menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozenvoortuin

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Tekst aangepast

Roeliee

Dag iedereen

ik ben wat ideeën aan het uitwerken voor de voortuin op het werk. Nu staat er "maagdenpalm" die er eigenlijk echt niet uitziet. Het wordt overwoekerd door gras, onkruid en op sommige plekken ook heermoes. Vooral de heermoes is een lastige klant, maar swat dat is een andere discussie!

Ik heb alvast een grof plan uitgewerkt, alleen weet ik niet of het wat zal zijn. Willen jullie eens jullie ongezouten mening geven? Alsook de haalbaarheid naar onderhoud toe, ervaringen met de gebruikte planten,...

Hier onder het plan:

https://dl.dropbox.com/s/9uavykcy8jt7xs7/IMG_20150909_0005.jpg?dl=0

De gebruikte planten:
- Vedergras
- Rosa apricot nectar
- Rosa Snow Star
- Stamroos Guirlande Roos

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes
Roeliee
woensdag 9 september 2015 - 21:40
sugar

Sugar

Ik zou me beperken tot één rozensoort. Ik ga je er nog een ander rozenras bij voorstellen: Rosa 'Apfelblüte', en geweldig goed en gezond groeiende bodembedekkende roos (één plant neem op een jaar 2m² in). Bloeit van voorjaar tot in oktober.
zondag 20 september 2015 - 10:59
Roeliee

Roeliee

Sugar, bedankt voor je advies. Misschien moet ik het inderdaad bij een soort houden, maar wordt het dan niet wat eentonig? Ik heb ondertussen zelf nog wat verder gedacht... achteraan zou ik kiezen voor roos "Aprikola" met daarvoor geranium "azure rush" of een andere soort. in het midden het vedergras om de boel wat te breken met daarin een treurstamrozelaar. Wat denken jullie? Sugar, ik bekijk jou voorstel zeker ook nog eens bedankt!
zondag 20 september 2015 - 14:47
stefantuin

Stefantuin

beste,
Ik ben zelf hovenier dus leg ik ook veel tuinen.aan.
Ik raad zelf roze af.Wilt u echt rozen zou ik het bij rosa the fairy houden.
Je moet een vorm in de tuin krijgen zoals borders.
Houd dit wel op de zelfde plant maar maak hoogte verschillen.
Zodat u niet 1 zelfde tuin krijgt maar structuur,Kleuren verschil is ook heel belangrijk voor in een tuin. Heeft u vragen over de planten mail het gerust!

Groetjes stefan
maandag 21 september 2015 - 17:57
Roeliee

Roeliee

En waarom raad jij dan rozen af? Is daar een bepaalde reden voor?
maandag 21 september 2015 - 18:44
stefantuin

Stefantuin

Omdat rozen maar even bloeid en omdat je in de winter tegen geen mooi beeld aan kijkt ik zou kieze voor een groenblijvende bodembedekker en daar tusse iets bloeiends heb je een veel mooier beeld
dinsdag 22 september 2015 - 13:04
sugar

Sugar

Heb je dan nog nooit gehoord van doorbloeiende rassen en toch hovenier? Mijn doorbloeiende rozelaars bloeien van mei tot oktober, zolang ik maar af en toe uitgebloeide bloemen weghaal.....

Daarna heb ik ook nog mooie rozebottels
dinsdag 22 september 2015 - 20:31
Roeliee

Roeliee

Dat wou ik ook net zeggen... de paar rozen die we in de tuin staan hebben, hebben al zeer lang gebloeid, langer dan de meeste andere bloemen. Zelf nu nog staan ze volop in bloei én staan er nieuwe bloemknoppen aan, klaar om open te komen
dinsdag 22 september 2015 - 20:56
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Overweging: een witte treurroos planten bij lage witte roosjes, dat wordt te veel wit van het goede. Het vedergras mag gerust wat meer zijn, liefst niet als vakje in het midden; meer een kloeke streep tussen twee groepen beplanting in. Die streep zou ik horizontaal of diagonaal laten lopen.
Ik mis beslist ook iets wat wintergroen is, al is het maar een lage Euonymus of iets dergelijks.

Misschien daar een driekantig blok van plaatsen aan een rand van de borden, dan de streep Stipa daar vandaan te laten vertrekken in V-vorm en laten doorlopen tot de andere kant. Mogelijkheden genoeg.
woensdag 23 september 2015 - 15:28
Roeliee

Roeliee

Bedankt voor het meedenken Satomi! Ik neem je bedenkingen eens mee naar de "tekentafel"! Ik had voor mezelf ook al uitgemaakt niet alleen rozen te gebruiken, maar ook nog andere planten. Ik zal er nog eens wat dieper over nadenken, en dan nog eens een voorbeeld hier plaatsen Maar jou ideeën staan me wel aan

Nogmaals bedankt!

Groetjes
Roeliee
donderdag 24 september 2015 - 14:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon