menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Gazon is meer mos dan gras!

Ga naar meest recente reactie

j0han

Tekst aangepast

J0han

Hey iedereen!

Sinds september 2015 huren wij een appartement met tuintje.
De gazon is echter meer mos dan gras (zie foto) en hier wil ik iets aan doen!
Ik zou graag een groene egale gazon hebben zonder mos!

Wat ik alvast van plan ben:
- Zuurtegraad testen => indien te zuur, kalk strooien.
- In april: Verticuteren & verluchten, hierna bemesten met een dun laagje compost en dan graszaad strooien.

Dit is de eerste keer dat ik dergelijke werken uitvoer, dus alle tips zijn welkom!

Wanneer zou ik de kalk strooien? Samen met de bemesting/bezaaiing of zou ik dat nu op voorhand al kunnen doen?

Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 23 februari 2016 - 15:46
c j de k

C j de k

Hoi J0han
Kalk kun je nu al strooien.
En voor de rest lijken mij je plannen wel O.K.

Suc6
dinsdag 23 februari 2016 - 16:50
deHaan

DeHaan

Wat ik alvast van plan ben:
- Zuurtegraad testen => indien te zuur, kalk strooien.
- In april: Verticuteren & verluchten, hierna bemesten met een dun laagje compost en dan graszaad strooien.

Het bovenstaande plan ziet er goed uit.
Dus eerst testen en dan eventueel kalk strooien.
dinsdag 23 februari 2016 - 19:48
jdcoster

Jdcoster

Houd er rekening mee dat de waarde van compost als bemesting gering is. Compost is meer een grondverbeteraar. Een bemesting met een samengestelde meststof zal dan nog verder nodig zijn. Doe dat dan in de loop van de zomer .
dinsdag 23 februari 2016 - 21:59
Dunya

Dunya

Ik vraag me af als je al kalk mag strooien vooraleer te maaien. Het gras is nogal lang nu.
woensdag 24 februari 2016 - 08:32
j0han

J0han

Wat is een goede meststof? Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet.. Al die verschillende formules (NPK)...
woensdag 24 februari 2016 - 08:44
c j de k

C j de k

Wat is een goede meststof ??
Dat J0han is iets waar je in feite een boek over zou kunnen schrijven.
Wat voor de ene een geweldig product is vindt de ander dit juist weer maar niks.
Ik zou je willen aanraden om in elk geval een organische mest te gebruiken en dan bedoel ik geen koemestkorrel of iets dergelijks omdat dat in feite alleen maar een grondverbeteraar is.
Zelf gebruik ik minigran van D C M verhouding 9-3-6-3 Mgo.
De eerste 3 cijfers zijn de N P K verhouding ende laatste staat voor Magnesium oxide oplosbaar.
Dit gebruik voor heel mijn tuin dus niet alleen voor het gazon.
De resultaten zijn voor mij zeer bevredigend , maar zoals eerder gezegd voor iemand anders misschien niet.
Ik denk dat het iets is wat zelf zult moeten uitproberen.

Groetjes C j de k

( Ben benieuwd naar reactie's hier op )
woensdag 24 februari 2016 - 14:20
Polplastron

Polplastron

In het voorjaar gebruik ik steeds een organische meststof met een hoog N-gehalte zoals bijvoorbeeld "Gazonstart". Dit geeft het gras in het voorjaar een groei-"boost" waardoor het mos minder kans krijgt.

Na deze voorjaarsbemesting krijgt het gazon een "gewone" organische meststof voor gazon; de verschillen tussen de verschillende merken zijn redelijk miniem.

Je gras minder kort maaien helpt ook tegen mos, maar op écht ongunstige plaatsen zoals volle schaduw of erg vochtige/drassige grond zal het mos altijd winnen wat je ook doet.

Bestrijdingsmiddelen zijn enkel geschikt om de symptomen aan te pakken, maar lossen onderliggende problemen niet op.

Koemestkorrels zijn zoals hierboven terecht wordt opgemerkt inderdaad geen meststof, maar eerder bodemverbeteraars. Ze mogen dus wel op het gras gebruikt worden, maar het hoeft niet. Beter is het om jaarlijks een lichte mulchlaag van compost aan te brengen, niet als meststof, maar eveneens als bodemverbeteraar.

Groeten,

Pol
woensdag 24 februari 2016 - 20:30
pplakke

Pplakke

ik doe in de vroege lente Eifelgold lavameel.
bevat veel magnesium en net dat zorgt voor groen gras.
eigenlijk is dat stof zo fijn.
als dat spul dat van split afkomt.
en iedereen die grind heeft weet hoe lang er stof afkomt.
dus een keer smijten en dat werkt wel een gans jaar.

verder doe ik drie keer per jaar evergreen economic.
maar ik twijfel er vier keer van te maken.
want het groei seizoen lijkt elk jaar langer te duren.
donderdag 25 februari 2016 - 16:01
j0han

J0han

Bedankt voor jullie reacties.

Zaterdag verkoopt Aldi graszaad:
http://nl.aldi.be/aldi_graszaad_48_5_2029_22633.html

Zou dit goed graszaad zijn, of helemaal niet aan te raden?
maandag 29 februari 2016 - 13:21
c j de k

C j de k

Hoi J0han
Hangt er maar net vanaf wat voor gazon je wil hebben.
Er staat bij vermeld speel- sport gazon , als dat je bedoeling is zit je wel goed denk ik.
Voor een mooi siergazon misschien beter wat anders gebruiken ??
Groet C j
maandag 29 februari 2016 - 16:52
j0han

J0han

Bedankt,

Ik vroeg me vooral af of iemand ervaring heeft met het graszaad van Aldi op zich. Is dit minderwaardig tegenover speel-sport gazon van DCM of barenbrug bijvoorbeeld?
dinsdag 1 maart 2016 - 12:36
Tuinman65

Tuinman65

Een appartement met een tuintje gehuurd?
Daar kan ik me daar uit ervaring wel een en ander bij voorstellen.
Dit komt nooit goed zonder een degelijke grondbewerking en laat die kalk toch eens achterwege seg.

Leo
dinsdag 1 maart 2016 - 22:47
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik heb ooit eens graszaad uit de aldi of lidl gehad.
en onderaan staan de soorten die er in zitten.
op die plakker stond ook dat het van barenbrug kwam.

het laatste gras dat ik gezaaid heb was rietzwenkgras .
van deze link

http://www.ebay.de/itm/Rasensamen-Durreresistenter-Rasen-SunGrass-Pro-Grassamen-Rasen-Rasensaat-Saatgut-/160877185487?var=&hash=item25750709cf:m:mxrLXueZH71ZbpNVqoEeyNg

dit is gras voor moeilijke plaatsen.
en worteld heel diep kan zowel goed tegen droogte en ook tegen nat.
bij mij doet dit het zeer goed zowel in schaduw als zon.
woensdag 2 maart 2016 - 05:17
Patrikc

Patrikc

Het graszaad zal wellicht geen enkel probleem vormen, maar wel zoals Leo zegt, de grondbewerking, en het onderhoud achteraf, en in dit geval waarschijnlijk: de aard van de bodem: bij een appartement zie je nogal dikwijls een ondergrond uit aangevoerde vulgrond, die helemaal gecompacteerd is tijdens de bouwfase, en vlug bedekt met een 15tal centimeter 'goede grond', waarbij dat 'goed' ook nog eens met een korreltje zout te nemen is. Zoiets komt nooit goed dus hopelijk is vraagstarter niet in zulke situatie...
woensdag 2 maart 2016 - 08:17
j0han

J0han

@Tuinman65, waarom zeg je van kalk achterwege te laten? Is alles wat ik lees over een te zure grond en kalk toevoegen een fabeltje?

Ik denk eigenlijk niet dat de grond van slechte kwaliteit is.
Het is eigenlijk eerder een huis waar wij de benedenverdieping van huren. Ik post vanavond wel een foto .
Met grondbewerking ga ik me uiteraard niet bezighouden in een appartement waar ik binnen 3 jaar waarschijnlijk niet meer woon...
Ik probeer er gewoon het beste van te maken
woensdag 2 maart 2016 - 09:44
jdcoster

Jdcoster

Ik gebruik nooit kalk en heb in de zomer steeds een groene en dichte grasmat zonder mos.
In de winter is dat niet het geval. Nu staat het eerder dun met nogal wat gele sprieten. Volgens mij is dat normaal. Kijk nu maar eens naar de graslanden en hooiweiden in ons landschap.
Heel binnenkort wordt mijn gras kort gemaaid en krijgt zijn eerste bemesting en als dat goed aan het groeien zal zijn sterft het weinige mos dat erin staat af. Op dat moment zeef ik mijn compost fijn en hark er een vingerdik laagje van tussen de grassprietjes. Dat doet wonderen. Later in de zomer wordt het nog eens wat bijgemest.
De vorige huurders daar bij u zullen zich, voor de verhuis om bemesting van het gras wel niet meer bekommerd hebben ... . Ik zou dus daarmee beginnen.
Dat iedereen denkt dat de hele wereld aan het verzuren is en kalk daaraan kan verhelpen, lijkt mij meer het resultaat van goede marketingacties uit de commerciële wereld.
woensdag 2 maart 2016 - 12:08
Tuinman65

Tuinman65

Nee Johan dat zijn niet allemaal fabeltjes maar meestal wel.
Volgens de Bodemkundige dienst van Belgie zijn 80% van de gazons hier overbekalkt.
Meet dus eerst de ph en wanneer die niet onder de 6 zakt laat dan de kalk weg
En strooi die niet nu maar voor de winter.
De voornaamste reden van mos vorming is het gras te lang laten groeien en dan plots kort maaien en dat gebeurt heel vaak.

Leo
woensdag 2 maart 2016 - 22:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon