menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekker

Ga naar meest recente reactie

paddepoel

Paddepoel

Hallo,

Ik heb in de tuin twee percelen (eentje in de zon van 10 m2 en eentje in de halfschaduw van 5m2) waarop Acaena werd aangeplant. De grond is kleigrond, die werd verbeterd met compost.

Alhoewel er regelmatig wordt gekalkt (3 tot 4 maal per jaar), blijkt deze grond nogal naar de zure kant te zijn, want het mos groeit lustig doorheen de Acaena (zeker in het perceel in de halfschaduw). Deze Acaena groeit ook niet zoals verwacht, want hij wordt niet hoger dan een paar centimeter.

Tot grote ramp is in deze perceeltjes gehoornde klaverzuring opgedoken. Iedereen weet dat dit onkruid enorm moeilijk te verwijderen is. Zeker tussen een bodembedekker als Aceana is dit een complete ramp.
Ik heb dus besloten om de percelen met een nieuwe bodembedekker te beplanten

Momenteel heb ik in de tuin al Waldsteinia Ternata, Vinca Minor, Geranium Macrorrhizum Spessart.
Ik zou dus graag een andere bodembedekker gebruiken. Liefst een groenblijvende, winterharde plant die kleigrond verdraagt, een standplaats in de zon en halfschaduw en maximale hoogte van 10 tot 20 cm.

Iemand suggesties ?
maandag 23 november 2015 - 09:50
jdcoster

Jdcoster

Kruipend zenegroen eens proberen?
maandag 23 november 2015 - 09:54
pplakke

Pplakke

misschien Cornus canadensis.
dinsdag 24 november 2015 - 04:43
svoffel

Svoffel

Ben gaan opzoeken hoe die Cornus canadensis eruit ziet, prachtig plantje is dit.

Ga deze aanplanten in het voorjaar, want ook hier is het natte kleigrond en ben bang dat het zou bevriezen het eerste jaar.

groetjes


dinsdag 24 november 2015 - 16:46
jdcoster

Jdcoster

Ze vormen wel naar mijn ervaring niet snel een dichte begroeiing ... .
dinsdag 24 november 2015 - 17:52
svoffel

Svoffel

Ik heb gelezen dat er 8 à 12 planten nodig zijn per m2 is dat voldoende of duurt het dan nog erg lang voor ze een tapijt vormen?
dinsdag 24 november 2015 - 18:48
jdcoster

Jdcoster

Ik kocht er eens een paar, zonder de bedoeling van ermee een vlak te laten begroeien, maar ze deden het totaal niet goed. Ze stonden onder bomen en nogal droog. Misschien lag het ook daaraan.
Hopelijk delen er ook nog andere forumgebruikers hun (positieve?)ervaringen met deze planten.
dinsdag 24 november 2015 - 22:39
svoffel

Svoffel

@Jdcoster,

Ik heb gelezen dat ze vochtige grond willen, kan zijn dat ze bij jou niks te drinken kregen

Kijk ook uit naar de ervaringen van andere forum leden.

groetjes

S
woensdag 25 november 2015 - 08:47
satomi

Satomi

Cornus canadensis staat bekend als een langzame groeier en heeft een plek nodig in halfvolle, gefilterde, of volle schaduw, in vochtige, humusrijke grond. Op beide plekken zou ik ze niet aanplanten.

Voor de halfschaduwplek zou ik voor Potentilla tridentata 'Nuuk', Arenaria montana of Arabis procurrens 'Variegata' kiezen en op de plek in de volle zon zou ik gaan voor een bodembedekkende Cotoneaster, bv. Cotoneaster procumbens ‘Queen of Carpets’ of Cotoneaster dammeri 'Major'.
woensdag 25 november 2015 - 10:39
Wannus

Wannus

Voor in de schaduw is Mansoor ook een mooie bodembedekker . Bij bodembedekkers
die iets minder snel groeien , neem ik er dan meer dan aangegeven per vierkante meter.
woensdag 25 november 2015 - 15:18
paddepoel

Paddepoel

Ik heb indertijd Potentilla Tridentata Nuuk aangeplant. Groeide vrij vlot het eerste jaar, maar is geleidelijk aan beginnen verdorren. Ik heb na een drietal jaar alles mogen uitgooien. Is blijkbaar voor de kleigrond toch niet geschikt?;

ik heb in de tuin reeds twee percelen met Cotoneaster (Dammeri). Ik zou dus liefst een andere bodembedekker aanplanten, indien mogelijk bladhoudend en onderhoudsvriendelijk. Nog iemand ideeën?
Bedankt !
donderdag 26 november 2015 - 12:52
satomi

Satomi

Wel, kijk daarvoor eens naar die Arenaria en Arabis die ik hierboven beschreven heb. Ze zijn bladhoudend en geven witte bloemen.
donderdag 26 november 2015 - 14:08
paddepoel

Paddepoel

Hallo,

ik had reeds info gezocht over de Arena en de Arabis. De Arena is blijkbaar toch niet wintergroen en moet na de bloei teruggesnoeid worden. Vermits de percelen vrij groot zijn, lijkt mij dit niet aangewezen. De Arabis heeft een bont blad en persoonlijk vind ik dit niet zo mooi, zeker bij een grote partij.
vrijdag 27 november 2015 - 15:59
pplakke

Pplakke

nog 3

Prunus laurocerasus Mount Vernon

Euonymus fortunei Minimus

Lamium galeobdolon
vrijdag 27 november 2015 - 19:30
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Foutje gemaakt. Die Arenaria moet Arabis procurrens ‘Neuschnee’ zijn...
maandag 30 november 2015 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon