menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanplanten rodebeukenhaag

Ga naar meest recente reactie

ruddy

Tekst aangepast

Ruddy

Hallo,

Volgende week willen wij hier een rode beukenhaag aanplanten. Een totale lengte van 36,5M en hoogte 125/150.
Nu zijn we van plan om deze schraagsgewijs te zetten in de hoop dat deze dan sneller dicht groeit en vol komt te staan. Normaal is het de bedoeling dat je 5 boompjes per meter zet, hoeveel moeten het er zijn als ik ze schraagsgewijs per meter zet?
Is het beter als in de greppel (plantgleuf) potgrond doe? Niet volledig maar een beetje op de bodem mengen.
Er wordt gezegd dat de wortels dan beter kunnen vertakken, dat het gewoon beter is?Ik weet het niet.
Welke potgrond kan er dan het beste genomen worden, mag dit een universele zijn?

Alvast bedankt voor de info.
donderdag 26 november 2015 - 19:09
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Wat bedoel je met schraagsgewijs, een dubbele rij ?
hier een topic over een haag met dubbele rij:
http://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/4/tuinaanleg-onderhoud/58468/haagbeuk-dubbele-rij

Potgrond is nogal duur om in de grond te mengen, en bevat zand, compost en soms turf, zand heb je toch al genoeg denk ik...
Neem gewoon compost, is beter en bovendien gratis in 't containerpark (bij ons toch).

En vijf boompjes per meter vind ik nogal veel, tenzij je het uit het standpunt van de kassa van de verkoper bekijkt.

veel succes
vrijdag 27 november 2015 - 09:33
Boerke

Boerke

Ik heb ook een beukenhaag aangeplant ; op één rij. En in bovenstaande link staan twee foto's van mijn buur zijn enkelrijerige haag.
vrijdag 27 november 2015 - 11:19
c j de k

C j de k

Hallo Rudy
Als je 5 struikjes per meter plant is dat ruim voldoende.
Wat de grond verbeteren betreft is er wel verschil of je containerplanten gebruikt of kaal wortelgoed.
Bij de laatste zou ik zeker wat grondverbetering toepassen maar geen potgrond .
Gebruik zoals Patrikc aangeeft compost of bemeste tuin aarde dat is veel goedkoper.
Succes
vrijdag 27 november 2015 - 12:14
ruddy

Ruddy

Hallo;

Met schraagsgewijs bedoel ik inderdaad een dubbele rij. Onze buren hebben enkele weken geleden zo een rij gezet en we vonden er dit wel net uit zien. We hebben het gevoel dat de haag zo snel dikker staat. Zeker omdat de haag aan de voorkant van het huis zou staan zou dit voor ons wel fijn zijn. Compost heb ik niet voorhanden, op het containerpark kan dit niet gratis verkregen worden. Wel kan dit in zakken aangekocht worden.Komende maandag komen ze de boompjes leveren. Deze worden die dag uit een veld gerooid waardoor het blote wortels zijn.
Misschien dat ik op de één of andere manier wel aan compost geraken. Moest dit niet lukken kan ik een andere grondverbeteraar gaan halen. Het is toch voldoende als ik slechts een kleine hoeveelheid op de bodem doe, niet?
Is het nodig dat ik een draad span, of zullen ze mooi recht blijven staan zonder draad?
vrijdag 27 november 2015 - 21:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon