menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kalkkorrels

Ga naar meest recente reactie

ruud Leeuw

Ruud Leeuw

beste luitjes ,

Even een vraag , mag ik nu al kalkkorrels op mijn gazon uitstrooien en mag dat ook tussen de planten .
gr. ruud.
dinsdag 9 februari 2016 - 17:17
WielS

WielS

Dat gaat nu heel goed, en ook tussen de planten.
gr. Wiel.
dinsdag 9 februari 2016 - 19:27
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Ik heb ondertussen al geleerd dat het beter is om kalk in het najaar te strooien, maar nu kan het inderdaad ook nog.

Wel is het zo dat je je de vraag moet stellen of het nodig is: als de PH van je grond ok is en/of je geen extreem kalkminnende planten hebt staan, dan is het strooien van kalk helemaal niet nodig en kan het zelfs schadelijk zijn.

In die optiek moet je zeker opletten met kalk tussen de planten te gooien: hou rekening met de planten die je hebt en de eisen die ze stellen aan de grond. De meeste planten hebben helemaal niet zo'n grote kalkvraag tenzij ze uit gebieden komen met erg kalkrijke grond of tenzij jij tuiniert op veengrond of zo.

Zelf tuinier ik op zandgrond en hier wordt nooit kalk gestrooid; niet op het gras en niet in de borders.

Groeten,

Pol
dinsdag 9 februari 2016 - 20:07
Wannus

Tekst aangepast

Wannus

Door de aanhoudende regen en nattigheid al een hele periode was het wel
aangeraden om kalk te strooien in het najaar , trouwens nu ook .
Vooral op gazons .
woensdag 10 februari 2016 - 09:13
Polplastron

Polplastron

Meet je PH en je weet meteen of je kalk nodig hebt.
Dat gronden verzuren door regen (in combinatie met uitlaatgassen etc.) is inderdaad een waarheid, maar de mate waarin dat gebeurt hangt van veel factoren af waaronder de buffercapaciteit van het bodemmateriaal.


Groeten,

Pol
donderdag 11 februari 2016 - 10:06
c j de k

C j de k

Hallo
Er zijn nu eenmaal planten en struiken die graag wat kalk krijgen , ook op zandgrond.
Ik denk daar bij vooral aan Cotinus de meeste Zuurbessen en b.v. Heugera zijn kalk minnende soorten.
Zelf gebruik ik gewoon kalk korrels die ook voor het gazon gebruikt , maar met schuimaarde bereik je ook een goed resultaat .
Groetjes.
donderdag 11 februari 2016 - 12:30
Polplastron

Polplastron

Daar spreek ik je niet tegen, maar de vraag werd nogal algemeen gesteld.
Gezien we niet weten welke planten er in de border van Ruud staan en we eveneens niet weten welke grondsoort hij heeft (of wat de PH daarvan is), lijkt het me erg moeilijk om een goed advies te geven.

Naar mijn mening wordt er in tuinen meestal eerder te veel dan te weinig kalk, mest en andere gestrooid (en te weinig compost gebruikt, maar dat is een ander verhaal).

Groeten,

Pol
donderdag 11 februari 2016 - 17:50
c j de k

C j de k

Hoi Pol
Daar heb je gelijk in natuurlijk , maar voordat ik met kalk of in het andere geval met turf in de weer ga meet ik eerst de P .H.
Ga nu een beetje reclame maken maar hiervoor gebruik ik de 4 in een meter van Tuinadvies en die werkt in mijn beleving prima.
Verder is het natuurlijk aan de tuinier om eerst uit te zoeken wat een plant nodig heeft.
Maar dat is tegenwoordig allemaal gemakkelijk te vinden hè
Groetjes.
donderdag 11 februari 2016 - 18:03
Tuinprins

Tuinprins

Als er zuur minnende planten zoals rhododendrons, azalea's of pieris staan zou ik zeker niet met kalk gaan strooien.

In plaats van kalk te strooien kun je beter over een maandje of 2 de planten een organische meststof geven waar sporenelementen aan zijn toegevoegd.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 februari 2016 - 19:27
jdcoster

Jdcoster

Het is toch zeer verwonderlijk dat grassen en al die andere planten miljoenen jaren konden blijven bestaan zonder dat er elk jaar iemand, onder zachte dwang van de reclame, kwistig met een emmer kalk liep rond te strooien.
Ik denk daar nog steeds het mijne van.
donderdag 11 februari 2016 - 23:28
Dunya

Dunya

Vroeger werd er niets aan de bloemen en planten gegeven. Alles groeide en bloeide ieder jaar weer. Ik ken al tuinen van sinds mijn overgrootmoeder. Ze gingen wel eens bij de boer met een emmer om een koeienvlaai of een paardenbol.
Er werd af en toe wat bijgeknipt, een scheutje afgedaan en eens omgespit.
Maar al die producten kopen!!! Dat zie ik alleen sedert de laatste decennia bij mijn moeder.
vrijdag 12 februari 2016 - 08:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon