menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onkruid verwijderen op braakliggend terrein

Ga naar meest recente reactie

Ilse456

Ilse456

Wij hebben een braakliggend stuk grond van ongeveer 1200 vierkante meter, gelegen aan een straat. Momenteel staat daar wat onkruid op maar op zich stoort dit ons niet. Ook de buren links en rechts maken niet echt problemen van het onkruid.
Echter hebben we maandag een brief van de politie ontvangen met het verzoek uiterlijk binnen 14 dagen het onkruid te verwijderen, zo niet wordt er proces verbaal opgesteld en zullen ze het onkruid op onze kosten laten verwijderen (+ het betalen van een boete).

Wij hebben nu een tuinaannemer bij hoogdringendheid gevraagd om het stuk grond te komen maaien. Dat zou normaal deze week nog gebeuren.

Tegen volgend jaar zouden we dan gras laten zaaien op dat stuk grond en regelmatig laten maaien. Momenteel is het helaas niet meer het geschikte moment om nog gras te laten zaaien.

Om verdere problemen met de politie te vermijden zouden we het terrein ook door dezelfde tuinaannemer laten sproeien met een totaal herbicide met langdurige nawerking. Hij had dit trouwens zelf voorgesteld.
Ik weet dat velen hier niet positief tegenover staan, maar gezien de ernst van de situatie wil ik hier voorlopig wel absoluut voor kiezen.

Hoelang werkt dit door en vanaf wanneer kunnen we terug problemen met onkruid verwachten ? Wanneer laten we best opnieuw sproeien om problemen in het voorjaar te voorkomen ? Zal alle onkruid daardoor verdelgd worden of moeten we rekening houden met resistente onkruidsoorten ?
donderdag 29 oktober 2015 - 01:41
pplakke

Pplakke

je kan nog wel gras zaaien nu.
maaien ploegen frezen zaaien .
vooral het eerste jaar veel maaien dan.
krijgt het onkruid niet de kans om weer op te komen.

dat vergif met nawerking word vanaf november uit de handel genomen.
en dat werkt maar zes maanden en werd best in de lente gespoten.

donderdag 29 oktober 2015 - 05:23
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Je kan nu nog gras zaaien maar het eindresultaat is sterk afhankelijk van het weer dat we de komende maanden krijgen. Ik zou nu het stuk grond laten maaien en in het voorjaar opnieuw laten inzaaien.

Over dat vergif: ik zou dat nu niet gebruiken. Als je in het voorjaar het land laat ploegen komen er veel zaden weer aan de oppervlakte die zullen gaan kiemen. Veel zaden blijven in de grond decennia kiemkrachtig en zullen gaan kiemen als de omstandigheden daar naar zijn. Ik zou in het voorjaar het land spuiten met RoundUp of een gelijkwaardig middel. Het nieuwe gras regelmatig maaien zodat onkruid niet in het zaad kan schieten. Je moet er echter rekening mee moeten houden dat er heel veel onkruidzaden op het nieuw ingezaaide land zullen ontkiemen omdat er al jaren onkruid staat.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 29 oktober 2015 - 07:55
Patrikc

Patrikc

De wet verplicht u alleen om distels te bestrijden, en normaal gezien zijn die er nu eind oktober niet meer. Alle andere onkruiden, voor zover onkruid al bestaat, mogen zoveel groeien en bloeien als jij zelf wil op uw terrein.

Bovendien kan alleen een vrederechter u de maatregelen opleggen die u beschrijft.
Ik denk dat er ergens een agent serieus zijn boekje te buiten gaat. Bij mij moesten ze het niet proberen.
donderdag 29 oktober 2015 - 08:15
Ilse456

Tekst aangepast

Ilse456

Hieronder letterlijk een fragment uit de brief (iets ingekort):

"De belangrijkste taak van de lokale politie bestaat erin om de veiligheid van de burgers te garanderen. Die subjectieve veiligheid kan door verschillende factoren beïnvloed worden. Onkruid is er één van.

Mogen wij u dan ook verzoeken om dat onkruid te verwijderen ? Immers volgens het politiereglement is de verantwoordelijke verplicht de bloei, de zaadvorming en de uitzaaiing van hinderlijke onkruidsoorten te voorkomen.

Als u echter geen gevolg geeft aan ons verzoek om het onkruid binnen de 14 dagen na ontvangst van deze brief te verwijderen zijn wij wettelijk verplicht om een proces verbaal tegen u op te stellen en om de gepaste maatregelen, op uw kosten, te treffen om een einde te maken aan deze wantoestand."

In het politiereglement staat letterlijk:
"Artikel 111
§1. Elke eigenaar, huurder of beheerder van een terrein is ertoe gehouden de bloei of
zaadvorming te beletten van alle hinderlijke onkruidsoorten waarvan zaadverspreiding
gevolgen kan hebben voor de omliggende gronden."

Vraag is natuurlijk wat men verstaat onder "hinderlijke onkruidsoorten", distels staan er in elk geval niet. Is het mogelijk om het politiereglement aan te vechten voor de rechtbank ? Heeft iemand daar ervaring mee ?

We hebben jarenlang geen problemen gehad met die grond en er was toch heel wat biodiversiteit. Eerlijk gezegd lijkt een grasmat maar saai. Ook de buren zouden het liever laten zoals het is.
Een bepaald jaar stond het zelfs vol met teunisbloemen. Dat was echt mooi...

Tegenwoordig is het toch wel erg. Ik las net nog het verhaal van een vrouw uit Schaarbeek die 250 euro boete dreigt te krijgen als ze een vuurdoornstruik voor haar deur niet verwijdert omdat die er "onverzorgd" uitziet...

Ik zal eens horen wat de tuinaannemer zegt over nu nog gras zaaien. Het zal er natuurlijk ook van afhangen of hij er de tijd voor heeft. Ik zal dan ook overleggen om in het voorjaar gif te sproeien i.p.v. nu.
donderdag 29 oktober 2015 - 11:18
Driez

Driez

Ik zou eens contact opnemen met de verstuurder van de brief om te vragen wat ze verstaan onder "hinderlijke onkruiden" en wie daar nu precies hinder van ondervindt.
Misschien volstaat het voor hen om het stuk twee a drie keer in het jaar te maaien? Als je dat op de juiste tijdstippen doet, is het nog goed voor de biodiversiteit ook.
donderdag 29 oktober 2015 - 13:37
jdcoster

Jdcoster

Laat die agent dan maar eens 'hinderlijke onkruiden' definiëren.
Als er geen distels of netels staan is dat een loos dreigement. Toch zou ik met een aangetekende brief om een verklaring vragen en daar ook een kopie naar de schepen van milieuzaken sturen.
donderdag 29 oktober 2015 - 15:34
Wannus

Wannus

Ik heb dit nu nog nooit gehoord een brief te ontvangen met de melding
onkruid te moeten verwijderen . En nu nog gras zaaien zoals ik lees
lijkt mij ook geen goede zaak , Zondag zijn we Allerheiligen .
donderdag 29 oktober 2015 - 19:08
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou gewoon niks doen en me er geen ballen van aan trekken.

Leo
donderdag 29 oktober 2015 - 23:04
pplakke

Pplakke

is er ergens een perceel in de buurt onlangs verkocht ?
iemand moet toch de opdracht geven aan de politie.

moest het een buur zijn zou bv. bramen van 3m hoog .
die over de grens groeien hinderlijk onkruid zijn maar het is geen buur.

dus zal het toch iemand anders zijn .
die denkt dat hij daar door onkruid (zaden) op zijn grond gaat krijgen.
en als die nu al die moeite doet en misschien die agent persoonlijk kent.
zal die alles proberen om zijn goesting te krijgen.
en de vraag is als het zo is .
kan die mens als je nu niets doet nog verder gaan via een of andere wet.
want ik denk niet dat die het zo maar op gaat geven.

sommige mensen zijn er van overtuigd dat onkruid in hun tuin van een plaats aanwaait.
maar dat is niet waar vogels eten zaden vliegen ver en persen het elders uit.
en ook de wind neemt het massaal mee.
vrijdag 30 oktober 2015 - 04:58
Ilse456

Ilse456

Toevallig kennen we iemand van de politie (woont wat verder in de straat) en we hebben daar eens geïnformeerd. Blijkbaar heeft niemand van de omwonenden klacht ingediend maar zou dit door een stadswacht gesignaleerd geweest zijn aan de politie die daardoor niet anders konden dan een dossier te openen...

Vanuit het beleid van de stad (nieuwe burgemeester sinds 2012) zou men nu strenger toezien op onkruid omdat men van mening is dat onkruid aan de basis zou liggen van talloze burenruzies

Nochtans groeit op het openbaar terrein op sommige plaatsen ook aardig wat onkruid, maar ja, dat zullen geen "hinderlijke onkruidsoorten" zijn zeker

Ondertussen nog niks gehoord van de tuinaannemer... Ik was eerst fout, de grond is niet 12 maar 15 are groot. Zou je dat zelf te lijf kunnen gaan met een bosmaaier zoals een McCulloch B40 B Elite ? Hopelijk volgt daarop geen gasboete wegens lawaaihinder... je mag hier zelfs niet eens met dozen over de grond slepen

Op termijn misschien toch maar opteren voor de steriele grasmat, daar kan niemand iets op tegen hebben zoals ik de mensen hier ken...
vrijdag 30 oktober 2015 - 20:48
HansR

HansR

Goedeavond,

het incasserings en tollerantievermogen is tegenwoordig bij veel mensen erg ver te zoeken. Weet niet hoe het gesteld is met deze lui hun tijd, schoffelen doet wonderen.

m.v.g.
Hans.
vrijdag 30 oktober 2015 - 21:23
leerling

Leerling

Aan de straatkant een haag of een reeks struiken planten? Dan valt het onkruid minder op.
vrijdag 30 oktober 2015 - 21:52
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

misschien kan je eerst eens een bosmaaier huren.
dan weet je of het je lukt.
en dan ziet de politie en stadswacht meteen dat er al een begin gebeurt is .
ook al zou je het nog zelfs niet af krijgen.

ik vind het wel vreemd worden.
er is langs een kant dat gedoe van zonder is gezonder (pesticiden mijden).
als je dat dan doet krijg je een klacht voor onkruid .



stilaan komt de aard boven dat het milieu en gezonheid niet van belang is vind ik.
dat het enkel dient om geld van de mensen te nemen.
zie maar naar dat diesels nu blijkt dat ze niet zuiniger zijn dan vroeger.
is er net goedgekeurt dat nieuwe diesels 60 procent vervuillender mogen zijn dan nu de norm.
ondertussen is word de diesel extra duur gemaakt en de ischrijvingstaks ook.
en word van die taks iets gedaan om onze lucht kwaliteit te verbeteren nog iets van gehoord.


http://www.demorgen.be/opinie/en-op-het-einde-wint-de-autolobby-ook-in-belgie-b63e6260/
zaterdag 31 oktober 2015 - 05:28
Dunya

Dunya

De auto industrie is toch de melkkoe. Stel je voor dat ze diesels verbieden. Hoeveel werkplaatsen gaan er weer verloren. De rekening is vlug gemaakt.

Bepaalde soorten pesticiden gaan ze nu verbieden voor de particulieren maar wat denk je van de grote tuinbedrijven? Die hebben pesticiden die het onkruid in een uurtje doen verdwijnen als ze ergens een industrieterrein moeten aanleggen. Drukspuit erop en hop.
zaterdag 31 oktober 2015 - 08:39
Wannus

Tekst aangepast

Wannus

Volgens een persoon die vervoer doet van sproeistoffen hier in het dorp
zou het verbod van bepaalde sproeistoffen maar volgend jaar in Juni zijn ,
en dan nog onder voorbehoud . Terwijl erkende gebruikers onbeperkt
kunnen verder bestellen . Dat heeft volgens die persoon geen enkele
oplossing en zal de particulier wel bij de boeren aan een half litertje kunnen
komen . Trouwens zijn de meeste huishoudproducten ook schadelijk .
zaterdag 31 oktober 2015 - 12:33
Wannus

Wannus

Ratten en muizengif zou ook verboden worden . Dit ongedierte die zich
zo snel uitbreidt en tal van ziekten meebrengt . De mannen die de wet bepalen
om het milieu te verbeteren zijn ook goed bezig !!!!
zaterdag 31 oktober 2015 - 19:19
Dunya

Dunya

Ja die zitten hoog in hun penthouse. Daar komen de muizen niet.
zaterdag 31 oktober 2015 - 19:55
leerling

Leerling

@Wannus
Ratten en muizengif zou ook verboden worden . Dit ongedierte die zich zo snel uitbreidt en tal van ziekten meebrengt . De mannen die de wet bepalen om het milieu te verbeteren zijn ook goed bezig !!!!


Als je in een zone bepaalde diersoorten (muizen, ratten, kakkerlakken, konijnen...) uitroeit, dan trek je gewoon wat later de volgende generatie van die diersoort uit de buurt aan.
("Nature abhores a vacuum" - De natuur heeft een hekel aan een vacuüm.)
Als je door gif te gebruiken ook hun natuurlijke vijanden (uilen, marters, vossen, katten, honden...) uitgeschakeld hebt, zit je pas echt met een probleem. Die natuurlijke vijanden staan 'hoger' op de voedsel ladder en planten zich meestal veel trager voort. Het ongedierte zal je dankbaar zijn als je hun vijanden in aantal reduceert.

Tik in je favoriete zoekmachine "producenten van insecticide" in en je vindt meteen een lange lijst van bedrijven die zich verrijken aan dat zelf-gecreëerde probleem en die het met plezier in stand helpen houden;

Het enige wat op lange termijn helpt is de omgeving voor ongewenste dieren zo onaantrekkelijk mogelijk te maken door hun voedselbronnen, hun slaap- en nestplaatsen in de mate van het mogelijke weg te nemen en/of te verstoren en ervoor te zorgen dat de natuurlijke vijanden het er wel naar hun zin hebben.
maandag 2 november 2015 - 23:42
satomi

Satomi

Maar daar ging het hier niet over, mensen.........Nog iets gehoord, Ilse?
dinsdag 3 november 2015 - 13:14
Ilse456

Ilse456

Ik heb het de laatste week erg druk gehad. Vandaar dat ik nog niet gereageerd heb...

Ondertussen is de tuinaannemer toch langs geweest en heel het stuk is nu met een tractor met maaimachine afgemaaid.
We gaan het nu gewoon proberen meerdere keren per jaar te laten maaien.

Ook het idee van een haag of zo lijkt wel handig. Nu gooien nogal wat passanten afval op die grond (blikken, plastic flesjes, luiers, zakjes met hondenuitwerpselen, ...). Ik bekijk het nog.

Ik vind het in elk geval maar een triestige maatschappij worden. Doet me ook denken aan mijn vorige overburen. Die konden de bomen aan de straatkant niet verdragen omdat daar in de herfst wat blaadjes afvallen op hun gazon. Uiteindelijk hebben ze het geflikt gekregen dat die bomen gekapt werden door ze geniepig te markeren op een ogenblik dat de stad bezig was met het verwijderen van zieke bomen.

Nog een paar linkjes hieronder, het is toch wel ver gekomen in deze maatschappij... en dan komen gewapende overvallers er met een werkstrafje vanaf...
http://vandollum.plazilla.com/page/4295070166/zegge-850-euro-boete-voor-het-plukken-van-een-paar-bramen
https://sprokkelen.wordpress.com/2013/09/09/bramen-plukken-is-verboden/
zaterdag 7 november 2015 - 20:49
pplakke

Pplakke

als het met een keer maaien per jaar goed is voor die wacht.
dan zou ik er niet meer geld insteken.
nu is jou deel van het werk gedaan .

dat afval dat daar gesmeten word .
is dat niet een taak die de stadswacht hoort te beboeten ?
weet die dan niet dat subjectieve veiligheid in gevaar komt door dat zwerfvuil.



zondag 8 november 2015 - 05:27
Dunya

Dunya

Had ik niet ergens gelezen dat in België het plukken of rapen van moes niet meer bestraft werd?
Ik pluk altijd een paar bramen op mijn wandeling om ze zo op te smullen.
zondag 8 november 2015 - 08:29
sugar

Sugar

Ik heb over 't laatst iets in de krant zien staan, dacht dat het Deinze betrof? Daar heerst in ieder geval hetzelfde fascistische beleid als wat je hier omschrijft, met een burgemeester die blijkbaar beslist wat waar mag groeien en wat niet. Ordnung muss sein!

Ik zou me er niet teveel van aantrekken, er bestaat op dit vlak geen enkel wetgevend kader, zelfs niet voor Distels en Brandnetels (want die Wet is gestemd door het federaal parlement toen het landbouwbeleid al geregionaliseerd was).
zondag 15 november 2015 - 16:24
svoffel

Svoffel

Leve de regio waar ik woon, daar doet men alles om de natuur zoveel mogelijk zijn gang te laten gaan.

Braakliggend terrein is dat niet goed voor inheemse dieren? Als je dat 1 à 2 x per jaar laat afmaaien is dat niet voldoende, zo krijg je op den duur een bloemenweide met inheemse soorten.
Dat doen ze hier meer en meer, ook langs de straatkanten zie je dat.

1 à 2 x per jaar maaien en het ligt er altijd netjes bij en het is zalig rijden met al die "onkruid bloemen" langs de kant.

Weten ze nu echt niet hoe mensen te pesten, ze zouden zich inderdaad beter bezig houden met zwerfvuil.

Maar zoals reeds geschreven, een haag aan de straatkant neemt het zicht weg.

Zou toch ook hier het fijne van willen weten, dat ze het maar uitleggen wat er nu echt onkruid is voor hen.

groetjes

Simone
vrijdag 20 november 2015 - 08:11
sebastienb13

Tekst aangepast

Sebastienb13

Volgens mij is de definitie van hinderlijk, het punt wanneer iemand er over klaagt. Op dat moment is het blijkbaar hinderlijk voor iemand geworden. ALs die persoon zegt want ik zie het niet graag, dan heb je geluk. Maar als hij zegt dat hij er hinder van heeft omdat de zaden van dat onkruid onvermijdelijk in zijn tuin zullen vliegen, dan heeft hij wel gelijk. Het moet dus niet hoog staan maar kan dus wel al hinderlijk zijn.

Hoge grassen kunnen er ook voor zorgen dat er luizen,vlooien of teken kunnen gaan leven. En die kunnen via huisdieren dan overal terechtkomen, dat is ook een voorbeeld van hinder. In eht geval van teken kan de ziekte van Lyme zelf versprijd worden, dan is het zelf een kwestie van gezondheid.
vrijdag 29 mei 2020 - 23:30
Tuinprins

Tuinprins

Teken zitten op heel veel plaatsen in de Lage Landen. Al het lange gras afmaaien is schier onmogelijk en ook onwenselijk. Waar ik woon (Midden Brabant, NL) stikt het van de teken. Iedere week haal ik van de katten (boerderijkatten, komen niet binnen, willen ze ook niet!) wel 3 of 4 teken.

Mensen moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen als het op teken aankomt. Dus niet met korte broek gaan wandelen in de vrije natuur en in de tuin ook opletten. Na de wandeling jezelf controleren op teken.

Een paar weken geleden, op het hoogtepunt van de Corona-crisis, kwamen hier bij mij in de omgeving veel mensen wandelen. Het was goed weer dus het merendeel in korte broek en korte mouwen. Zeker nog nooit van de ziekte van Lyme gehoord?


Gegroet, de tuinprins
zondag 31 mei 2020 - 13:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon