Deklat, je hoeft je niet te verontschuldigen.

Het is toch juist goed dat je hier vragen stelt om bij te leren.
Men is weer iets wijzer geworden want ik dacht ook dat "worteldoek" kon dienen om planten op de gewilde plaats te houden.

Je ziet, jouw vraag is goed, nu weet ik dat ook. Leve het forum.

vrijdag 18 maart 2016 - 08:21
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Tuinprins, Excuses voor mijn onwetendheid. Ik zal in de toekomst twee keer nadenken voor ik zoiets post. Mvg


Tuinkennis is iets wat men makkelijk verwerft, tact is veel moeilijker! En daar bezondigen we allemaal ons wel eens aan een misser (Mea culpa) Jij hoeft je dus absoluut niet te verontschuldigen hoor!
vrijdag 18 maart 2016 - 14:43
Carib

Carib

Waren de grassen na het planten wel pollen en zijn ze gewoon zo breed geworden dat het feitelijk één grote pol geworden is? Dan is het nu bijna de tijd om ze te gaan scheuren.
Als ze altijd al een soort mat geweest zijn, kun je beter kiezen voor een andere soort, bijvoorbeeld Miscanthus, Pennisetum, Panicum, Molinia e.d.
vrijdag 18 maart 2016 - 16:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon