menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Riet verwijderen

Ga naar meest recente reactie

bercar

Bercar

In mijn tuin staat een bos riet met een oppervlakte van twee bij een halve meter. Het groene riet wordt ongeveer drie meter hoog en moet ieder jaar aan de grond afgesneden worden, zo niet vliegen de dorre rietslierten de hele winter door de omgeving.
Vanmiddag heb ik alles afgesneden. Ik wil dit rietveldje rooien. maar de wortels zitten een halve meter diep en zijn zeer hard, net beton. Met een spade kom je er niet door en ook met een scherpe bijl is het een verschrikkelijk karwei.
Is er een manier om ze dood te spuiten en te laten rotten? E.e.a. zonder al te veel schade voor de natuur. Alle advies is welkom.
vrijdag 6 november 2015 - 19:26
molleke32

Molleke32

ik had ook een stuk van 4 meter op 2... ook alles geprobeerd... Uiteindelijk laten uitgraven.. en diep genoeg anders komt dat terug uit...
vrijdag 6 november 2015 - 20:45
deHaan

DeHaan

Gewoon met de spa uitsteken is goed mogelijk.
Begin er rustig aan en ga rustig aan het graven/steken/zweten/pauzeren en opeens is hij weg.
Geen milieuschade, geen sportschool nodig en het mooiste is, je bent blij en trots dat het je gelukt is, succes.
vrijdag 6 november 2015 - 21:21
molleke32

Molleke32

Hier 2 spades over , verder zijn we niet geraakt hoor.. was geen doorkomen aan echt niet...
vrijdag 6 november 2015 - 21:38
jdcoster

Jdcoster

Deel per deel ondergraven en telkens een vrij hangend stuk eraf zagen met een oude handzaag gaat ook.
Mijn buurvrouw die binnenkort 80 jaar wordt, heeft deze week op die manier zo'n plant gerooid. Het ging maar over 1 m2 maar die van u is maar 2,5 keer groter.
vrijdag 6 november 2015 - 23:34
pplakke

Pplakke

waarschijnlijk miscanthus giganteus.
ik heb dat weg gekregen met zo een landhak.
[afbeelding verwijderd niet-https]
ik had wel een oude afgeronde en dun die is dus heel scherp.
die gene die je nu in de winkel ziet zijn veel dikker en niet afgerond.
weet niet of die even goed werken.
zaterdag 7 november 2015 - 04:36
Wannus

Wannus

Cirkels uitstekken met een doorsnee van 20 a 25 cm of iets meer .
Een handdoek bij de hand en af en toe eens drinken .
Vroeger lukte dat bij mij , nu moet er niemand meer roepen
voor zulke karweitjes .
zaterdag 7 november 2015 - 09:05
bercar

Bercar

Het ene riet is het andere niet; Ik heb ook een paar andere bosjes in de tuin die ik al fluitende kan rooien maar deze vraagt me toch wat teveel inspanning. Graven zoals De Haan voorstelt gaat alleen als je het geheel in blok kunt oplichten of doorsteken met een spade of hak. Dit onding is heel zwaar en hard dat als ik er met een spade insteek de schok tot in mijn elleboog doorzindert. Zoals Jdcoster voorstelt gaat het ook maar je moet een erg groot en diep gat graven en het zagen is niet van de poes. Als de buurvrouw van 80 hetzelfde riet heeft gehad als ik dan doe ik er mijn pet voor af, (zelfs twee petten!). Met de landhak zal het ook afzien zijn. Cirkels uitsteken heb ik eerst geprobeerd maar al snel opgegeven.
Laten weghalen zoals Molleke deed is de eenvoudigste oplossing maar dat is de laatste optie voor een man die alles in de tuin tot nu toe zelf uitvoerde. Ik heb de indruk dat zij hetzelfde riet had dat mij nu de duvel aandoet. Tijd brengt raad? Ik hoop het.
zaterdag 7 november 2015 - 19:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon