menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg border voortuin en kruidenborder

Ga naar meest recente reactie

wonderwoman

Wonderwoman

Dag allen,
In het voorjaar zijn wij in onze nieuwbouw gaan wonen en nu beginnen we vanaf nul met de aanleg van onze tuin.
In den beginne was er niets... daarna hebben we een groene beukenhaag grasmatten laten aanleggen. Die liggen er nu een week of twee...
Er is reeds ruimte uitgespaard voor een border langs de oprit, één aan de keuken/terras, één aan het raam van de zithoek, een zithoek buiten die rondomrond nog beplant moet worden en dan nog een moestuin.

De border langs de voortuin ligt aan de noordkant, met wel nog de westelijke avondzon die er vanaf de straatkant op valt. De lengte is ongeveer 7m langs de oprit en 2m diepte. Tegen de achterzijde van de border staat de beukenhaag die dit voorjaar aangeplant is.

Op de afbeelding is het Noorden links en de straatkant onderaan.

Ik zou graag een natuurlijk uitziende, groenblijvende grassenborder willen. Mijn oog is al gevallen op Luzula Nivea.
Die zou ik graag combineren met leuke bloemen (beetje in het genre van Slaapmutsje) die er tussendoor krioelen in de zomer.

Iemand ideeën qua plantcombinaties? En zou ik het hele vak durven vullen met Luzula, of dit combineren met een iets hogere plant achteraan?

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 27 juli 2015 - 13:15
wonderwoman

Wonderwoman

En dit is dan de border voor de kruidentuin, die is 7.3m x 2m. Zuidwest geörienteerd, krijgt dus volop zon.

Hoe begin ik best aan de aanleg daarvan? Naast nuttig wil ik namelijk ook dat die mooi in elkaar zit, dus naast de standaard bieslook, peterselie, oregano,... zal ik ook wat planten nodig hebben die voor wat structuur zorgen, maar welke? Laurier, Lavendel?

Tuinaanleg & Onderhoud

maandag 27 juli 2015 - 13:39
minouke

Minouke

Ik zou in grote plantgroepen (min 6 planten) werken met ergens een borrelsteen.
Luzula Nivea vind ik een goed idee, daar zou ik andere planten bijvoegen zoals varen, hosta, bergenia, Tiarella, Asarum europaeum, Brunnera macrophylla 'Jack Frost', Tricyrtis formosana, Geranium phaeum 'Samobor', Carex....

Voor de kruidentuin is lavendel en laurier een goed idee, vergeet de tijm niet
maandag 27 juli 2015 - 13:41
bloemetje14

Bloemetje14

hallo,

in mijn kruidentuin staan ook citroenmelisse, dragon (in grote pot zetten ,want in het voorjaar loopt die ongelofelijk uit) een kerrieplant, dille en oregano,en rozemarijn.Dille is wel een 1- jarige plant, die rest niet.

veel succes,
bloemetje14
donderdag 30 juli 2015 - 07:45
wonderwoman

Wonderwoman

Bedankt voor de tips alvast.
Die kruiden ga ik zeker toevoegen, kerrieplant stond ook in ons vroegere minikruidentuintje

Voor de voortuinborder ben ik er nog niet uit. Groepen van pakweg 6 planten zie ik niet zitten, ik wil liever één vlak van hetzelfde en dan hier en daar wat luchtige bloempjes die zich ertussen weven... Extra tips hiervoor zijn dus zeker welkom
donderdag 30 juli 2015 - 11:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon